۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۵
قطع برق ۱۰ ساعته شهرک‌های صنعتی متضاد با حمایت از تولید است
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

قطع برق ۱۰ ساعته شهرک‌های صنعتی متضاد با حمایت از تولید است

سمنان- بابایی، فعال حوزه تولید با اشاره به قطعی برق ۱۰ ساعته شهرک‌های صنعتی استان سمنان به دلیل مدیریت مصرف، گفت: این کار اصلا شبیه سیاست‌های حمایتی و رونق تولید نیست.

محمد رضا بابایی در گفتگو با خبرنگار بازار، با اعتراض شدید نسبت به قطعی برق شهرک‌های صنعتی استان سمنان به مدت ده ساعت برای مدیریت پیک، تاکید کرد: این کار ضربه بزرگی را به واحدهای تولیدی می‌زند چرا که طبق برنامه اعلامی دو روز در هفته تعطیل رسمی است یک روز هم برق نیست و علناً فقط شنبه تا سه شنبه می توان در شهرک های صنعتی استان سمنان کار کرد. کجای دنیا چنین بلایی بر سر تولید کننده شان می آورند؟

وی با بیان اینکه تولید همین حالا هم با دشواری‌هایی روبرو است و در این شرایط دولتی‌ها هم به جای حمایت سنگ‌هایی جلوی پای تولیدگران می‌اندازند که قطعی برق یکی از بزرگترین آنها است، افزود: به صورت کلی کرونا سبب شده تا تولید کاهش یابد از سوی دیگر محدودیت‌های وسیعی برای حضور کارگران نیز وجود دارد که راندمان کار را کاهش داده و حالا در آخرین اقدام دولت یک روز کامل را هم از کار ما کاسته است.

تکلیف تعهداتمان چه می‌شود
این فعال تولید گفت: بسیاری کارخانه‌ها و کارگاه‌ها هستند که ضررهای میلیون تومانی برای هر روز تأخیر می‌دهند برای مثال شرکت ما تعهد تولید در بازه زمانی ۷۵ روزه دارد که اگر جمعه‌ها و تعطیلات محرم و یک روز در هفته تعطیلی بابت برق و … را به آن اضافه کنیم قطعاً به سر موعد مقرر نخواهیم رسید و باید ضرر بدهیم.

تولید همین حالا هم با دشواری‌هایی روبرو است و در این شرایط دولتی‌ها هم به جای حمایت سنگ‌هایی جلوی پای تولیدگران می‌اندازند

بابایی با بیان اینکه دولت اگر کاری برای ما نمی‌کند و ما حتی آب خوردنمان را هم با دبه می‌آوریم انتظار است که چوب لای چرخ تولید نگذارد، گفت: روزی که بگویند دولت دست از سر تولید برداشته تمام شهرک صنعتی را شیرینی خواهم داد نه وام می‌خواهیم نه حمایت می‌خواهیم فقط دست از سر ما برداشته شود و بگذارند کارمان را کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که چرا از ژنراتور استفاده نمی‌کنید، افزود: چرا وقتی پول می دهم، عوارض و مالیات می‌دهم، امتیاز برق خریده‌ام و حق قانونی‌ام به عنوان یک ایرانی است که از برق استفاده کنم ژنراتور بخرم؟ مگر من ایرانی نیستم؟ مگر ما در این کشور زندگی نمی‌کنیم؟ مگر حق خدمات برای ما وجود ندارد؟ من تنها گناهی که کرده‌ام این است که برای ۱۴ نفر شغل ایجاد کرده و ۱۰ سال است که تاوان این گناه را هم می‌دهم.

مشکلات قطعی برق
این فعال تولید گفت: مشکل اینجا است که اولاً ژنراتور گران است و من باید ۶۰ میلیون تومان پول بدهم که اگر می‌داشتم ترجیح می‌دادم مواد اولیه بخرم ثانیاً سوخت آن را به راحتی نمی‌دهند امروز شما برای گرفتن ۱۰۰ لیتر نفت و گازوئیل باید ده روز معطل شوید از ثبت کد پستی و نامه اداره گاز و صنعت معدن و سپس شرکت نفت و ده‌ها مورد دیگر که کار را به جایی می‌رسانند که پشیمان شوید از طرف دیگر چرا وقتی امتیاز برق را خریده و پول می‌دهم مجدداً برای گازوئیل هم هزینه کنم؟

بابایی گفت: از ابتدا اعلام می‌کردند که هر واحد دنبال ژنراتور باشد تا ما هم حق برق پرداخت نکنیم و خودمان برق مان را تأمین کنیم از سوی دیگر باید نکته دیگری را هم بیان کرد آن هم اینکه قطعی برق برای مدیریت بار مصرف امری شبیه به طنز است چرا که اصلاً فایده‌ای ندارد.

مشکل اینجا است که اولاً ژنراتور گران است و من باید ۶۰ میلیون تومان پول بدهم که اگر می‌داشتم ترجیح می‌دادم مواد اولیه بخرم ثانیاً سوخت آن را به راحتی نمی‌دهند

وی توضیح داد: دستگاه‌های ما، یخچال‌های رستوران‌ها و مغازه‌ها، الکترو پمپ‌ها، دستگاه‌های بزرگ برقی صنعتی و … در زمانی که برق وصل می‌شود برای بازیابی دوباره انرژی چنان فشاری بر روی شبکه توزیع می‌آورند که تمام برق ذخیره شده در دو ساعت قطعی برق (به بهانه مدیریت بار) در ۱۵ دقیقه مصرف می‌شود یعنی در اصل یک امر بیهوده است نمی‌دانیم چرا دولت به آن اصرار دارد. دستگاه‌های ما آنقدر قوی هستند که وقتی برق وصل می‌شود چنان باری را از خط می کشند که اگر ۱۰ ساعت دیگر هم برق قطع باشد باز جبران نمی‌شود.

این فعال حوزه تولید گفت: در واقع قطعی برق برای مدیریت بار مصرفی امری بیهوده می‌شود چرا که در ۱۵ دقیقه دستگاه‌های برقی ما چنان بلایی بر سر خط توزیع می‌آورند که همه قطعی به هیچ انگاشته می‌شود در نتیجه به نظر من این قطعی فقط آزار رساندن به مردم و تولیدگران است و فایده‌ای ندارد.

کد خبر: ۱۰۲٬۹۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha