۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۱
صورت مالی آبادا؛ سود سازی با کاهش هزینه‌ها | دور زدن قیمت دستوری با یک ترفند ساده
بازار بررسی می‌کند؛

صورت مالی آبادا؛ سود سازی با کاهش هزینه‌ها | دور زدن قیمت دستوری با یک ترفند ساده

شرکت تولید برق آبادان توانسته با کاهش میزان فروش برق به دولت، درآمد عملیاتی خود را ۳۲ درصد در سال گذشته افزایش دهد.

بازار: گروه بورس؛ شرکت تولید نیروی برق آبادان از ۲۴۲ میلیارد تومان درآمد عملیاتی در سال ۹۹ توانسته ۹۷ میلیارد تومان سود خالص شناسایی کند. یعنی این شرکت به ازای هر ریال فروش ۴۲ درصد سود به دست آورده است.

در صورت مالی حسابرسی شده منتهی به ۱۲ ماهه سال گذشته، این شرکت برای به دست آوردن ۲۴۲ میلیارد تومان درآمد عملیاتی ۱۳۸ میلیارد تومان هزینه کرده است، بنابراین ۱۰۰ میلیارد تومان درآمد ناخالص شرکت برای سال گذشته بوده است. همچنین می‌توان گفت که این شرکت به ازای  کسب هر ریال درآمد عملیاتی ۰.۵۷ ریال (۵۷درصد) هزینه کرده است.

بررسی جزئیات درآمد عملیاتی، نشان می‌دهد این شرکت در سال گذشته حدود ۳میلیون ۸۵۴ هزار مگا وات ساعت برق با نرخ مصوب وزارت نیرو فروخته است که از این محل نزدیک به ۱۲۰ میلیارد تومان درآمد کسب کرده این در حالی است که در سال ۹۸ با فروش ۴میلیون ۱۶۹ مگا وات ساعت برق، ۸۳ میلیارد تومان درآمد از این محل داشته است

هزینه‌های فروش و اداری شرکت برای سال گذشته ۵میلیارد تومان بوده که نسبت به سال ۹۸ حدود ۲۰ درصد رشد را نشان می‌دهد، بنابراین سود عملیاتی این شرکت برای سال گذشته حدود ۹۸ میلیارد تومان است که ۷۷ درصد نسبت به سال مالی ۹۸ رشد داشته است. نسبت سود عملیاتی این شرکت که نشان دهنده تاثیر هر ریال فروش شرکت در سود عملیاتی است برای سال گذشته ۰.۴۰ ریال و برای سال گذشته ۰.۳۰ ریال بوده است. رشد این عدد ریسک شرکت را کاهش می‌دهد.

بازده فروش شرکت تولید برق آبادن برای سال گذشته ۰.۹۸ ریال و برای سال ۹۸، ۰.۹۳ ریال بوده است. این نسبت نشان دهنده سود خالص ایجاد شده از هر یک ریال فروش می‌باشد و بالا بودن آن نشان دهنده بهبود عملیات شرکت است.  

کاهش سود خالص هر سهم با افزایش تعداد سهم
درآمدهای غیر عملیاتی که از محل سرمایه‌گذاری باشد این شرکت نداشته اما درآمد غیر عملیاتی شرکت آبادان از محل‌های دیگر حدود ۹۵ درصد کاهش پیدا کرده است. در مجموع شرکت تولید برق آبادان در سال ۹۹ نزدیک به ۹۷ میلیارد تومان سود خالص کسب کرده که این سود نسبت به سال ۹۸، ۶۷ درصد رشد را نشان می‌دهد.

سود خالص هر سهم این شرکت برای سال ۹۹ برابر با ۳۸۸ ریال بوده در حالی که در سال ۹۸ این سود ۱.۴۵۴ ریال یعنی ۷۳ درصد بیشتر از سال ۹۹ بوده که دلیل آن افزایش تعداد سهام پایه با افزایش سرمایه است. در سال ۹۸ میانگین موزون تعداد سهام ۴۰۰ میلیون عدد و در سال ۹۹ تعداد میانگین سهام بیش از ۲ میلیارد عدد بوده است.

میانگین موزون سهام؛ به تعداد سهامی گفته می‌شود که در طول سال مالی در بازار معامله می‌شود. ممکن است در طول سال از به تعداد سهام یک شرکت اضافه به همین دلیل است که برای محاسبه سود سهام از میانگین موزوت سهام استفاده می‌کنند که بر اساس فرمول خاصی به دست می‌آید.

بررسی جزئیات درآمد عملیاتی، نشان می‌دهد این شرکت در سال گذشته حدود ۳میلیون ۸۵۴ هزار مگا وات ساعت برق با نرخ مصوب وزارت نیرو فروخته است که از این محل نزدیک به ۱۲۰ میلیارد تومان درآمد کسب کرده این در حالی است که در سال ۹۸ با فروش ۴میلیون ۱۶۹ مگا وات ساعت برق، ۸۳ میلیارد تومان درآمد از این محل داشته است که دلیل آن افزایش تعرفه وزارت نیرو بوده است.

کاهش تاثیر قیمت گذاری دستوری بر سودآوری شرکت
همچنین این شرکت از محل آمادگی نیروگاهی(مجموع انرژی قابل تولید واحدهای نیروگاه اختصاص گفته می‌شود) ۶۳ میلیارد تومان، فروش انرژی در بورس انرژی، ۱۸ میلیارد تومان و فروش انرژی با قرارداد دو جانبه ۳۷ میلیارد تومان درآمد به دست آورده است. ۷۶ درصد از فروش این شرکت به شبکه برق ایران است و حدود ۱۶ درصد قرار داد دو جانبه و مابقی مربوط به فروش انرژی در بورس می‌باشد که این درصدها به ترتیب نسبت به سال ۹۸، ۹۰درصد، ۳درصد و ۶ درصد می‌باشد. این اعداد نشان می‌دهد که این شرکت به دنبال تغییر بازار خود و خارج شدن از قیمت دستوری وزارت نیرو است بنابراین با افزایش فروش انرژی در بورس و همچنین قراردادهای دوجانبه به دنبال کسب سود بیشتر است.

در بخش بهای تمام شده درآمد عملیاتی که نسبت به سال ۹۸، ۱۲درصد رشد پیدا کرده که عمده دلیل آن به خاطر افزایش هزینه‌های تعمیرات و خرید برق است.   آنچه در بالا گفته شد خلاصه صورت سود و زیان شرکت برای سال ۹۹ بود که بر اساس آن شرکت در سال مالی ۹۹ وضعیت مناسبی از نظر سودآوری و فروش داشته است.

کاهش ۳ درصدی دارایی‌های شرکت تولید برق آبادان
دارایی‌های غیر جاری این شرکت با ۴ درصد کاهش در سال ۹۹ به ۶۸۰ میلیارد تومان رسیده که دلیل آن هم کاهش ۴درصدی دارایی‌های ثابت مشهود بوده است.

در بخش دارایی‌های جاری سفارشات و پیش پرداخت‌های شرکت تولید برق آبادان ۳۲۴ درصد رشد کرده است. ۳۶ میلیارد تومان دریافتی‌های تجاری این شرکت بوده که رشد ۱۳ درصدی نسبت به سال ۹۸ داشته است. موجودی نقد این شرکت هم از ۱۲ میلیارد تومان در سال ۹۸ به ۱۶ میلیارد تومان در سال ۹۹ رسیده که ۳۰ درصد رشد را نشان می‌دهد. در مجموع دارایی‌های جاری شرکت برای سال گذشته ۶۶ میلیارد تومان بوده که ۱۳ درصد رشد کرده است، اما در کل مجموع دارایی شرکت تولید برق آبادا ۳ درصد ریزش کرده بود.

در بخش بدهی این شرکت که برای سال ۹۹ در مجموع ۳۰۰ میلیارد تومان شده و کاهش ۵۱ درصدی نسبت به سال ۹۸ داشته، پرداختی‌های تجاری آن با کاهش ۵۵ درصدی به ۱۸۲ میلیارد تومان رسیده است که روند قابل توجهی را در این بخش داشته است. ۱۷۵ میلیارد تومان سود انباشته شرکت در پایان سال مالی ۹۹ است.

شرکت تولید برق آبادان با نماد آبادا با میانگین حجم ماهانه ۵ میلیون واحد، سهام شناوری ۱۵درصد، نسبت پی به ای ۳۰.۲۵ و  در تابلوی بورس معامله می‌شود.

بکهنوج و بگیلان دو رقیب آبادا
شرکت تولید برق ماه تاب کهنوج با نماد بکهنوج از جمله شرکت‌های هم گروه تولید برق آبادان است که با نماد بکهنوج با ماینگین حجم ماهانه ۵۲ میلیون واحد، نسبت پی به ای ۹.۶۱ و قیمت پایانی ۱.۸۰۷ ریال در تابلوی بورس معامله می‌شود.

بر اساس گزارش صورت مالی حسابرسی شده سال ۹۹ این شرکت توانسته از محل درآمد ۳۳۲ میلیارد تومانی عملیاتی و همچنین ۲۶ میلیارد تومانی غیر عملیاتی به دلیل بالا بودن هزینه‌های مالی و بهای تمام شده درآمد عملیاتی با زیان روبرو شود و سود خالص آن به منفی ۳۲۰ میلیارد تومان برسد که این عدد در سال گذشته هم منفی ۱۹۰ میلیارد تومان بوده است. این شرکت با زیان انباشه ۵۰۰ میلیارد تومان در صورت مالی سال ۹۹ خود را بسته است.

شرکت مسیر برق گیلان هم با نمادی بگیلان با میانگین حجم ماهانه ۱میلیون واحد، نسبت پی به ای ۳۴.۳۱ و قیمت پایانی ۲۰.۲۰۶ ریال در تابلوی بورس معامله می‌شود. بر اساس صورت مالی حسابرسی نشده برای سال ۹۹، این شرکت توانسته از محل ۱۸۸ میلیارد تومان درآمد عملیاتی ۶۹ میلیارد تومان سود خالص شناسایی کند که نسبت به سال ۹۸، ۸۱ درصد رشد داشته است.  سود انباشه شرکت تولید برق گیلان ۹۱ میلیارد تومان برای دوره منتهی به ۱۲ ماه سال گذشته بوده که نسبت به ۶ ماهه ابتدای سال ۹۸، حدود ۵۰ درصد کاهش داشته است.

این بررسی نشان می دهد آبادا وضعیت بسیار بهتری نسبت به رقبای خود دارد.

کد خبر: ۱۰۲٬۸۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha