۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۳
پای مشاغل مازندران در کفش یکدیگر| سایه رکود بر بازار حاکم است
بازار گزارش می‌دهد؛

پای مشاغل مازندران در کفش یکدیگر| سایه رکود بر بازار حاکم است

ساری- بی رونقی و کسادی بازار در مازندران سبب شده تا مشاغل مختلف برای کسب درآمد پای در شغل یکدیگر کنند و این مسئله به اقتصاد اصناف لطمه زده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: کسادی بازار سبب شده تا مشاغل مختلف برای کسب درآمد بیشتر به صورت غیرمجاز، در یک کارگاه چند حرفه یا فروشگاه را برپا کنند و تداوم این وضعیت به پایداری مشاغل لطمه می زند و سبب رکود بیشتر بازار می شود.

بررسی ها نشان می دهد اکنون تعمیرکاران در کنار تعمیرگاه به فروشگاه های لوازم یدکی نیز مبدل شدند و یا مشاغل دیگر بخشی از حجره و مغازه را به فعالیت صنفی دیگری اختصاص داده اند و هدف از این کار کسب درآمد بیشتر محسوب می شود.

با آنکه مغازه مکانیکی دارد اما لوازم یدکی و روغن و سایر تجهیزات را می‌فروشد تا با درآمد حاصل از آن، چرخ زندگیش را بچرخاند. می‌گوید: با درآمد یک شغل نمی‌تواند از پس مخارج سنگین زندگی برآمد از این رو در کنار مکانیکی قطعات لازم را در مغازه ام به فروش می‌رسانم تا مشتری مجبور نباشد برای تهیه آن به فروشگاه‌های دیگر برود.

اوستا اکبر صداش می‌کنند، سال‌های سال در حرفه مکانیکی فعال است، ادامه می‌دهد: دیگر اوضاع شبیه گذشته نیست و یک نفر باید چند شغل و درآمد داشته باشد تا بتواند مخارج زندگی را تأمین کند.

با آنکه به فروشندگی قطعات خودرویی می‌پردازد باز هم از درآمد ناراضی است و می‌گوید: وضعیت بازار و کاسبی کساد شده است.

روغن هر روز گران می‌شود
محمد احمدی در غرب مازندران دارای تعویض روغنی است اما در مغازه اش انواع خدمات مربوط به خودرو را ارائه می‌دهد، از اوضاع و گران شدن چندصد درصدی قیمت روغن خودرو گلایه دارد و می‌گوید: گرانی روغن سبب شده تا مشتری‌ها ناراضی باشند.

بازار حاکم است" height="400" src="https://media.tahlilbazaar.com/d/2021/01/02/4/60520.jpg" width="600" />

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه هر روز بر شمار مشتریان کاسته می‌شود، اضافه می‌کند مشکلات معیشتی و رکود بازار سبب شده تا یک نفر درپی چند شغل باشد.

این درحالی که علی اصغر فضلی نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی در ساری در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به رکود بازار لوازم یدکی و کیفیت پایین محصولات، می‌گوید همچنین قدرت خرید مردم نیز برای تهیه لوازم یدکی اصلی پایین آمده است.

وی با بیان اینکه عدم درآمد مردم به نسبت تورم و افزایش قیمت‌ها از جمله مشکلات است، ادامه می‌دهد: قیمت محصولات لوازم یدکی ۲۰ برابر شده است و بسیاری از واحدهای لوازم یدکی در حال تغییر شغل و ابطال جواز هستند.

عدم افزایش درآمد مردم به نسبت تورم و قیمت‌ها از جمله مشکلات است زیرا قیمت محصولات لوازم یدکی ۲۰ برابر شده است و بسیاری از واحدهای لوازم یدکی در حال تغییر شغل و ابطال جواز هستند

وی با بیان اینکه شمار متقاضیانی که در صنف لوازم یدکی در حال تغییر شغل و جمع آوری هستند رو به افزایش است، اضافه می‌کند: همچنین مکانیک‌ها به حوزه فروش لوازم یدکی روی آوردند و بر کسادی بازار دامن زدند.

فضلی با بیان اینکه ساماندهی تداخل صنفی بسیار سخت است، می‌گوید: آمار افراد متخلف و تداخل صنفی را به اتاق اصناف گزارش دادیم و باید اقدامات لازم در این زمینه صورت گیرد.

کسادی بازار لوازم یدکی
نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی در ساری اضافه می‌کند: در حال حاضر ۳۰۰ لوازم یدکی فروش در ساری فعالیت دارند و بیشتر آنها از کسادی بازار رنج می‌برند و این درحالی که دو هزار واحد مکانیکی در منطقه فعال است و همه آن تبدیل به فروشنده لوازم یدکی شدند.

وی با بیان اینکه حساسیت لوازم یدکی همانند دارو است، گفت: برخی قطعات در اختیار افراد خاص است و سبب شده تا قیمت‌ها نجومی افزایش یابد.

اوضاع و احوال شاغلان راسته پوشاک هم تعریفی ندارد و مغازه داران می‌گویند به زحمت روزی یک یا دو پوشاک را به فروش می‌رسانیم. رحیم که در خیابان فرهنگ ساری دارای فروشگاه هست ودل خوشی از وضعیت بازار ندارد، می‌گوید: به زحمت چک‌های خرید لباس و اجاره مغازه را تأمین می‌کنیم و بسیاری از همکاران باید مغازه‌هایشان را به مالکان تحویل بدهند و به فکر کاسبی دیگری باشند.

وی با بیان اینکه برخی از روزها به بنگاه اتومبیل یکی از دوستانم می‌روم، ادامه می‌دهد: سعی می‌کنم با اشتغال در بنگاه برای خود درآمدی کسب کنم.

پای مشاغل مازندران در کفش یکدیگر| سایه رکود بر بازار حاکم است

محمدرضا صحافی رئیس صنف پوشاک ساری در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه وضعیت بازار پوشاک در استان بد و نامناسب است، می‌گوید: تورم، گرانی و تعطیلی‌های کرونایی سبب شده تا اوضاع صنف پوشاک بد باشد.

اجاره نشین ها در حال تخلیه مغازه‌ها هستند
وی با اظهار اینکه فروشندگان پوشاک حال و روز خوبی ندارند، ادامه می‌دهد: شاهد اختلافات مستأجران و مالکان به دلیل کسادی بازار هستیم و اجاره نشین ها توان پرداخت اجاره‌ها را ندارند و مالکان نیز روی درآمد ناشی از اجاره مغازه حساب باز کرده اند.

وی اضافه می‌کند: فروشندگان و مستأجران پوشاک توان پرداخت اجاره بها را به دلیل رکود بازار ندارند و بیشتر آنها در حال تخلیه و جمع آوری هستند.

صحافی درباره تأثیر برندهای خارجی بر بازار پوشاک در استان اظهار می‌دارد: افزایش بی سابقه قیمت دلار سبب شده تا میزان ورود پوشاک خارجی کم شود و با این حال شاهد فروش مارک‌های خارجی هستیم و این مارک‌ها روی تولیدات داخلی نصب و دوخته می‌شود.

رئیس صنف فروشندگان پوشاک در ساری تصریح می‌کند: اکنون فروشگاه‌های پوشاک روزانه یک یا دو مشتری بیشتر ندارند و معیشت این قشر نیز با مشکل مواجه شده است.

به سراغ هر شغلی که در مازندران می روید فعالا آن از اوضاع بازار و کاسبی گلایه دارند، یا درپی تغییر شغل هستند و یا شانس خود را برای ورود به شغل‌های دیگر امتحان کرده اند، بخشی از مغازه را به شغل‌های دیگری اختصاص داده اند تا از این راه درآمدهایش را بیشتر کنند.

کد خبر: ۱۰۲٬۸۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha