۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۵
قانون جدید چک، سبب اعتماد بین فعالان اقتصادی می‌شود
کارشناس پولی و بانکی:

قانون جدید چک، سبب اعتماد بین فعالان اقتصادی می‌شود

انصاری، کارشناس پولی و بانکی گفت: قانون جدید چک به واسطه امکان راستی آزمایی میزان اعتبار صادر کننده، یک حسن بزرگ دارد زیرا سبب اعتماد بین فعالان تجاری و اقتصادی ایجاد می‌شود.

به گزارش بازار، عبدالحمید انصاری با اشاره به گلایه فعالین اقتصادی در خصوص عدم وحدت رویه در اجرای قانون جدید در بین بانک‌ها گفت: در سیستم قبلی چک، فردی یک چک به نام فرد دیگری یا حامل، صادر می‌کرد و این چک امکان گردش فراوان و متعدد در شبکه بانکی بین فعالان اقتصادی فراهم می‌کرد. حسن آن سیستم این بود که سبب روان و تسهیل بودن تجارت می‌شد زیرا افراد وقتی کار تجاری می‌کنند نباید برای دریافت و مبادله کالا معطل شوند.

وی درباره معایب نظام قبلی چک توضیح داد و اظهار کرد: عیب کار این است که چون چک به صورت متعدد پشت نویسی می‌شد، میزان اعتبار نفر نخست مخدوش می‌شد و حتی ممکن بود حساب آن فرد خالی باشد.

این کارشناس پولی و بانکی به سیستم جدید چک بر اساس قانون جدید اشاره و بیان کرد: در نظام جدید چک، صادر کننده، ذینفع و دریافت کننده چک کاملاً مشخص هستند و ذینفع می‌تواند بلافاصله راستی آزمایی کند که اعتبار صادر کننده چک چقدر است و آیا دارای سابقه چک برگشتی است یا خیر.

وی افزود: قانون جدید چک به واسطه امکان راستی آزمایی میزان اعتبار صادر کننده، یک حسن بزرگ دارد زیرا چک و میزان اعتبار صادر کننده همانند یک آیینه شفاف در مقابل دریافت کننده قرار دارد و از این منظر اعتماد بین فعالان تجاری و اقتصادی ایجاد می‌شود.

انصاری با تصریح بر اینکه مقدار زیادی از پچیدگی‌های بانکی و مالی مربوط به مناسبات فضای سایبری است، گفت: این فضا در عین حال که سبب تسهیل کار شده است، اشکالات و تخلفات را برای سوء استفاده کنندگان امکان پذیر می‌داند و این موضوع ارتباطی صرفاً به ایران ندارد و در همه کشورهای جهان این موضوع وجود دارد و مشاهده می‌شود.

کد خبر: ۱۰۲٬۷۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha