۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۸
تب اقتصاد در خراسان رضوی بالاست
یادداشت وارده؛

تب اقتصاد در خراسان رضوی بالاست

مشهد- استانی هم چون خراسان رضوی که در زمینه تولید و صادرات رتبه‌های بی‌شماری را دارد اما همچنان در تب رکود می‌سوزد و چشم‌انتظار مرهمی از طرف دولت جدید برای کاهش تب اقتصادی است.

رامین رحمتی؛ بازار: در حال حاضر بخش صنعت در خراسان رضوی در حال رکود است چون پول به بازارهای مجازی و موازی روانه شده است و تولید کنندگان انگیزه لازم را برای تولید از دست داده اند.

همان‌طور که در حال حاضر مشهود است شاید ۱۰ درصد کارخانه‌ها در ایران با ظرفیت کامل کار کنند و  ۹۰ درصد زیر ظرفیت مشغول به فعالیت هستند و لذا وقتی تولیدی انجام نمی‌شوداقتصاد ناسالم می‌شود.

در تمام دنیا برای کنترل تورم بخش تولید، صنعت و کشاورزی را فعال می‌کنند به بخش صنعت کمک می‌کنند و زمانی که عرضه و تقاضا بالا می‌رود، متعاقباً تورم پایین می‌آید.در این راستا می‌بایست که به صنعت کمک کرد و سرمایه در گردششان را تأمین کنیم و حتماً نوسازی در بخش صنعت را جدی بگیریم.

یکی از چالش‌های فعالان اقتصادی خراسان رضوی حوزه تجارت خارجی است که در کشور فرآیند این بحث موردبررسی و حتی آسیب‌شناسی قرار نگرفته است.

واقعیت این است که برخی از فعالان اقتصادی با آیین‌نامه‌های این حوزه آشنایی کافی ندارند، لذا فرآیند تجارت خارجی باید از سوی صاحب‌نظران دانشگاهی، کارشناسان دستگاه‌های اجرایی و فعالان این حوزه موردبررسی و تحلیل قرار گیرد.

این اقدام می‌تواند بسیاری مشکلات و موانعی را که امروز در این حوزه بروز می‌کند شناسایی کرده و به اصلاح قوانین مخل منجر شود.

قوانین مطلوبی در کشور ما وجود دارد که به مرحله اجرا نمی‌رسند و همین مسئله باعث می‌شود برخی مسئولان در رده‌های میانی، از تداوم تلاش‌ها دلسرد شوند.

خراسان رضوی در حوزه تولید و صادرات محصولات کشاورزی نقش بسزایی در بازارهای همسایه دارد لذا ضروری است تا  در بخش کشاورزی دستگاه‌های آبیاری مدرن را پیاده‌سازی کرده و برای به نتیجه رسیدن این هدف وام‌های بلندمدت با بهره خیلی کم ارائه کرد.

راهکار برون‌رفت از مشکلات
پیشنهاد نخست من این است که قانون بهبود مستمر فضای کسب‌وکار از طرف دولت جدی گرفته شود و مورد بازنگری قرار گیرد.دولت جدید باید عقب‌ماندگی‌های خود را نه‌تنها در این استان بلکه در سراسر کشور جبران کند.

امیدواریم در بخش تجارت خارجی با تصویب یک نقشه راه و زمان‌بندی و برنامه‌ریزی دقیق برای اجرا با محوریت استان و حداقل دو کشور همسایه ما شاهد افزایش صادرات باشیم.

در حال حاضر کاهش انگیزه صنعتگران و نبود امنیت در بازار کار مهم‌ترین مشکلات صنعت حال حاضر است و لذا تا زمانی که میزان سودهای بانکی بالا باشد صنعتگران اشتیاقی برای سرمایه‌گذاری در این بخش ندارند و به سمت سپرده‌گذاری در بانک‌ها می‌روند چراکه سپرده‌گذاری در بانک‌ها علاوه بر سود بالا، مشکل صنعتی خاصی را نیز شامل نمی‌شود.

متأسفانه همیشه دچار شعارزدگی هستیم و هیچ‌گاه به سمت اقدام عملی نرفتیم، شاید تغییرات اندکی در راستای بهبود فضای کسب‌وکار انجام‌شده باشد اما ملموس نبوده است.

صنعت گردشگری را جدی بگیریم
استان خراسان رضوی باوجود بهره‌مندی از بیشترین واحدهای تولیدی اما ۵۷درصد اقتصاد خراسان رضوی وابسته به خدمات گردشگری ۳۲ میلیون زائر سالیانه‌ای است که تا پیش از شیوع ویروس کرونا به این استان سفر می‌کردند.

اگرچه در حال حاضر شیوع بیماری کرونا بر مهم‌ترین صنعت پررونق این استان و گردشگری سایه افکنده است اما واقعیت این است در همان زمان هم که فارغ از کرونا بودیم به حداقل زیرساخت‌های گردشگری در این استان و به‌ویژه شهر مشهد اکتفا کردیم و از پتانسیل‌های بی‌نظیر این شهر استفاده لازم را نبردیم.

ما در دنیا، شهری مانند مشهد نداریم که چنین حجمی از رفت‌وآمد را داشته باشد، بخشی که هم‌اکنون فاقد برنامه‌ریزی است در همین راستا ضروری است تا از جاذبه زیارتی مشهد در دوران پساکرونا استفاده مناسبی برای اقتصاد استان بکنیم.

نقش استان خراسان رضوی در اقتصاد منطقه‌ای نیز باید موردتوجه قرار گیرد و لذا این موضوع مهمی است که انتظار می‌رود دولت جدید با برنامه‌ریزی لازم این هدف را دنبال کند.

در همین راستا می‌بایست زیرساخت‌های لازم در خراسان رضوی برای بهره‌برداری در آینده را موردتوجه ویژه قرار دهیم.یکی از راهکارها و موضوعاتی که در این راستا همواره مطرح‌شده است توجه به ایجاد بازار مشترک اسلامی در خراسان رضوی است که می‌تواند هم در آینده اقتصاد استان و هم در آینده اقتصاد کشور تأثیرگذار باشد.

واضح است که سرمایه‌گذاری در صنایع معدنی و تلاش برای واگذاری معادن با توجه به تقاضای قابل‌توجه؛ رونق در ساخت‌وسازها به‌عنوان محرک اشتغال؛ توجه به قطعه‌سازی خودرو با توجه به بهره‌مندی از کارگاه‌های تولیدی و هم‌چنین صنعت  خودرو در این استان و نیز توجه جدی به حوزه کشاورزی و اشتغال در روستاها می‌تواند این استان را به نیروی محرکه اقتصادی تبدیل از تب رکود بکاهد.

فعال شدن چرخ اقتصاد رابطه مستقیمی باانگیزه صنعتگران دارد و می‌تواند معضل بیکاری را به‌صورت مستقیم و یا غیرمستقیم حل کند.

کد خبر: ۱۰۲٬۷۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha