آماده سازی ورزشکاران با فناوری ها و تجهیزات فضایی
«بازار»گزارش می دهد

آماده سازی ورزشکاران با فناوری ها و تجهیزات فضایی

اکنون که رقابت های المپیک توکیو 2020 پایان یافت ؛ وزارت ورزش چین از نحوه تمرین و آموزش ورزشکاران خود با فناوری ها و تجهیزات فضایی خبر داد.

سیران خانعلی زاده؛ بازار:  بر کسی پوشیده نیست که کشور چین برای رسیدن به مقاصد خود زمین و زمان را به هم می دوزد و بهترین نتیجه را از دل چالش برانگیز ترین موقعیت ها بیرون می کشد؛ این کشور پهناور از  ثبت چشم اندازهای  طبیعی گرفته تا پیشرفت های تکنولوژیکی رتبه های بالای جداول را به خود اختصاص داده است.

 ورزش نیز از قائده ایده آل گرایی چینی ها خارج نبوده و به مراتب افتخارات زیادی را نصیب خود نموده اس؛  ۸۷ مدال در المپیک توکیو با شرایط بسیار ویژه ای که  سال اخیر پشت سر نهاد  مهر تاییدی بر جاه طلبی این کشور در حوزه ورزش خواهد بود؛ این کشور توانسته پس از آمریکا بیشترین مدال طلا را در المپیک توکیو کسب کند.

به گفته وزارت ورزش چین، ورزشکاران علاوه بر تمرینات حرفه ای خود وارد دوره های دیگر شده بودند که توسط کارشناسان آکادمی هوافضای چین آموزش داده شده اند؛ در واقع ورزشکاران در طول اقامت خود در معرض فناوری هایی قرار گرفتند که به طور معمول در تحقیق و توسعه موشک های حامل، ماموریت های شبیه سازی شده فضایی، موشک ها و هواپیماهای بدون سرنشین مورد استفاده قرار می گرفتند

اما چین مدال های توکیو ۲۰۲۰ را با یک روش بسیار دور از ذهن  ولیکن خلاقانه  نصیب خود ساخته که در تاریخ  رقابت های ورزشی بی سابقه بوده است؛ آماده سازی ورزش کاران از طریق فناوری ها و  کمپ های تجهیزات فضایی روشی است که چین در خلال  پاندمی کرونا برای تمرینات انفرادی و تیمی اتخاذ کرده است. این ورزشکاران با حضور در سازمان های پیشرو در زمینه فناوری فضایی چین از تخصص محققین این بخش و آکادمی هوافضای آیرودینامیک چین بهره برده بودند.

به گفته وزارت ورزش این کشور، ورزشکاران  علاوه بر تمرینات حرفه ای خود وارد دوره های دیگر شده بودند که توسط کارشناسان آکادمی هوافضای چین آموزش داده شده اند؛ در واقع ورزشکاران در طول اقامت خود در معرض فناوری هایی قرار گرفتند که به طور معمول در تحقیق و توسعه موشک های حامل، ماموریت های شبیه سازی شده فضایی، موشک ها و هواپیماهای بدون سرنشین مورد استفاده قرار می گرفتند.

به عنوان مثال برخی از ورزشکاران قایقران، شناگران، دوچرخه‌ سواران تیم ملی این کشور برای بررسی عملکرد خود از تونل باد کم سرعت برای بررسی میزان نیروی پسار هوا بر بدن خود استفاده کردند. تجزیه و تحلیل داده های مربوط به این آزمایشات کمک کرد تا علاوه بر کسب روش‌های آموزشی مناسب حتی لباس های ورزشی نیز به طور مجدد طراحی شوند

به عنوان مثال برخی از ورزشکاران قایقران، شناگران، دوچرخه‌ سواران تیم ملی این کشور برای بررسی عملکرد خود از تونل باد کم سرعت برای بررسی میزان نیروی پسار هوا بر بدن خود استفاده کردند. تجزیه و تحلیل داده های مربوط به این آزمایشات کمک کرد تا علاوه بر کسب روش‌های آموزشی مناسب حتی لباس های ورزشی نیز به طور مجدد طراحی شوند.

آزمایشگاه تونل  باد کم سرعت مهم‌ترین بخش مربوط به آزمایشات آیرو دینامیکی محسوب میشود که می تواند جریان هوا در اطراف موشک یا هواپیما را با هدف اندازه گیری عملکرد آیرودینامیکی بررسی کند. حتی کشورهایی نظیر ایالات متحده و کانادا نیز از این زیرساخت ها برای بهبود عملکرد و روش‌های آموزشی در ورزش برای مربیان و ورزشکاران استفاده می کنند.

یکی دیگر از بخش های جالب این برنامه پلتفرم شبیه سازی شده شهاب سنگ تهوع (Vomit Comet) است که ورزشکاران را برای مدت های طولانی مدت در محفظه های شناوری قرار داده اند که با افزایش توان و ظرفیت بدنی چالش های بسیار سخت رقابت های ورزشی را پشت سر بگذارند.

کد خبر: ۱۰۲٬۷۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha