۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۳
خاموشی گسترده در ترکیه| تقاضای روزانه برق به بیش از یک میلیارد کیلووات ساعت رسیده است

خاموشی گسترده در ترکیه| تقاضای روزانه برق به بیش از یک میلیارد کیلووات ساعت رسیده است

خاموشی‌های گسترده در کشور ترکیه از صبح دوشنبه ۱۱ مردادماه ۱۴۰۰ به مدت تقریبا سه ساعت حادث شد که به‌دلیل عوامل متعددی از جمله افزایش دما و تقاضای بالا برق در این کشور بود.

به‌گزارش بازار به نقل از وزارت نیرو، قطعی برق در روز دوشنبه ۱۱ مردادماه ۱۴۰۰ برابر با ۲ آگوست ۲۰۲۱ در چندین استان ترکیه باعث ایجاد نگرانی شد، وزارت انرژی و منابع طبیعی ترکیه بیانیه‌ای صادر کرد و علت خاموشی را مصرف بیش از حد برق دانست. همچنین به گفته مقامات دلایل خاموشی برق علاوه بر رشد تقاضا در پی افزایش بیش از حد معمول دمای هوا، به‌دلیل رخ دادن مشکلاتی در تأمین برق و خروج خطوط انتقال برق نیز بوده است.

شورش شهروندانی که در گرمای شدید بدون برق ماندند به دستور کار رسانه‌های اجتماعی تبدیل شد. همچنین خاموشی برق، ارتباط اینترنت بسیاری از کاربران را قطع کرد. داده‌های شبکه اینترنتی نشان می‌دهد که از ساعت ۹ صبح روز دوشنبه ۱۱ مرداد همزمان با آتش سوزی جنگل‌ها در اکثر نقاط کشور ترکیه، اینترنت نیز قطع شده است.

خاموشی‌ها حدود سه ساعت به طول انجامید و منطقه وسیعی از استانبول تا آنتالیا در جنوب، آنکارا پایتخت ترکیه، ازمیر سومین استان بزرگ این کشور، قطب صنعتی کوجائلی، شهر صنعتی شمال غربی بورسا و همچنین مرسین، که اخیرا نیز دچار آتش سوزی شده است را تحت تأثیر قرار داد. همچنین گزارش‌هایی مبنی بر قطعی برق در شهرهای بزرگ دیگر مانند قونیه، آدانا، غازیانتپ، حاتای، اوشاک و مانیسا وجود دارد.

پس از این اتفاق شرکت‌های توزیع برق در ترکیه یکی پس از دیگری اطلاعیه‌هایی را منتشر کردند و در آن به دلایلی همچون تعمیر و نگهداری خطوط انتقال برق و بروز برخی اشکالات اشاره کرده‌اند. وب سایت‌های شرکت‌های توزیع برق نیز در دسترس نبودند.

وزارت انرژی و منابع طبیعی ترکیه علت اختلال را مصرف بیش از حد عنوان کرد به‌طوری‌که طی چند هفته گذشته به سطح بی‌سابقه‌ای رسیده است. در بیانیه این وزارتخانه آمده است: تأمین برق به دلیل افزایش دما از حد معمول خود در این فصل تا حدی دچار اختلال شده است. تولید اضطراری در بخش‌های آسیب دیده به‌کار گرفته شده و برق به زودی برقرار می‌شود. همچنین این بیانیه عنوان کرده که ترکیه طی هفته‌های اخیر به رکورد مصرف برق در تاریخ خود رسیده و زیرساخت‌های برق در حداکثر ظرفیت تولید خود برای پاسخگویی به تقاضا کار می‌کنند.

 بر اساس بیانیه این وزارتخانه، در حالی که تقاضا افزایش یافته است، تولید برق در نیروگاه‌های بادی و همچنین نیروگاه‌های آبی به دلیل خشکسالی کاهش یافته است. گزارش دقیقی از میزان برق از دست رفته در مناطق ترکیه منتشر نشده و حتی سایت وزارت انرژی نیز خبری در این رابطه منتشر نکرده است اما شرکت Uludag Elektrik Dagitim  (UEDAS) که توزیع برق در بورسا را بر عهده دارد، در حساب توئیتر خود، مشکلاتی در خطوط انتقال (خروج خطوط انتقال برق) را باعث قطعی برق دانسته است و به همین مورد اکتفا کرده است.

در حالی که شرکت توزیع برق (Bogazigi Elektrik Dagitim (BEDAS که برق مورد نیاز بخش اروپایی شهر استانبول را تأمین می‌کند، علت خاموشی را رخداد خطا در شبکه برق دانست. این شرکت، یک پیام به مشترکان خود در استانبول ارسال و اعلام کرد که به دلیل رخداد "خطا و خرابی تجهیزات " نمی‌توان برق ۲۲ منطقه را وصل کرد.

در بیانیه توزیع برق طرف آناتولی استانبول (AYEDAS) نیز آمده است: مشتریان عزیز، در مناطقی که خدمات توزیع برق ارائه می‌دهیم، به دلیل کارهایی که در خطوط انتقال ملی انجام می‌شود، وقفه ایجاد می‌شود.

بیانیه مشابه دیگری از سوی شرکت Gediz Elektrik، که برق شهر ازمیر و اطراف آن را تأمین می‌کند، به شرح زیر ارائه شد که در آن به فعالیت های در حال انجام در بخش انتقال و رفع خاموشی‌ها تأکید دارد.

وزارت انرژی و منابع طبیعی ترکیه نیز از ایجاد مرکز هماهنگی اضطراری خبر داد.

روزنامه صباح گزارش داد که متوسط مصرف به ندرت به بالای ۵۰۰۰۰ مگاوات می‌رسیده که در روزهای اخیر به ۵۳۰۰۰ مگاوات رسیده است. به طور کلی، تقاضای روزانه برق بیش از یک میلیارد کیلووات ساعت بوده است. تقاضای روزانه برق در ۳۰ جولای ( ۳ روز پیش) به بیش از  ۱.۹ تراوات ساعت رسیده است که رقم بی سابقه‌ای است. تأمین کننده اصلی برق شرکت انتقال برق ترکیه (TEIAS) مجبور به قطع برق برخی از مصرف کننده‌های عمده برای تأمین برق شرکت‌های توزیع شده است.

در همین راستا برخی از مناطق صنعتی که کارخانه‌ها را در خود جای داده‌اند، مصرف خود را کاهش دادند تا میزان برق برای استفاده در مناطق مسکونی افزایش یابد. پیش‌بینی می‌شود تا ماه سپتامبر به موازات افزایش دمای شدید اختلالات بیشتری در تأمین برق ایجاد شود. این افزایش دما در کاهش تولید توان توربین‌های بادی نیز مؤثر خواهد بود.

کد خبر: ۱۰۲٬۶۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha