۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۰
ثبات قوانین و مقررات از مهم‌ترین نیازها برای توسعه مناطق آزاد است
مدیرعامل منطقه آزاد ماکو:

ثبات قوانین و مقررات از مهم‌ترین نیازها برای توسعه مناطق آزاد است

عبدالرحیمی، مدیرعامل منطقه آزاد ماکو گفت: یکی از مهم‌ترین مسائلی که در مناطق آزاد باید مورد توجه قرار گیرد، ثبات قوانین و مقررات حاکم بر عملکرد و فعالیت مناطق آزاد است.

به گزارش بازار، محمدرضا عبدالرحیمی فلسفه وجودی و تأسیس مناطق آزاد را کمک به تقویت اقتصاد ملی و پیوند این اقتصاد با اقتصادهای منطقه‌ای و بین‌المللی دانست و گفت: آثار تحقق این دو هدف عمران و آبادانی مناطق هم‌جوار محل استقرار مناطق آزاد را به همراه دارد.

وی با اشاره به اینکه مناطق آزاد بر اساس قانون برنامه نخست توسعه در سال ۱۳۶۸ تأسیس شدند، اظهار کرد: این قانون در راستای کمک به توسعه صادرات صنعت محور کشور و تقویت اقتصاد ملی تصریح کرد تا سه منطقه آزاد تأسیس شود.

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو با تصریح بر اینکه برای تحقق اهداف ذکر شده الزامات و ضرورت‌های زیرساختی نهادی و فیزیکی نیاز است، بیان کرد: این زیرساخت‌ها شامل دسترسی‌ها و امور زیربنایی مربوط به آب، برق و گاز می‌شود. در کنار این موارد، زیرساخت‌های نهادی یعنی قانون و مقررات و همچنین مزیت‌های قانونی برای فعالیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد لازم است.

وی به چالش‌های پیش روی مناطق آزاد تجاری و اقتصادی از گذشته تاکنون اشاره و عنوان کرد: عهده‌داری ایجاد، تکمیل و توسعه زیرساخت‌ها توسط سازمان‌های درآمد هزینه‌ای مناطق آزاد بوده است که کما فی سابق این کار ادامه دارد اما متأسفانه این توسعه با کندی روبرو است. اگر قبل از شروع به فعالیت مناطق آزاد تجاری، زیرساخت‌ها را آماده می‌کردیم، شاید امروز در مرحله بسیار جلوتری قرار می‌گرفتیم.

عبدالرحیمی در گفتگو با رادیو گفت‌وگو با اشاره به اینکه قانون‌گذار تصریح دارد که قبل از ایجاد مناطق، زیرساخت‌های لازم باید فراهم شود، گفت: قانون جدیدی که برای ایجاد هفت منطقه آزاد جدید و مناطق ویژه ۱۳ گانه تصویب شده است، به این مهم توجه شده است و در واقع فعالیت و عملیاتی شدن مناطق آزاد تجاری و اقتصادی را منوط به تأمین زیرساخت‌های نهادی و عمرانی دانسته است.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین مسائلی که در مناطق آزاد باید موردتوجه قرار گیرد، ثبات قوانین و مقررات حاکم بر عملکرد و فعالیت مناطق آزاد است زیرا اساساً در همه امور و سطح اقتصاد، وجود ثبات و آرامش می‌تواند به رشد و توسعه کمک کند.

کد خبر: ۱۰۲٬۶۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha