۱۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۱
کاهش جهانی نرخ سنگ آهن

کاهش جهانی نرخ سنگ آهن

قیمت سنگ آهن وارداتی در چین از آوریل تا کنون به پایین ترین سطح خود رسیده است.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، قیمت سنگ آهن وارداتی در چین از آوریل تا کنون به پایین ترین سطح خود رسیده است، کارشناسان معتقدند میزان روند نزولی تقاضا در حال حاضر قابل پیش بینی نیست و کمی عجولانه است که هم اکنون در مورد وضعیت تولید فولاد چین و تاثیرات آن بر بازار سنگ آهن اظهار نظر کرد چرا که سنگ آهن در طی دو هفته اخیر حدود ۵۰ دلار افت قیمتی داشته است و به محدوده ی قیمتی ۱۷۰ دلار هر تن سی اف آر چین رسیده است. البته تحلیلگران خبره مدت زمانی بود که چشم انتظار اصلاح قیمت سنگ آهن بودند.

در سال جاری پس از بهبود شرایط کرونا در کشور چین بازار ساخت و ساز مجددا رونق گرفت و فولادسازان این کشور در نیمه اول سال درآمدی بالغ بر ۱۲ درصد بهتر از سال گذشته بدست آوردند. از سوی دیگر چین در نظر دارد آلاینده های کربنی را کاهش دهد و قیمت سنگ آهن را کنترل نماید و همچنین دستور کاهش تولیدات ۱۰۰ میلیون تنی در سال جاری می توانست اثرات منفی و خسارت باری بر اقتصاد این کشور پس از خروج از کرونا بگذارد.

به طور کلی تحلیل گران چیره دست معتقدند رسیدن به سطح تولید سال ۲۰۲۰ برای صنعت فولاد چین کمی دور از انتظار است چون به معنی کاهش ۱۲ درصدی تولید نیمه دوم سال نسبت به سال قبل خواهد بود.

شاید بتوان اظهار داشت ابهامات موجود در بازار در رابطه با وضعیت برنامه های کاهش تولید تا حدی استراتژیک است چرا که برخی از مقامات چینی ترجیح می دهند اینکه در واقعیت چه در حال وقوع است خیلی واضح و شفاف نباشد و دقیقا نگرانی حاصله از کاهش تولید دارد اثرات خود را میگذارد و حداقل قیمت سنگ آهن را تا حدودی تصحیح کرده است.

 البته چنانچه کرونای دلتا شیوع یابد می تواند ضربه ی مهلکی به تقاضای فولاد چین وارد آورد. چین تواما پیگیر کاهش آلاینده های کاربنی و همچنین به دنبال کنترل تورم و تداوم رشد اقتصادی است.

به طور کلی سنگ آهن شاید برای چند ماه مستعد اصلاح قیمتی باشد ولی پیش بینی می شود در بازه ی زمانی کوتاهی قیمت ها در محدوده ی قیمتی فعلی به ثبات نسبی برسند و بازار کمی آرامش را تجربه نماید. میانگین قیمت سنگ آهن در سه ماهه پایانی سال جاری میلادی  ۱۷۵ دلار هر تن سی اف آر چین برآورد شده است و شاید این نرخ در طولانی مدت نیز تثبیت شود.

شاید بتوان بیان داشت چنین تصحیح قیمت هایی به نفع بازار نیز هست. قیمت های بالای ۲۰۰ دلار برای کالاهایی که تولید هر تن از آن و تحویلش ده ها هزار دلار هزینه برده است بلا شک نگرانی های فعالان آن بازار را افزایش می دهد. چنانچه عرضه کننده ها تولید را کنترل کنند و از سوی دیگر بازار فولاد چین هم با کنترل تولید از عرضه مازاد پیش گیری نماید می توان بیان داشت که در بلند مدت این بازار متعادل بماند.

کد خبر: ۱۰۲٬۵۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha