۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
افزایش بی سابقه نرخ بسته بندی در قطب خرما؛ محصول فله‌ای پیش فروش شد
گزارش بازار؛

افزایش بی سابقه نرخ بسته بندی در قطب خرما؛ محصول فله‌ای پیش فروش شد

کرمان- مشکلات کشاورزان کرمان ادامه دارد و این بار با افزایش نرخ تمام شده بسته بندی، کشاورزان مجبورند خرما را فله ای یا به صورت پیش فروش عرضه کنند.

بازار؛ گروه استان ها: استان کرمان دومین تولید کننده خرما از نظر حجم تولید محسوب می شود و یکی از مهمترین صادر کنندگان این محصول در کشور است، به دلیل اینکه مهمترین زمان فروش محصول ماه رمضان است اکثر کشاورزان سعی می کنند محصول را در سردخانه ها انبار کنند اما انبار کردن خرما قبل از بسته بندی امکان ندارد.

این روزها اگر به بازار بم سر بزنید کارتون خرمایی که سال گذشته در این زمان ۶ هزار تومان فروخته می شد این روزها ۲۰ هزار تومان به کشاورز فروخته می شود و این در شرایطی است که کارتن با همین قیمت هم نایاب است.

این روزها اگر به بازار بم سر بزنید کارتون خرمایی که سال گذشته در این زمان ۶ هزار تومان فروخته می شد این روزها ۲۰ هزار تومان به کشاورز فروخته می شود

قیمت پلاستیک و چسب نیز همین وضعیت را تجربه می کند و چسب ۵ هزار تومانی سال گذشته حالا ۱۸ هزار تومان قیمت دارد و همین داستان در بازار فروش پلاستیک نیز وجود دارد.

هرج و مرج در بازار نهاده ها ادامه دارد
مسئولان نیز در شرایط هرج و مرج قیمت گذاری هیچ اقدامی انجام نمی دهند و همه مشکلات به عرضه و تقاضا واگذار شده و در این شرایط بی سامان عرضه کننده اقلام بسته بندی با توجه به افزایش تقاضا قیمتها را حسیابی بالا برده است.

افزایش بی سابقه نرخ بسته بندی خرما در بم؛ محصول پیش فروش شد

محمد یکی از کشاورزان است که در این خصوص به خبرنگار بازار اظهار کرد: در آستانه برداشت خرما در شرق کرمان، افزایش قیمت کارتن خرما و لوازم بسته بندی، کام نخلداران را تلخ کرده است.

قیمت خرما ثابت مانده است اما قیمت حمل و نقل، کارگر، بسته بندی، کارتون، نایلون و سردخانه افزایش چند برابری دارد به همین دلیل بسیاری از کشاورزان چون نقدینگی ندارند برای تامین هزینه سردخانه محصول خود را به سردخانه دار می فروشند

وی افزود: قیمت خرما ثابت مانده است اما قیمت حمل و نقل، کارگر، بسته بندی، کارتون، نایلون و سردخانه افزایش چند برابری دارد به همین دلیل بسیاری از کشاورزان چون نقدینگی ندارند برای تامین هزینه سردخانه محصول خود را به سردخانه دار می فروشند، همین مساله در زمینه بسته بندی و خرید کارتون هم وجود دارد.

وی ادامه داد: پیش فروش خرما به دلالان هم این روزها رواج دارد و دلالان هم که خبر شده اند از الان در بم جولان می دهند و کشاورزان بی پول و فقیر را پیدا می کنند و با قیمت بسیار اندک محصولشان را می خرند، کشاورز هم چاره ای جز فروش محصول خود را ندارد چون پولی ندارد که بتواند هزینه های زندگی را تامین کند.

کشاورزان حمایت می شوند
استاندار کرمان در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: خرما یکی از محصولات استراتژیک استان است و هم در زمینه ارز آوری و هم اشتغال بسیار مهم است.

علی زینی وند بیان کرد: متاسفانه قیمت نهاده های تولید از سال گذشته گران شده و این امر در کنار خشکسالی و بی آبی دردسر ساز شده است.

وی تصریح کرد: علت اصلی افزایش قیمت بسته بندی نیز تحریمهاست چون بسیاری از اقلام مورد نیاز وارداتی است و به دلیل کمبود نقدینگی کشاورزان امسال با مشکل جدیدی در این زمینه روبرو شده ایم.

زینی وند گفت: دستور لازم برای پیگیری رفع مشکل داده شده است همچنین قرار است اعتبارات حمایتی لازم نیز در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

وی افزود: هر سال ۲۰۰ تن خرما از استان کرمان به بیش از ۵۰ کشور صادر می شود.

شیوع آفت خطرناک سرخرطومی حنایی
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان نیز در گفتگو با بازار گفت: در حال پیگیری برای حل مشکل بسته بندی با تکیه بر کارخانه کارتون موجود در شرق استان هستیم.

محمد طاهری افزود: ثابت ماندن قیمت خرما در حالی است که نهاده های تولید هر روز گران تر می شود و همچنین باید به خشکسالی، خشکیدگی خوشه های خرما و شیوع آفتها نیز اشاره کنیم.

افزایش بی سابقه نرخ بسته بندی خرما در بم؛ محصول پیش فروش شد

وی تصریح کرد: آفت خطرناکی که در این روزها برداشت محصول افزایش یافته است آفت سرخرطومی حنایی می باشد که اگر اعتبار لازم برای مبارزه با این آفت اختصاص نیابد با مشکل جدی و خسارت عمده مواجه می شویم.

آفت خطرناکی که در این روزهای برداشت محصول افزایش یافته است آفت سرخرطومی حنایی می باشد که اگر اعتبار لازم برای مبارزه با این آفت اختصاص نیابد با مشکل جدی و خسارت عمده مواجه می شویم

وی گفت: این آفت بسیار سریع شیوع می یابد و هم اکنون در در روستای چهل تخم شهرستان نرماشیر مشاهده شده است.

طاهری از لزوم شناسایی باغ های آلوده و حذف آلودگی در این باغها خبر داد و افزود: اگر این آفت شیوع یابد خسارت مالی شدیدی به کشاورزان وارد می شود.

وی ابراز امیدواری کرد که با تهیه طرح جامع ردیابی و کنترل آفت توسط استان با همکاری شهرستان‌ها و ارسال سایر تجهیزات مورد نیاز از سوی استان به شهرستان‌های خرماخیز این آفت کنترل شود.

کشاورزان خرما را پیش فروش نکنند
فرماندار بم نیز در گفتگو با بازار با اشاره به آغاز برداشت خرما از باغهای بم اظهار کرد: هزاران نفر این روزها مشغول برداشت محصول هستند و اقتصاد اکثر مردم بم به تولید خرما و نخلستانها وابسته است.

هادی شهسوار پور می گوید: هزاران هکتار باغ در شهرستان بم وجود دارد و کار برداشت نیز اغلب به صورت سنتی انجام می شود و کشاورزان بعد از برداشت و بسته بندی خرما را در سردخانه ها انبار می کنند.

وی از کشاورزان خواست از فروش محصول به دلالان جدا خودداری کنند و به زودی حمایتهای لازم برای حل مشکل بسته بندی انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه اکثر اقلام بسته بندی باید از کشورهای مختلف وارد شود گفت: تحریمها کار را مشکل کرده است اما باید با اتکا به توان تولید داخلی به خصوص کارخانه هایی که در کشور وجود دارد مشکل را رفع کنیم.

کشاورزان با وجود وعده های مکرری که مسئولان می دهند از بی عملی و عدم حمایت عملی از کشاورزان در مقابل واسطه ها و دلالان گلایه دارند و در این میان هم بسیاری از کشاورزان به جز فروش محصول به واسطه ها چاره ای برای ادامه امرار معاش ندارند.

برداشت محصول در حالی ادامه دارد که بادهای گرم ۱۲۰ روزه سیستان نیز این روزه ها موجب خشک شدن خرما بر روی درختان شده است.

خسارتهای تغییرات اقلیمی و آفات در کنار گرانی نهاده ها هر روز فشار را بر کشاورزان بیشتر می کند و خشکسالی این حلقه را تنگ تر می کند و در این میان کشاورز تنها مانده است. 

کد خبر: ۱۰۲٬۴۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha