۱۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۲
کارگران واکسینه نشدند، باغات چای ضربه خوردند| تامین مواد اولیه بسته بندی چای مشکل ساز شده است
فعالان چای کشور در گفتگو با بازار مطرح کردند

کارگران واکسینه نشدند، باغات چای ضربه خوردند| تامین مواد اولیه بسته بندی چای مشکل ساز شده است

در حالی که چین دوم چای پایان یافته است و تا چند روز دیگر چین سوم آغاز می شود برخی فعالان این صنعت خبر از خوب نبودن وضعیت تولید این محصول می دهند و معتقدند به جای کمیت باید بر کیفیت تاکید داشته باشیم.

بازار؛ گروه کشاورزی: چای از محصولات پر مصرف در کشور است که بخشی از آن در مناطق شمالی کشت می شود و بخشی دیگر از طریق واردات تامین می گردد. با این وجود بحث کم آبی و کم بارشی روی تولید این محصول نیز تاثیر گذاشته و اکنون هم  نبود کارگر به دلیل واکسیناسیون نشدن و ترس از کرونا  چین سوم راتحت شعاع قرار داده است اما  جهان‌ساز رئیس سازمان چای کشور اخیرا از افزایش ۱۷ درصدی تولید برگ سبز چای در سال جاری خبر داده است. برخی کارشناسان معتقدند  در نهایت امسال با کاهش تولید مواجه خواهیم بود و این امر باز هم بر قیمت های داخلی تاثیر گذار خواهد بود. از سوی دیگر کارشناسان معتقدند تا زمانی که بحث الگوی کشت را تغییر ندهیم از نظر کیفی و کمّی نمی توان چندان نتیجه مطلوبی حاصل کرد.  

اگر الگوی کشت چای را تغییر ندهیم با یک سرزمین سوخته مواجه خواهیم شد
احمدرضا بخشی رئیس کمیسیون تخصصی چای فدراسیون صنایع غذایی ایران و نماینده سازمان جهانی چای در ایران در این خصوص به خبرگزاری بازار گفت: وضعیت تولید چای نسبت به سال گذشته کمی ضعیف تر شده به دلیل اینکه بارها اعلام کردیم باید تغییر الگوی کشت بدهیم و از روش های مدرن جهان استفاده کنیم. اما متاسفانه گوش شنوایی نبوده و هر سال هم وضعیت  بدتر می شود.

بخشی با بیان اینکه متاسفانه چشم انداز چندان خوبی را نه تنها برای چای که برای کل صنعت کشاورزی نمی توان متصور شد، افزود: با توجه به اینکه ما در سرزمین گرم و خشک هستیم و با فقر منابع آبی مواجه هستیم  لذا مسئولان سریعا باید برای این امر تدبیری بیندیشند در غیر این صورت اگر به همین نحو پیش برود ما با یک سرزمین سوخته خواهیم داشت.

وی خاطر نشان کرد: از سوی دیگر همانطور که می دانید چای در سرزمین هایی با آب و هوای استوایی و شرجی که باران ممتد دارند و فصل سرما و گرمای شدید ندارد قابل کشت است. به طوری که در ۱۲ ماه سال برداشت دارند اما ما در ایران فقط  ۲ دوره برداشت داریم و این یک ضعف برای ما محسوب می شود.

بخشی در پاسخ به این سوال که چگونه می توان این ضعف را پوشش دهیم گفت: می توانیم به جای تولید کمّی محصولات به بحث کیفی بپردازیم. یعنی به جای اینکه به عنوان مثال ۱۰۰ تن برداشت داشته باشیم، ۲۰ تن برداشت داشته باشیم اما در عوض آن ۲۰ تن یک بار کیفی باشد که ارزشی معادل همان  ۱۰۰ تن را داشته باشد. به این ترتیب میزان مصرف آب را کاهش می دهد و  سطح زیر کشت نیز  کمتر خواهد شد اما بار کیفی تولید می شود که از نظر قیمتی قابل رقابت با بارهای جهانی است.

مواد اولیه بسته بندی غالبا وارداتی است و افزایش قیمت این مواد موجب افزایش قیمت چای طی ۵ ماه اخیر شده است

افزایش قیمت مواد اولیه بسته بندی طی ۵ ماه اخیر افزایش قیمت چای را رقم زده است
این مقام مسئول تصریح کرد: در حال حاضر قیمت چای مختل شده است به دلیل اینکه قیمت تمام اجناس بالا رفته است و کمبودی که در چای داریم نه تنها صرفا در مورد خود چای بلکه در زمینه صنایع بسته بندی مثل ورق، چاپ و متالایز صنعت چای را با مشکل مواجه کرده است.

بخشی در خصوص مشکلاتی که در حوزه بسته بندی چای داریم نیز گفت: اکثر مواد اولیه ما وارداتی است و کماکان با مشکل قیمتی این مواد اولیه مواجه هستیم و نتیجه اش این شده است که در ۵ ماه اخیر هر هفته افزایش قیمت داشته ایم.

وی افزود: این افزایش ها روی کار کارخانجات چای هم تاثیر گذار است و موجب شده ظرفیت حداکثری کارخانجات به حداقل برسد. متاسفانه کارخانجات در این شرایط نه تنها هیچگونه حمایتی نمی شوند بلکه برای گرفتن مجوزها نیز ماه ها باید روی نوبت بمانند.

امسال کاهش تولید چای خواهیم داشت و بیش از۸۵ درصد از میزان مصرف را باید از طریق واردات تامین کنیم

مشکلات اقتصادی تجار چای، واردات چای را محدود کرده است
رئیس کمیسیون تخصصی چای فدراسیون صنایع غذایی ایران در خصوص وضعیت واردات چای نیز گفت: الان واردات چای داریم اما قبلا چون نرخ مبادلاتی و حمایتی داشتیم تاجر می توانست با بودجه خود ۲۰ کانتینر وارد کند الان با توجه به مشکلات اقتصادی که وجود دارد با همان مبلغ ۳ کانتینر می توانند وارد کنند  لذا حجم واردات محدودتر شده است.

بخشی ادامه داد: این در حالی است که در بهترین شرایط ۲۰ درصد مصرف داخلی مان از تولیدات داخلی تامین می شود و ۸۰ تا ۸۵ درصد از طریق واردات تامین می شود.

وی در پایان گفت: با توجه به خشکسالی و مشکلاتی که کشاورزان در تولید دارند قطعا امسال تولیدات کمتر خواهد بود و لاجرم حجم بیشتری از مصرف داخلی از طریق واردات تامین خواهد شد.

امسال به دلیل خشکسالی ها مقداری کارخانجات در خرید برگ سبز عجله کردند و لذا کیفیت چای خشک نیز پایین آمده است

خرید روزانه ۵۰۰ تن برگ سبز از کشاورزان
سعید رحمت سمیعی رئیس سندیکای کارخانجات چای شمال نیز در گفتگو با خبرگزاری بازار گفت: شنیده ها حاکی است در حال حاضر روزانه ۵۰۰تن برگ سبز در کل گیلان از کشاورزان خریداری می شود که ۲۵ درصد بهای برگ سبز خریداری شده را دولت و ۷۵ درصد را کارخانجات چای پرداخت می کنند.

سمیعی افزود: در حال حاضر وضعیت بازار چای اسفناک است که عمدتا به دلیل نداشتن صادرات مثل گذشته و همچنین مشکلاتی است که بحث شیوع کرونا ایجاد کرده است. به طوری که قیمت چای صادراتی ۲۵ هزار تومان است در حالی که هزینه تولید آن بیشتر از این رقم است.

وی تصریح کرد: همانطور که می دانید بسیاری از کارگران مهاجر هستند و از دیگر مناطق کشور می آیند اما به دلیل شیوع کرونا در به کارگیری کارگر الان مشکل داریم به خصوص اینکه زمان برداشت برنج نیز هست. و لذا کشاورزان علاوه بر دیگر مشکلات با کمبود کارگر نیز مواجه هستند. 

رحمت سمیعی در خصوص کیفیت چای امسال نیز گفت: امسال به دلیل خشکسالی ها مقداری کارخانجات در خرید برگ سبز عجله کردند و لذا کیفیت چای خشک نیز پایین آمده است.

گفتنی است در حال حاضر چین دوم چای پایان یافته است و چین سوم از ۲۰ تا ۲۵ مرداد آغاز خواهد شد. این در حالی است که به گفته رییس سازمان چای تا به امروز بالغ بر ۲۱ هزار تن چای خشک استحصال شده است. رئیس سازمان چای کشور  همچنین پیش از این اعلام کرده بود که امسال قیمت برگ‌ سبز چای درجه یک ۶ هزار و ۶۹۰ تومان و درجه دو ۴ هزار و ۷۸۱ است.

کد خبر: ۱۰۲٬۴۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha