۱۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۸
درآمد ناخالص داخلی ایران از محل ترانزیت بسیار پایین است
استاندار آذربایجان شرقی:

درآمد ناخالص داخلی ایران از محل ترانزیت بسیار پایین است

تبریز- استاندار آذربایجان شرقی اعلام کرد: درآمد ناخالص داخلی ایران از محل ترانزیت در مقایسه با کشورهای همسایه همچون ترکیه بسیار پایین است.

به گزارش بازار، محمدرضا پورمحمدی در نشست با خبرنگاران آذربایجان شرقی به مناسبت روز خبرنگار با اشاره به تغییر دولت و اینکه در آینده نزدیک شاهد تغییر مدیریت ها در سطوح مختلف خواهیم بود، اظهار کرد: تا آخرین روز و ساعات مدیریتی به شکل جدی وظایف خود را انجام خواهیم داد و از رسانه های استان می خواهیم همراه و همدل با تیم مدیریتی استان باشند.

وی ادامه داد: در دو سال و نیم گذشته بجز بارش شهاب سنگ ها هر گونه مخاطرات طبیعی و سیاسی در کشور رخ داد که سعی کردیم با تلاش مضاعف بر این مشکلات غلبه کنیم؛ برای مثال روز گذشته در جنگل های ارسباران شاهد آتش سوزی بودیم و امروز در آن منطقه شاهد وقوع سیل هستیم.

وی اظهار کرد: در این مدت اگر همراهی رسانه ها نبود، کارها سخت تر پیش می رفت، اهالی رسانه نیز شرایط سختی را پشت سر گذاشتند .

استاندار آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: میدانیم که کار رسانه ها و  خبرنگاران چقدر سخت است و با وجود تمام سختی ها و تنگناها ایثارگرانه کار خود را انجام می دهند.

وی اضافه کرد: در این بمباران تبلیغاتی که پایگاه های خبری خارج از کشور که سعی می کنند واقعیت ها را به گونه ای دیگر جلوه دهند، خبرنگاران کشورمان در پی حقیقت و کشف واقعیت هستند تا اخبار درست و واقعی را در اختیار مردم قرار دهند که کار دشواری است .

وی با تاکید بر اینکه جامعه خبری آذربایجان شرقی رسالت خود را به نحو احسن انجام دادند و اخلاق حرفه ای را به خوبی رعایت می کنند، گفت: انتشار خبرهای آتش سوزی، قطع درختان جنگل، هر  شاید از دید برخی مدیران تند و انتقادی بود، ولی خبرنگاران رسالت خود را به نحو احسن و در راستای مصالح جامعه انجام دادند.

پورمحمدی با بیان اینکه فعالین این حوزه از جان مایه می گذارند، گفت: خبرنگاران در تمام حوادث برای انعکاس اخبار در صحنه حضور دارند و در شرایط کرونایی نیز خبرنگاران پا به پای کادر درمان در صحنه حضور داشتند و با نشر اخبار کرونایی در آگاه سازی و اطلاع رسانی  نقش به سزایی دارند.

وی با اشاره به اینکه نقش اصلی رسانه در حوزه آموزش و فرهنگ سازی است، گفت: سواد رسانه ای باید در جامعه آموزش داده شود و در عصر فراپیچیدگی قرار داریم که نمی توان جلوی اینترنت ایستاد، بلکه باید فرهنگ سازی لازم انجام گیرد.

وی با اشاره به فعالیت ۴۸۰ پایگاه خبری و رسانه ای در استان گفت: کاستی های موجود در حوزه صنفی رسانه ها را انکار نمی کنیم، بخشی از این مشکلات به پیگیر نبودن تشکل های صنفی برمی گردد، تشکل های صنفی در رفع مشکلات این قشر مطالبه گر باشند.

استاندار آذربایجان شرقی افزود: جوان‌گرایی و اشتغال جوانان متاسفانه در افواه مطرح است، اما  نبود مجوز استخدام و وجود محدودیت در عرصه استخدام، باعث راه اندازی شرکت های دانش بنیان شده و جوانان به سمت کارآفرینی حرکت کرده اند.

وی ادامه داد:  بودجه دستگاه ها هزینه های جاری را کفاف نمی دهد و این روند نیازمند تحول است، در نظام آموزش نیاز به بازنگری است تا آموزش های دانشجویان بر مبنای کارآفرینی صورت گیرد ولی هیچ برنامه ای برای تربیت دانشجویان متناسب با نیازهای جامعه نداریم.

وی با بیان اینکه آذربایجان شرقی در بن بست مواصلاتی بین المللی  قرار دارد، گفت: در بودجه ۱۴۰۰ برای ادامه بزرگراه تبریز_اهر تا بیله سوار و  راه آهن جلفا تا چشمه ثریا نیز بودجه در نظر گرفته شده تا از این بن بست خارج شویم.

پورمحمدی با بیان اینکه استان ما در سه مسیر ترانزیتی قرار دارد، ایران امه داد: به دلیل اینکه ایران عضو اتحادیه اوراسیا است، کریدور های مواصلاتی آذربایجان شرقی بسیار حائز اهمیت هستند.

وی افزود: درآمد ناخالص داخلی ایران از محل ترانزیت در مقایسه با کشور همسایه ترکیه بسیار پایین است در حالی که استان ما می تواند با این موقعیت جغرافیایی بهترین استفاده را از توسعه مسیرهای ریلی ترانزیتی بکند.

وی با بیان اینکه رونق اقتصادی حاصل صادرات و امنیت اقتصادی در مرزها است، اظهار کرد: بازگشایی گمرک خدافرین تصویب شده است.

استاندار آذربایجان شرقی اظهار کرد: اقدامات دولت تدبیر و امید در احیای دریاچه ارومیه غیر قابل کتمان بوده و با اتمام طرح تونل انتقال رورخانه زاب که تنها ۶۰۰ متر آن باقیمانده، سالانه ۶۵۰ میلیون متر مکعب اب به دریاچه ارومیه وارد خواهد شد.

وی ادامه داد: در ارتباط با آتش سوزی روزهای اخیر در جنگل های ارسباران نیز ۲ هلیکوپتر برای اطفاء حریق اعزام شدندکه ایراد فنی داشتند، اما پس از رفع آن ۲ نوبت اب پاشی انجام دادند.

وی تاکید کرد: جنگل های ارسباران در آستانه ثبت جهانی شدن است و باید بیش از این حواس مان به صیانت از آن باشد.

کد خبر: ۱۰۲٬۴۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha