۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۲
بهره مندی سرمایه گذاران از فروش اوراق دولتی و خصوصی
مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری «سامان مجد» مطرح کرد

بهره مندی سرمایه گذاران از فروش اوراق دولتی و خصوصی

تشویق سپرده‌گذاران و سرمایه‌گذاران به حضور در بازار بدهی از این جهت اهمیت دارد که در مجموع در بودجه سال ۱۴۰۰، دولت نزدیک به ۱۳۲ هزار میلیارد تومان اوراق برای فروش در نظر گرفته است.

به گزارش بازار به نقل از بازار سرمایه ایران، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری «سامان مجد» با بیان مطلب بالا افزود: با فرهنگ‌سازی مناسب و تغییر جهت نگاه این گروه از افراد می‌توانیم تقاضایی قابل توجه برای اوراق دولت و یا بخش خصوصی ایجاد کنیم. به عبارتی برای رونق بازار بدهی و سهام باید اولویت سرمایه‌گذاری در اوراق بدهی نسبت به سپرده‌های بانکی را تبیین و نهادینه کنیم.

محمد مهدی مومن زاده افزود: ارزش اسمی بازار اوراق تامین مالی به محدوده ۳۵۰ هزار میلیارد تومان نزدیک شده است. این رقم رشد حدود ۱۰۰ درصدی را نسبت به زمان مشابه سال قبل نشان می‌دهد؛ البته در بازه ۵ ساله، رشد ارزش بازار اوراق تامین مالی بیش از ۱۵۰۰ درصد بوده است. با وجود تمامی رشدهای مذکور، هنوز ابعاد بازار اوراق تامین مالی بسیار کوچک است به شکلی که مجموع ارزش این بازار کمتر از ۱۰ درصد از حجم نقدینگی کشور است.

او نسبت ارزش اوراق بدهی به ارزش بازار سرمایه را یکی از شاخص هایی دانست که می تواند وضعیت بازار بدهی در بازار سرمایه را نشان دهد و افزود: در این شاخص، مجموع ارزش اوراق بدهی با کل مجموع ارزش بورس و فرابورس مقایسه می شود تا مشخص شود ارزش اوراق بدهی چقدر از ارزش بازار سرمایه را به خود اختصاص داده است. این نسبت نشان می دهد سهم اوراق بدهی از ارزش بورس و فرابورس که در تیر ماه سال گذشته تا ۱.۵۱ درصد کاهش یافته بود، اکنون افزایش یافته و به حدود ۴.۵ درصد رسیده است.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری سامان مجد اضافه کرد: گرچه یکی از دلایل افزایش این نسبت، تغییرات مخرج کسر و کاهش ۲۶ درصدی آن بوده است، اما افزایش در صورت کسر یعنی افزایش ۱۲۰ درصدی در میزان اوراق منتشر شده هم نقش مهم تری در رشد این نسبت ایفا کرده است. به عبارتی رشد قابل توجهی در ارزش بازار اوراق بدهی در یک سال گذشته اتفاق افتاده است. در حال حاضر محاسبه ارزش دلاری بازار اوراق تامین مالی نشان می‌ دهد که ارزش این بازار در ماه‌های اخیر به محدوده ۱۴ میلیارد دلار رسیده است.

محمد مهدی مومن زاده، بیان کرد: بررسی حراج‌های هفتگی اوراق دولتی در سال ۱۴۰۰ نشان می ‌دهد که در مجموع چند مرحله حراج انجام شده، کمتر از ۱۰ هزار میلیارد تومان اوراق به فروش رفته که در مقام مقایسه، تقریبا کمی بیش از یک-پنجم اوراق فروخته شده در دوره مشابه سال قبل است. لازم به ذکر است که در سه مورد از حراج‌های برگزار شده، تقاضایی از سوی بانک‌ها ارائه نشده و درنتیجه آن معامله ‌ای نیز صورت نگرفته است. این موضوع سبب شده از ابتدای سال جاری، نرخ رشد نقطه به نقطه بازار بدهی به تدریج کاهش یابد و انتظار می ‌رود با تغییر دولت و فضای تصمیم گیری در کشور، فرآیند فروش اوراق در هفته‌ های آینده بهبود یابد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: نبود عرضه اوراق جدید در مقیاس قابل ملاحظه توسط دولت طی چهارماهه ابتدای امسال سبب شده تا میانگین فاصله تا سررسید اوراق در ماه‌های اخیر به صورت پیوسته کاهش یابد. در حال حاضر میانگین فاصله تا سررسید اوراق موجود در کشور حدود ۲۲ ماه است که نسبت به ابتدای سال جاری حدود ۲ ماه کاهش یافته است.

او اظهار کرد: افزایش میانگین فاصله تا سررسید اوراق تامین مالی در کشور به معنای افزایش گزینه ‌های در دسترس سرمایه‌ گذاران برای ورود به این بازار است. باید توجه کنیم که احیاء مجدد سپرده‌ های دوساله توسط بانک مرکزی با استقبال گسترده گروهی از سپرده‌ گذاران (دارای نگاه بلندمدت) مواجه شد و افزایش تنوع گزینه‌ های سرمایه ‌گذاری در بازار اوراق نیز قطعا می ‌تواند موجب افزایش استقبال از این بازار شود.

مومن زاده با بیان اینکه مسئله مهم در تحلیل بازار بدهی، وضعیت سپرده های بانکی است، افزود: بررسی ترکیب جذب سپرده‌ ها طی یک سال اخیر نشان می‌دهد از مجموع ۶۶۵ هزار میلیارد تومان سپرده‌ جذب شده، ۳۵۰ هزار میلیارد تومان مربوط به سپرده ‌های دوساله بوده که به تنهایی بیش از نیمی از جذب سپرده را شامل می‌ شود. در مقابل میزان جذب سپرده ‌های جاری نیز معادل ۹۵ هزار میلیارد تومان بوده است.  

او ادامه داد: حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان پول از سپرده ‌های یکساله خارج شده که احتمالا به سمت سپرده‌ های دوساله حرکت کرده است. به عبارتی این منابع برای کسب بازدهی بیشتر و بدون ریسک (در حدود دو درصد) روانه سپرده های بانکی دو ساله شده است. در حالی که در بازار سرمایه علاوه بر صندوق های سرمایه گذاری که در انواع مختلف در دسترس است، در بازار بدهی هم انواع اوراق با سررسیدهای مختلف و دارای تضمین وجود دارد که می تواند گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری بدون ریسک باشد و نرخ های بازدهی بالاتری نسبت به سپرده های بانکی ارائه دهد. نرخ سود سپرده یک ساله ۱۶ درصد و نرخ سپرده ۲ ساله ۱۸ درصد است و اوراقی که در بازار بدهی معامله می شوند به صورت میانگین و تاریخی نرخی در حدود ۲۲ درصد دارند که بیش از نرخ سپرده های بانکی است و از نقد شوندگی بالایی نسبت به سپرده های دو ساله نیز برخوردارند.

مومن زاده تصریح کرد: سپرده گذاران منابع خود را به جای اینکه در انواع اوراق سرمایه گذاری کنند به سمت سپرده های بلندمدت روانه می کنند. به نظر می رسد در این خصوص به فرهنگ سازی و اقدامات اساسی نیاز داریم، چرا که ورود این حجم از منابع به بازار بدهی (یا سایر ابزارهای با درآمد ثابت بازار سرمایه مثل صندوق ها) می تواند موجب تثبیت منابع در بازار بدهی و در نهایت بازار سهام شود؛ زیرا منابعی که به ابزارهای با درآمد ثابت بازار سرمایه مثل انواع اوراق تبدیل شود، می‌تواند با سرعت بیشتری به بازار سهام منتقل شود. جانشینی و جایگزینی این منابع با یکدیگر موجب رونق بازار سهام و بازار بدهی خواهد شد.

کد خبر: ۱۰۲٬۳۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha