۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۳
یک خوزستانی در جایگاه معاون اول|  «مخبر» به پاستور رفت
گزارش «بازار» از کارنامه عملکردی شخص دوم دولت سیزدهم

یک خوزستانی در جایگاه معاون اول|  «مخبر» به پاستور رفت

محمد مخبر که کارنامه قابل قبولی را در بخش های مختلف اجرایی کشور به خصوص ستاد اجرایی فرمان امام از خود به جای گذاشته بود، حالا به عنوان مرد دوم کابینه سید ابراهیم رییسی به پاستور می رود.

بازار؛ گروه ایران: محمد مخبر معاون اول دولت سیزدهم شد. او که پیش از این ریاست ستاد اجرایی فرمان امام را بر عهده داشت حالا قرار است که راهی پاستور شود تا سید ابراهیم رییسی را در ساخت ایرانی آباد یاری دهد. رییس دولت سیزدهم در حالی یک خوزستانی  را به عنوان معاون اول خود انتخاب کرده که مردمان این استان شرایط سختی را پشت سر می گذارد. او که  کارنامه قابل قبولی را در شرایط کرونایی از خود به جای گذاشته  و توانسته گام های بزرگی را در مسیر مقابله با ویروس کرونا و سلامتی مردم بردارد، حالا قرار است راهی پاستور شود.  

سابقه کاری معاون اول
محمد مخبر (متولد دزفول)، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام بود که از سال ۱۳۸۶ در این ستاد فعالیت دارد و پیش از این معاونت بازرگانی و حمل و نقل بنیاد مستضعفان و ریاست هیئت مدیره بانک سینا و معاونت استانداری خوزستان را بر عهده داشته‌ است. او همچنین پیش از فعالیت در بنیاد، در سِمت معاون اجرایی و مدیر عامل شرکت مخابرات خوزستان و مدیر عامل شرکت مخابرات دزفول مشغول بوده است.

کارنامه موفقت آمیز در شرایط بحرانی
محمد مخبر در سال های فعالیت خود در ستاد اجرایی فرمان امام اقدامات بزرگی را انجام داده که در ادامه به برخی از آنها اشاره می شود. همه گیری ویروس کرونا کشور را در شرایط سختی قرار داده بود. تحریم های اقتصادی از یک سو و مشکلات کشور در تامین دارو و واکسن و حتی اقلام بهداشتی به وسیله برای تهدید بیشتر کشور توسط کشورهای غربی تبدیل شده بود. اما درست در شرایطی که خرید واکسن  برای ایرانی ها تحت تاثیر تحریم های ظالمانه علیه ایران به سختی و کندی پیش می رفت، ساخت واکسن کوو ایران برکت با اتکا به دانش کاملا بومی در دستور کار ستاد اجرایی فرمان امام قرار گرفت. به طوری که حالا ایران به یکی از شش کشور تولید کننده واکسن در دنیا پیوسته است. 

بر اساس آنچه مخبر در گزارش خود به رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران اعلام کرده، ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، به جز واکسن کوو ایران برکت، پنج مسیر دیگر برای تولید واکسن بر پایه فناوری‌های دیگر را در دستور کار دارد که با اتمام موفق مطالعات پیش‌بالینی مدل حیوانی این واکسن‌ها، مستندات لازم برای اخذ مجوز تست انسانی آنها به وزارت بهداشت ارسال شده است.

اقدامات ستاد در بحران کرونا تنها به تولید واکسن محدود نشده است.  تولید و عرضه گستره ماسک و محلول های ضدعفونی و تولید داروهای بسیار مهم و کلیدی در کنترل بیماری کرونا از دیگر اقدامات انجام شده در این مجموعه انقلابی است.

جالب است که بدانید درست در روزهایی که کشور با کمبود ماسک دست و پنچه نرم می کرد و کافی نبودن تولید بساطی برای سود جویی برخی از افراد ایجاد کرده بود، ستاد اجرایی فرمان امام توانست ظرف مدت ۲۳ روز کارخانه تولید ماسک را راه اندازی کرده و مشکل کشور را در این حوزه  حل کند.

در این بین نمی توان نقش راه اندازی سامانه ۴۰۳۰ در  کاهش جدی بار بیمارستان ها و مراجعات مردم به مراکز درمانی را نادیده گرفت.  تولید داروهای رمدیسیویر و ایورمکتین و فاویپیراویر  و همچنین راه اندازی کارخانه تولید گان پزشکی و راه اندازی بزرگترین بیمارستان سیار کشور از دیگر اقدامات انجام شده در ستاد اجرایی امام در دوران ریاست محمد مخبر بوده است.

از خدمات بزرگ خیریه ای تا بنگاه موفق اقتصادی
تبدیل شدن به یک بنگاه بزرگ خدمات خیریه  از دیگر نقاط قوت ستاد اجرایی فرمان امام در سال های گذشته است. تاسیس بنیاد برکت و  تاسیس بنیاد احسان یکی از مهم ترین اقدامات انجام شده در ستاد اجرایی فرمان امام بوده است.

گفتنی است ایجاد عدالت اجتماعی یکی  از مهم ترین رویکردهای ستاد اجرایی فرمان امام در زمان ریاست مخبر بود. اجرای  طرح به روستا برمی گردیم،  آبرسانی و ایجاد شبکه آبرسانی به صدها روستای محروم و توزیع مستمر میلیون ها بسته کمک معیشتی  تنها بخشی از فعالیت های انجام شده در ستاد  برای بهتر شدن سطح زندگی مردم و آبادانی شهرها و روستاهای محروم بوده است 

بر اساس آمار موجود بیش از ۷ میلیون بسته معیشتی در نقاط محروم توسط این ستاد توزیع شده  است. همچنین ساخت  بیش از دو هزار مدرسه و هزاران مرکز بهداشت  و ایجاد بیش از ۳۰۰ هزار شغل از دیگر اقداماتی است که منجر به ایجاد رونق در شهرها و روستاهای دور افتاده و محروم کشور شده است.

توزیع یک میلیون بسته لوازم التحریر برای دانش آموزان کم بضاعت، تامین صدها هزار ویلچر برای معلولین،  تامین ۱۷ هزار جهیزیه برای زوج های کم درآمد و همچنین  کاشت حلزون شنوایی برای کودکان کم درآمد ناشنوا بخش دیگری از اقدامات مخبر در دوران ریاست خود در ستاد بوده است.

ناگفته نماند که با برنامه مناسب و دقیق حالا ستاد به  یک مجموعه بزرگ اقتصادی موفق تبدیل شده است. ستاد در زمان فعالیت مخبر موفق به ساخت بزرگترین شهرک دارویی کشور شد  و میدان نفتی یاران را  در شرایط تحریمی به بهره برداری رساند. ساخت بزرگترین پالایشگاه اتان گیری در کشور از دیگر دستاوردهای ستاد در سال های گذشته است.

محمد مخبر فرزند حجت الاسلام علامه عباس مخبر که از وعاظ و منبری‌های سرشناس شهرستان دزفول است مقطع ابتدایی را در دزفول و اهواز ادامه تحصیل نمود سپس در مقطع دکتری در رشته مدیریت و برنامه‌ریزی توسعه اقتصادی، در مقاطع کارشناسی‌ارشد و کارشناسی به ترتیب در رشته‌های مدیریت با گرایش سیستم‌ها و کارشناسی در مهندسی برق تحصیل کرده‌است. وی همچنین دارای مدرک کارشناسی ارشد و دکتری حقوق بین‌الملل است.

از جمله تالیفات او می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

اقتصاددانان برتر جهان (۱۳۹۲)، جلد اول، انتشارات نور علم

معاذیر معاف‌کننده مجازات‌ها در اساسنامه دیوان بین‌المللی کیفری (۱۳۹۳)، انتشارات نور علم

رهیافتی به توسعه اقتصادی توأم با عدالت (۱۳۹۴)، انتشارات دانشگاه امام صادق ع

رشد اقتصادی شتابان در ایران، (۱۳۹۵)، نشر چالش

کد خبر: ۱۰۲٬۳۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha