۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۲
محافظه‌کار شدن بازار در مقابل معرفی اعضای کابینه دولت| سیاست‌ها و تأثیر مستقیم آن‌ها بر بازار ارز
تحلیل روزانه بورس؛

محافظه‌کار شدن بازار در مقابل معرفی اعضای کابینه دولت| سیاست‌ها و تأثیر مستقیم آن‌ها بر بازار ارز

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه معامله‌گران محافظه‌کارانه معاملات را دنبال می‌کنند، مطرح کرد: سیاست‌های اقتصادی دولت آینده تأثیر مستقیم بر بازار ارز خواهد داشت.

بازار؛ گروه بورس: در حالی که امروز در دقایق ابتدایی معملات، شاهد قرمز بودن شاخص کل بودیم، اما در ادامه بازار به روند صعودی خود بازگشت.

امروز، نماگر اصلی بورس ۱۰ هزار و ۱۰۰ واحد افزایش داشت و به یک میلیون و ۴۱۷ هزار و ۸۶۲ واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن، در انتهای معاملات، ۳ هزار و ۵۳۶ واحد افزایش یافت و رقم ۴۰۷ هزار و ۷۹۱ واحد را نشان داد.

بازگشایی نماد «فولاد» تأثیر چشمگیری بر روند حرکت شاخص کل داشت و این شاخص را رو به بالا حرکت داد و همچنین شاخص فلزات اساسی نیز با رشد همراه بود. در نهایت با رشد ۱۳ هزار و ۸۸ واحدی به رقم یک میلیون و ۱۰۸ هزار و ۳۶۸ واحد رسید. امروز روند تغییرات نماد های بیشتری از این گروه مثبت بود.

امروز اکثر نماد های گروه کانی غیرفلزی قرمز رنگ بودند و نماد «کاذر» با رشد نزدیک به ۴ درصدی بیشترین افزایش را در بین نماد های این گروه داشت. در گروه محصولات شیمیایی، اکثر نماد ها قرمز رنگ بودند و فقط ۱۰ نماد با رشد قیمت همراه بودند. امروز فقط ۱۲ نماد از نماد های گروه خودرو و ساخت قطعات افزایش قیمت داشتند و نماد «خپویش» با افت نزدیک به ۵ درصدی بیشترین کاهش را داشت. در گروه بانکها و موسسات اعتباری اکثر نماد ها روند منفی داشتند و تنها ۴ نماد سبز رنگ بود.

امروز نماد «کدما» بیشترین رشد و نماد «دفارا» بیشترین ریزش را داشتند. نماد «فولاد» امروز بیشترین تاثیر در روند شاخص کل را داشت.

مصطفی عقیلی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با آثاری که در معاملات امروز بورس مشاهده می‌شد، اظهار کرد: روز گذشته رئیسی با انتخاب یک رئیس بورسی در بانک مرکزی سیگنال مثبت خود را به بورس داد. او در میان اسامی اعضای کابینه خود نام علی صالح آبادی را هم به عنوان رئیس بانک مرکزی نوشته است.

وی در ادامه تصریح کرد: همچنین امروز اولین گمانه‌زنی‌های رسمی درباره ترکیب تیم اقتصادی رئیسی زده شده است. بر این اساس در نام‌های پیشنهادی ابراهیم رئیسی، نام محمد هادی زاهدی وفا به عنوان وزیر اقتصاد و دارایی دیده می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه معاملات بازار سهام این روزها در حالت تعادل و پر ابهام دنبال می‌شود، گفت: واکنش احتمالی بورس به معرفی کابینه اقتصادی دولت جدید محتاطانه و محافظه‌کار است و کسانی که به عنوان اعضای کابینه معرفی شدند در زمره افرادی است که موافق قیمت‌گذاری دستوری‌ هستند و تمایلی به اقتصاد بازار آزاد ندارند، همین مسئله رفتار کلی بازار سهام را احتمالا تغییر بدهد.

عقیلی افزود: به طور کلی می‌توان گفت یک کابینه معتدل به روی کار می‌آید. همچنین احتمال تشکیل یک تیم اقتصادی قوی در کابینه زیاد است، اما باید توچه داشت که بزرگترین مساله دولت در آینده بازگشت اعتماد به بازار سرمایه خواهد بود و بازار سرمایه از دو جهتِ تورم و سوددهی شرکت‌ها قابلیت رشد دارد. در عامل دوم اتفاق خاصی در شرکت‌ها نیفتاده است، اما تورم به شدت رشد کرده و این مساله رابطه مستقیمی با قیمت دلار دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد بیشترین تاثیر در بازار سرمایه مربوط به نرخ دلار باشد بنابراین، برای پیش‌بینی بازار سرمایه، سیاست‌های دولت را نسبت به دلار باید پیگیری کرد. باید توجه داشت که با افزایش نرخ دلار بازار سرمایه با یک لگ کوتاه‌مدت افزایش می‌یابد و بالعکس با کاهش نرخ دلار بازار سرمایه با سرعت بیشتری ریزش می‌کند.

کد خبر: ۱۰۲٬۳۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha