۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۲
کرونا ارزهای مجازی را از نفس انداخت/کاهش تدریجی ارزش بیت کوین تا خرداد ماه
گزارش «بازار» از پیش بینی بازار ارز رمزها

کرونا ارزهای مجازی را از نفس انداخت/کاهش تدریجی ارزش بیت کوین تا خرداد ماه

کارشناسان اقتصاد مجازی معتقدند؛ اقتصاد دنیا اکنون به ویروس کرونا مبتلاست و تا زمانی که این ویروس از بین نرود، حجم تجارت جهانی کاهش، بازارهای دنیا رو به سقوط و دلار و ارزهای مجازی همچنان کم ارزش می شوند.

اسدالله خسروی؛ خبرگزاری بازار- ارزش بیت کوین در این روزهای کرونایی روز به روز کاهش می یابد، کاهشی که بدنبال سیر نزولی ارزش دلار ابتدا در یکی دو هفته اخیر اتفاق افتاد اما اکنون کرونا می تازد تا خرخره ارزهای مجازی را بجود.

بازار مجازی ارز که طی چند سال اخیر طیف گسترده ای ازسرمایه گذاران جهان را به خود جذب کرده و توانسته است آنها را به سود آوری های قابل توجه برساند در حالی همچو لوبیای سحر آمیز قد علم می کرد که نمی دانست این بازارهمچون سایر بازارهای دیگر از برخی اتفاقات اقتصادی، اجتماعی و تنش های سیاسی و... متاثر شود.

بازاری که موجب شده خیلی ها را به سمت خود بکشاند، ازاستخراج کنندگان رمز ارزها از طریق خرید ماینیگ ها برای تولید  ارز رمزها گرفته تا سرمایه گذاری برای کسب سود.

چراغ سبز بانک مرکزی به ارز دیجیتال

توجه دنیا به سرمایه گذاری درحوزه ارز دیجیتال تا جایی است که بانک مرکزی ایران نیز تمایل دارد زمینه های ورود قانونی سرمایه گذاران به این بازار پر رمز و راز را با ایجاد بستر مناسب البته با رعایت قواعد و دستورالعمل های لازم برای فعالان آن فراهم کند.

هر چند این بازارمجازی مقرو جایگاه مشخص و معینی ندارد اما از اعتباری خاص در بین فعالان و بنیانگذاران آن برخوردار است این در حالی است که برخی نیز ورود به این بازار را پرریسک عنوان می کنند.

کارشناسان این حوزه معتقدند بیت کوین می تواند ابزاری مناسب برای انجام تبادلات مالی و پولی در دنیا شود و به سری کشورهایی که محدودیت درنقل و انتقال پول دارند کمک کند، چرا که عملیات های پولی از چنین کانالی به سختی قابل رصد است و یا شاید امکان پذیر نباشد.

اگرچه ارز دیجیتال می تازد تا رقیبی سخت برای دلار در انجام معاملات شود اما آمریکا چون خود فعال چنین بازاری است در تلاش است تا ارزش دلار در برابر سایر پول های رایج چه در فضای مجازی و چه واقعی کم نشود.

حال از آنجایی که دلار پول واسطه است بنابراین سالهاست اعتراض می شود که چرا دلار باید پول واسطه باشد و بهتر است از ارز های رقیب استفاده شود.

رقابت سخت بین ارزهای دیجیتال و دلار

به عقیده اقتصاددانان بیت کوین نیز به عنوان ارزی جدید در چنین فضایی رشد کرد اما آمریکا اجازه نمی دهد ارز های دیجیتال جایگزین دلار شود. بنابراین در مقاطعی ارز های دیجیتال با ورشکست شدن دارندگان آن خاتمه می یابد اما دوباره جان می گیرد.

خبرگان این پول مجازی معتقدند، بیت کوین نوسانات رو به بالا و رو به پایین زیادی در آینده خواهد داشت، این ارز مجازی بی شک با فعال شدن سایر بازارهای جهان  در آینده دوباره رشد می کند و احتمال دوباره سقوط آن نیز دور از ذهن نیست.

کرونا موجب شد تا اصل بازارها نظیر بورس های جهانی و تجارت های بین المللی را تحت شعاع قراردهد. به طور مثال کاهش ۳۰ درصدی بهای نفت در بازارهای دنیا و اتخاذ برخی تصمیمات چون به صفر نزدیک کردن نرخ بهره در امریکا همچنین ایجاد محدودیت های تجاری باعث شده است تا بازارهای دنیا به هم بریزد و این موضوع تاثیر منفی خود را بر روی کاهش قیمت بیت کویین بگذارد.

کرونا، بیت کوین را بی ارزش کرد

در حالی که بیت کویین (ارز مجازی) شرایط مطلوبی را در پیش گرفته بود، اما قیمت آن ‌در پی شیوع گسترده کرونا در دنیا به زیر ۵ هزار دلار سقوط کرد تا مجموع ارزش رمزارزهای بازار بیش از ۲۰ میلیارد دلار کاهش یابد این در حالی بود که قیمت بیت کویین به ۱۰ هزار دلار نیز رسیده بود.

این کاهش قیمت زمانی اتفاق افتاد که امریکا نرخ بهره بانکی خود را در هفته جاری به صفر نزدیک کرد. در چنین شرایطی همزمان با آغاز فعالیت در اواسط هفته جاری بازارهای بورس اروپا قیمت مشهورترین رمزارز جهان به زیر ۵ هزار دلار تنزل کرد.

بیت‌کوین به عنوان بزرگ‌ترین رمزارز جهان از حیث ارزش بازار، پس از آنکه از مرز روانی خود عبور کرد، با ریزش ۱۶ درصدی ظرف تنها ۲۴ ساعت، به ۴ هزار و ۵۰۰ دلار رسید.

براساس گزارش تارنمای مارکت‌کوین‌کَپ، مجموع ارزش دارایی‌های دیجیتال موجود در بازار بیش از ۲۰ میلیارد دلار کاهش پیدا کرد.

شکست ارز دیجیتال

افت قیمت رمزارزها پس از آن اتفاق افتاد که فدرال رزرو در راستای حمایت از بازارهای مالی متاثر از شیوع کرونا، نرخ بهره را به نزدیک صفر رساند و از مجموعه‌ای از اقدامات حمایتی خود رونمایی کرد.

تحرکات بیت‌کوین انعکاس نوسانات بازارهای سنتی در چنین بحران‌هایی است؛ «تقابل با تحرکات دارایی‌های امن و مشهور»؛ در واقع، بیت‌کوین بلافاصله پس از اعلامیه فدرال رزرو، ۱۴ درصد رشد کرد و سپس به سرعت خود را اصلاح کرد و با قدرت مسیر نزولی را در پیش گرفت.

محسن رضایی صدرآبادی کارشناس اقتصاد فضای مجازی در گفتگو با "خبرگزاری بازار" درباره علل کاهش شدید ارزش بیت کوین و آینده آن گفت: کرونا موجب شد تا اصل بازارها نظیر بورس های جهانی و تجارت های بین المللی را تحت شعاع قراردهد. به طور مثال کاهش ۳۰ درصدی بهای نفت در بازارهای دنیا و اتخاذ برخی تصمیمات چون به صفر نزدیک کردن نرخ بهره در امریکا همچنین ایجاد محدودیت های تجاری باعث شده است تا بازارهای دنیا به هم بریزد و این موضوع تاثیر منفی خود را بر روی کاهش قیمت بیت کویین بگذارد.

پیش بینی می شود با توجه به وضعیت نامناسب اقتصاد دنیا که کرونا نیز برآتش آن می دمد و از طرفی تجربه رهایی از بحران سه تا چهار ماهه این بیماری و همچنین ضعیف تر شدن بازارهای جهان متاثر از آن در پی کاهش حجم معاملات تجاری دنیا، قیمت بیت کوین نیز تا اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد ماه روندی کاهشی به خود بگیرد.

کاهش ۵۰ درصدی ارزش بیت کوین در هفته جاری

محسن رضایی صدرآبادی با بیان این که طی یکی دو هفته اخیر ارزش بیت کوین به دلیل کاهش جهانی ارزش دلار و سرمایه گذاری های پلاس تکن همچنین تاثیر کاهش ۳۰ درصدی قیمت نفت در جهانٰ، ابتدا ارزش خود را تا ۲۵ درصد از دست بدهد و به ۷ هزر و ۹۰۰ دلار برسید گفت:  با توجه به شیوع بیماری کویید ۱۹ و سرایت وسیع آن به کشورهای اروپا و امریکا در هفته اخیرٰ، قیمت بیت کوین دوباره بر مدار نزول قرار گرفت و باعث شد تا ارزش این ارز مجازی برای دومین بار به حدود ۵۰ درصد کاهش یابد.

وی کاهش شدید حجم مبادلات تجارت بین المللی را نیز یکی دیگر ازعلل افت ارزش بیت کوین دانست و گقت: اکنون دنیا گرفتار ویروس کرونا شده و تعاملات بین المللی را با مشکل محدودیت مواجه کرده است که این موضوع نیز بر روند سیر نزولی قیمت بیت کوین تاثیر گذار است.

این کارشناس اقتصادی فضای مجازی به مواجه شدن امریکا با بحران شدید اقتصادی و تاثیر آن بر اقتصاد کل دنیا اشاره کرد و افزود: چین و امریکا به عنوان ۲ کشور پیشتاز اقتصاد دنیا هر کدام متاثر از برخی اتفاقات با مشکل جدی روبه رو شده و چون این دو کشور جزو سرمایه گذاران عمده ارز دیجیتال به شمار می روند اثرات آن بیت کوین را تحث شعاع قرارداده تا ارزش آن روز به روز کاهش یابد.

رضایی صدر آبادی افزود: هرچند کشور چین در حال خروج تدریجی ازاین بیماری کشنده است اما اکنون امریکا گرفتارآن شده تا کرونا به عنوان سفیر مرگ به جان مردم و بازارهای جهانی بیفتد و ارزش بازارهای دنیا را کاهش و باعث آب رفتن ارزش بیت کوین نیز شود.

کرونا تهدیدی برای اقتصاد دنیا

وی خاطرنشان کرد: ازآنجایی که اقتصاد دنیا به هم گره خورده است بنابراین چین و امریکا به عنوان بزرگترین کشورهای اقتصادی جهان اکنون با کرونا درگیر هستند و در صورت تداوم این بیماری بی شک بنیه اقتصاد این دو کشورسست و تبعات آن دامن گیر اقتصاد کل دنیا شود تا تهدیدی جدی برای اقتصاد جهانی باشد.

کارشناس اقتصاد فضای مجازی ادامه داد:  تجربه نشان می دهد امریکا با مواجه با بحران های اقتصادی همیشه سعی می کند مشکلات را بپوشاند و زمانی که دیگر جایی برای پنهان کاری نباشد بازی را عوض کرده و جنگ روانی و  رسانه ای به راه می اندازد چرا که نمی خواهد قبول کند که با مشکل جدی مواجه شده است.

 وی گفت: این موضوع از یک طرف و موضوع انتخابات ترامپ از طرف دیگر که نمایندگان مخالف وی معتقدند رئیس جمهور باید آمارهای واقعی اقتصادی را به صورت شفاف ارایه دهد، فشار مضاعفی را بر مسئولان کاخ سفید مستولی کرده که در صورت شفاف سازی آمارهای اقتصادی با توجه به وضعیت نامناسب اقتصاد امریکا این احتمال وجود دارد که بار دیگر بازارهای دنیا به هم بریزد و ارزش بیت کوین نیز بیش از این کاهشی شود.

نزولی شدن ارزش بیت کوین تا ماه های آینده

رضایی صدر آبادی افزود: در چنین شرایطی پیش بینی می شود با توجه به وضعیت نامناسب اقتصاد دنیا که کرونا نیز برآتش آن می دمد و از طرفی تجربه رهایی از بحران سه تا چهار ماهه این بیماری و همچنین ضعیف تر شدن بازارهای جهان متاثر از آن در پی کاهش حجم معاملات تجاری دنیا، قیمت بیت کوین نیز تا اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد ماه روندی کاهشی به خود بگیرد.

به گزارش بازار، ویروس کرونا  کاهش بیش از ۳۰ درصدی قیمت جهانی نفت، سقوط بورس های دنیا و کاهش شدید حجم تجارت جهانی و در کنار کم ارزش شدن قیمت ارزهای استرالیا و کانادا  و ارزهای مجازی و فیزیکی نمونه ای از تاثیرات منفی این ویروس مرموز وکشنده است. 

کد خبر: ۱۰٬۲۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha