۱۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۹
دومینوی مرغ و تخم مرغ| نرخ گذاری پشت نیسان آبی
بازار گزارش می‌دهد؛

دومینوی مرغ و تخم مرغ| نرخ گذاری پشت نیسان آبی

ساری- دومینوی مرغ و تخم مرغ همچنان ادامه دارد و قیمت های کاذب و نامتعارف پشت کابین نیسان های آبی و توسط باربرها در مسیر انتقال به فروشگاه ها تعیین می شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: قیمت مصوب فروش مرغ در مازندران کیلویی ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام شده اما یافتن مرغ با چنین قیمت در مناطق مختلف استان به یک رؤیا تبدیل شده است.

هرچه از مرکز شهر به مناطق کوهستانی و ییلاقی مازندران که می روید، قیمت‌ها بالاتر می‌رود و ساکنان مناطق کوهستانی باید تاوان ضعف نظارت‌ها را به جان بخرند. در این مناطق، فروشنده قیمت را تعیین می‌کند نه ستاد تنظیم بازار.

مرغ در بازار ۴۰ هزار تومان است
علیرضا شهروند کجوری که برای خرید مرغ به مرغداری در شهر کوهستانی کجور رفته بود، می‌گوید: دو قطعه مرغ در مجموع سه کیلویی ۱۲۰ هزار تومان برایم تمام شده است و فروشنده نرخ هر کیلوگرم را ۳۹ هزار تومان اعلام کرده است.

این شهروند با بیان اینکه فروشنده در پاسخ به اعتراض درباره افزایش و گرانی نرخ، هزینه حمل و نقل و گرانی خرید را علل افزایش نرخ برشمرد.

بررسی قیمت مرغ در مازندران نشان می‌دهد که در اغلب مناطق توجهی به نرخ مصوب نمی‌شود و گوش مرغداران و فروشندگان به این مصوبات کاغذی بدهکار نیست. موسوی بانوی ساروی که مشغول خرید مرغ از فروشگاهی در ساری بود، با بیان اینکه هر روز یک قیمت جدید اعلام می‌شود، دلیل عمده این نابسامانی‌ها را ضعف نظارت برشمرد و گفت: مرغ به قیمت دولتی یافت نمی‌شود.

وی با بیان اینکه فروشندگان کمبود سهمیه را دلیل نابسامانی و یافت نشدن مرغ با قیمت مصوب می‌دانند، خواستار نظارت مسئولان امر براین مسئله شد.

دومینوی مرغ و تخم مرغ| نرخ گذاری پشت نیسان آبی

در حالی که شهروندان از چند نرخی بودن مرغ گلایه دارند، مسئولان امر و اتحادیه فروشندگان اوضاع مرغ و تخم مرغ را در استان عادی توصیف می‌کند. رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ و تخم مرغ مرکز مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه قیمت مصوب مرغ ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم است، افزود: در حال حاضر مشکلی از نظر توزیع و عرضه مرغ وجود ندارد.

مرغ فراوان شده است
کامران هاشمی با بیان اینکه فروش مرغ به قیمت بالاتر از نرخ مصوب تخلف محسوب می‌شود، گفت: در همه مناطق اعم از شهر و روستا مرغ باید با قیمت مصوب به دست فروشنده برسد.

وی با اشاره به تشدید نظارت‌ها از سوی صمت استان اظهار داشت: مردم می‌توانند تخلفات را به دستگاه‌های ذیربط اطلاع رسانی داشته باشند.

وی با بیان اینکه فراوانی مرغ بهتر از قبل شده است، قیمت تخم مرغ را شانه‌ای ۴۰ هزار تومان ذکر کرد و گفت: نظارت خوبی روی عمده فروشان مرغ در حال اجرا است.

خروج مرغ بدون مجوز ممنوع است
مرغ و تخم مرغ در حالی با نوسانات قیمتی و کمبود در مازندران مواجه است که این استان ۶۰ درصد مرغ مورد نیاز بازار تهران را این استان تأمین می‌کند، حسینقلی قوانلو رئیس سازمان صمت مازندران با تاکید براینکه خروج مرغ بدون مجوز از استان ممنوع است، اظهار داشت: برای خروج مرغ باید برچسب پستی درج شود.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار قیمت مرغ را ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان ذکر کرد و از شهروندان خواست تا تخلفات اقتصادی و گران فروشی را به سامانه ۱۲۴ اعلام کنند.

افزایش چندباره قیمت مرغ و عرضه نشدن آن به قیمت مصوب دغدغه هر روزه شهروندان مازندرانی است این درحالی که تولیدکنندگان گرانی نهاده‌ها، تأخیر در دریافت نهاده‌های یارانه‌ای و گرانی حمل و نقل و قیمت نامتناسب جوجه یک روزه را دلیل گرانی اعلام می‌کنند.

دومینوی مرغ و تخم مرغ| نرخ گذاری پشت نیسان آبی

یکی از مرغداران مازندران با بیان اینکه نهاده‌ای که تخصیص داده می‌شود تا رسیدن به دست مرغدار یک ماه زمان می‌برد، افزود: در این فاصله زمانی، نهاده را باید از چه کسی تأمین و تهیه و به کجا مراجعه کنیم.

علاوه بر قیمت مصوب بارگیری و ترابری، مبلغی به عنوان نحوه بارگیری از مرغداران دریافت می‌شود و قیمت جوجه یک روزه از پنج هزار و ۵۰۰ تومان به هفت هزار تومان رسیده است

اکبری در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه علاوه بر قیمت مصوب بارگیری و ترابری، مبلغی به عنوان نحوه بارگیری از مرغداران دریافت می‌شود، افزود: قیمت جوجه یک روزه از پنج هزار و ۵۰۰ تومان به هفت هزار تومان رسیده است.

در حال حاضر مرغ با قیمت ۱۷ هزار و ۱۰۰ تومان وارد کشتارگاه می‌شود و باید با نرخ ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان به دست مصرف کننده برسد که چنین نیست و فروشندگان می‌گویند باربرهایی که محموله‌های مرغ را توزیع می‌کنند، مرغ را به عنوان آزاد یا دولتی نرخ گذاری می‌کنند.

مرغ آزاد به مغازه‌ها عرضه می‌کنند. مسعود احمدی معاون امور دامی جهاد کشاورزی مازندران نیز با بیان اینکه نهاده‌ها به موقع به دست مرغدار می‌رسد، گفت: مرغدار می‌تواند میزان جوجه ریزی را در سامانه بازار باز اعلام و نسبت به خرید اقدام کند.

وی همچنین قیمت جوجه یک روزه را چهار هزار و ۲۰۰ تومان ذکر کرد.

در حال حاضر ۱۵ کشتارگاه مرغ صنعتی در مازندران فعالیت دارند و سالانه ۲۵۰ هزار تن مرغ در این استان تولید می‌شود.

کد خبر: ۱۰۲٬۳۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha