شروع به کار «پهبادهای» ناظر شهری در نیروهای پلیس
«بازار» گزارش می دهد

شروع به کار «پهبادهای» ناظر شهری در نیروهای پلیس

دانشگاه «برنو» «چک» با همکاری پلیس امنیت این کشور پهبادهایی را طراحی کرده‌اند که از هوش مصنوعی و سیستم عصبی برای تجزیه و تحلیل رفتار های نامتعارف استفاده می کند.

به گزارش بازار به نقل از «Gadget ۳۶۰ »، پلیس امنیت کشور جمهوری چک با همکاری مهندسین دانشگاه فناوری برنو، پهبادهایی را طراحی کرده اند که از هوش مصنوعی و سیستم  شبکه های عصبی  برخوردار می باشد و قادر است همانند یک انسان رخداد های اطراف خود را تجزیه و تحلیل کند و در مورد عادی بودن و یا غیر عادی بودن نوع اتفاق تصمیم گیری نماید.

پهباد فوق با هدف کنترل و نظارت بر مکانهای بسیار پر تردد و همچنین برای  شناسایی و پیگیری درگیری‌ها و صدمات وارده به افراد که ممکن است در مکان‌های شلوغ و در میان تعداد زیادی از افراد رخ  دهد، مورد استفاده قرار خواهد  گرفت

براساس این گزارش، پهباد فوق با هدف کنترل و نظارت بر مکانهای بسیار پر تردد و همچنین برای  شناسایی و پیگیری درگیری‌ها و صدمات وارده به افراد که ممکن است در مکان‌های شلوغ و در میان تعداد زیادی از افراد رخ  دهد، مورد استفاده قرار خواهد  گرفت.

به گفته تیم طراح این ناظر پرنده، تمامی پهبادهایی که تا به اکنون مورد استفاده قرا گرفت است یک وسیله عادی پرنده بوده اند که تنها به جمع آوری اطلاعات بسنده کرده اند؛ در واقع نمونه های قبلی ابزارهای منفعلی بودند که هیچگونه مجموعه داده آموزشی در اختیار نداشته  و قادر به ارزیابی رفتار عادی و غیرعادی نیستند.

پرفسور بازوت متخصص هوش مصنوعی از دانشگاه برنو چک در این باره گفت: پهباد های اکنون در بازار بجز پرواز و ارسال ویدیو خلاقیت دیگری ندارند، اما پهبادی که اکنون تیم ما طراحی نموده نگاه جاه طلبانه تری به  عملکرد یک پهباد دارد؛ هوش مصنوعی و فناوری اینترنت اشیاء به کار رفته در این نمونه همراه با سیستم عصبی شبکه ای نمونه ای از یک ناظر تحلیل گر  را ایجاد کرده است که به تنهایی قادر است شرایط عادی و غیره عادی را از همدیگر باز شناسایی کند.

فیلم‌های ضبط شده توسط پهپادها به چندین سلول کوچکتر تقسیم بندی می‌شود و سپس توسط هوش مصنوعی و شبکه تجزیه و تحلیل شده و در نهایت یک تصویر کلی از آنچه در حال رخ دادن است را ثبت نموده و سپس یک مدل رفتار استاندارد در محیط ایجاد شده و هرگونه ناهنجاری رخ داده در محل مورد نظر را با برجسته کردن ناحیه مورد نظر به رنگ قرمز به پلیس گزارش مخابره می کند

به گفته وی، فیلم‌های ضبط شده هوای توسط پهپادها به چندین سلول کوچکتر تقسیم بندی  می‌شود و سپس توسط  هوش مصنوعی و شبکه تجزیه و تحلیل شده و در نهایت یک تصویر کلی از آنچه در حال رخ دادن است را ثبت نموده و  سپس یک مدل رفتار استاندارد در محیط ایجاد شده و هرگونه ناهنجاری رخ داده در محل مورد نظر را با برجسته کردن ناحیه مورد نظر به رنگ قرمز به پلیس گزارش مخابره می کند.

اما آنچه این وسیله را منحصر به فرد ساخته است، هوش مصنوع آموزش دیده آن می باشد که قادر است تمامی شرایط نامتعارف را براساس اطلاعات ثبت شده قبلی ارزیابی کند؛ این سیستم می تواند در زمان حال و بودن هیچگونه گزارش قبلی  از سوی پشتیبان های خود وضعیت های حساس را دنبال کند و در صورت وخیم شدن اوضاع وارد عمل گردد.

 یکی از آزمایشات موفق آمیز این پهباد شناسایی موقعیت های نامتعارف و حرکات تمارض گونه بازیکنان فوتبال حین بازی می باشد؛ این پهباد توانست هرگونه تمارض به آسیب دیدگی و برخوردهای فیزیکی را تجزیه و تحلیل کند و رفتارهای ناهنجار را با رنگ قرمز مشخص کند. البته موارد زیادی از رفتارهای غیر معمول در جمعیت زیادی از افراد مشاهده می‌شود که برای جلوگیری از قرمز شدن مداوم صفحه، محققان یک گزینه به سیستم اضافه کرده‌اند که این گزینه به اپراتور اجازه می‌دهد تا حساسیت سیستم را نسبت به شناسایی تغییرات خاصی تنظیم کند.  

گفتنی است، سیستم پهباد های ناظر و دستیار پلیس می‌تواند کار مجرمان در جمعیت زیاد را بسیار دشوار کند چرا که این سیستم حتی قادر به تشخیص افزایش ناگهانی سرعت فرد در هنگام حرکت نیز می باشد. استفاده در جاده ها همراه با راهنمایی آمبولانس ها و ماشین های آتش نشانی از دیگر وظایف این پرنده کوچک خواهد بود.

ناگفته نماند، استفاده از پهباد در برخی از کشور های اروپایی و حتی برخی مناطق آمریکایی به دلایل امنیتی ممنون می باشد، اما کشور جمهوری چک از ابتدای امر توجه خاصی بر استفاده از پهباد در ابعاد شهری و امنیتی علل خصوص نظارت بر رفتار شهروندان داشته است. به طور کلی چک از جمله کشورهایی به شمار می آید که بیشترین تعداد پهباد را در اختیار پلیس های خود قرار داده است و  پلیس این کشور در سال‌های اخیر به طور فزاینده‌ای برای نظارت بر جمعیت زیادی از افراد به استفاده از پهپادها روی آورده است.

کد خبر: ۱۰۲٬۲۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha