۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۹
کاهش ۴۳ دلاری قیمت هر اونس طلا در یک روز| بازار تحت تأثیر گزارش فدرال رزرو امریکا قرار گرفت
تحلیل هفتگی بازار فارکس؛

کاهش ۴۳ دلاری قیمت هر اونس طلا در یک روز| بازار تحت تأثیر گزارش فدرال رزرو امریکا قرار گرفت

در روز هشتم اوت سال ۲۰۲۱ قیمت طلا در بازار جهانی با بالاترین نرخ کاهش روزانه طی دو ماه اخیر کاهش پیدا کرد.

بازار؛ گروه بین الملل: بازار طلا در سال ۲۰۲۰ التهابهای زیادی را تجربه کرد. التهاب هایی که ریشه در نگرانی مردم در مورد وضعیت  اقتصادی داشت. البته در دوره کرونا طلا دیگر یک کالای مصرفی یا کالای سرمایه گذاری نبود بلکه بیشتر به عنوان کالایی برای حفظ ارزش دارایی ها در دوره بحرانی اقتصادی انتخاب می شد. بررسی ها نشان می دهد همواره طلا این شرایط را در بازار دارد و هر زمان  اقتصاد با بحران یا چالشی روبرو شود، قیمت طلا هم در بازار رشد می کند.

با فروکش کردن موج همه گیری در کشورهای صنعتی و انتشار خبر تزریق بالغ بر ۴.۵ میلیارد واکسن کرونا در دنیا که نوید بخش پایان تدریجی پاندمی را دارد، روند کاهشی قیمت طلا هم شدت گرفت. البته هنوز قیمت کنونی طلا با قیمتی که قبل از همه گیری وجود داشت فاصله زیادی دارد ولی شروع  روند کاهشی تصویر تازه ای از اقتصاد را برای ما به نمایش گذاشته است.

 فارکس دیلی نوشت: «هر زمان  که گزارشی مثبت در مورد اوضاع اقتصادی یک کشور صنعتی ارایه می شود، کاهش قیمت طلا سرعت می گیرد و اخیرا هم گزارش بازار کار امریکا  نوید بخش پایان روزهای سخت کرونایی در دنیا بود.

گزارش دولت امریکا در مورد بازار کار نشان داد تاثیر تزریق های اقتصادی بانک مرکزی و سیاست نرخ بهره پایین در این کشور روی اقتصاد مثبت است. این گزارش  نشان داد مقاومت  فدرال رزرو در مقابل درخواستهای برخی از مقامات اقتصادی برای افزایش نرخ بهره و بازگشت تدریجی به شرایط عادی در بازار پول تصمیم درستی  بود و همین مساله سبب شد تا در گزارش امروز هم امارها از کاهش نرخ بیکاری حکایت داشته باشد و هم رشد  مصرف در کشور افزایش پیدا کرده باشد.»

در نتیجه انتشار این گزارش قیمت دلار در بازار جهانی رشد کرد و نرخ رشد ارزش آن بالغ بر ۱.۲ درصد اعلام شد. به دنبال ان ارزش طلا هم کاهش یافت. آمارها نشان می دهد ظرف بیست و چهار ساعت بالغ بر ۴۳ دلار از قیمت هر اونس طلا کاهش پیدا کرده است و هم اکنون هر اونس طلا در بازار جهانی با قیمت ۱۷۶۳ دلار مبادله می شود. این بالاترین نرخ کاهش قیمت روزانه طلا طی دو ماه اخیر بود.

 فارکس دیلی در این مورد  نوشت: «اگر اقتصاد امریکا بتواند به مسیر رشد خود ادامه دهد، ارزش دلار در بازار رشد می کند و اقتصاد کشور رونق می گیرد. در این صورت دیگر بازار طلا از رونق قبلی برخوردار نخواهد بود زیرا بازارهای جایگزینی برای سرمایه گذاری وجود دارد که به سرعت می توانند سرمایه ها را جذب کنند. بازارهایی از قبیل دلار، بورس و ساختمان. از طرف دیگر انگیزه مصرف هم بیشتر می شود و تقاضا برای پس انداز نیز روند کاهشی می گیرد.»

به دنبال انتشار این گزارش، جرومی پاول رییس فدرال رزرو امریکا در جلسه برگزار شده در کنگره امریکا شرکت کرد و تاکید کرد فعلا روند تزریق ماهانه به اقتصاد ادامه پیدا خواهد کرد. او هدف اصلی فدرال رزرو را کنترل تورم و ایجاد اشتغال دانست و گفت: «با وجود اینکه در ماه های اخیر تورم بین ۳ تا ۵ درصدی را تجربه کردیم که در تاریخ یک دهه اخیر در امریکا بی سابقه بوده است، ولی به نظر می رسد این نرخ تورم برای اقتصاد کشور نگران کننده نیست و مادامی که شرایط برای ما قابل مدیریت و کنترل باشد، سیاست تزریق به اقتصاد ادامه پیدا می کند.»

 تمامی این خبرها سبب شد تا انگیزه برای سرمایه گذاری در بازار طلا کاهش یابد و قیمت این منبع ارزشمند ثروت در دنیا کاهش یابد.

کد خبر: ۱۰۲٬۲۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha