۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۶
 دولت جدید جلوی سیر صعودی قیمت‌ها را بگیرد
کارشناس اندیشکده اقتصاد مقاومتی:

دولت جدید جلوی سیر صعودی قیمت‌ها را بگیرد

رهگشای، کارشناس اندیشکده اقتصاد مقاومتی تأکید کرد: مهم‌ترین کار در بخش اقتصادی که باید با فوریت و جدیت تمام در دستور کار دولت قرار گیرد کمک به معیشت مردم و جلوگیری از سیر صعودی قیمت‌ها است.

به گزارش بازار، میرهادی رهگشای کارشناس اندیشکده اقتصاد مقاومتی گفت: متأسفانه پیشنهاداتی که از سوی کارشناسان در سال‌های اخیر مطرح شد موردتوجه و در دستور کار قرار نگرفت و گویا یک تئوری وجود داشت که ما به بن‌بست رسیدیم و هیچ کاری هم از دست دولت بر نمی‌آید.

وی افزود: تعویض دولت شرایط جدید و یک انگیزه و امیدی را در کشور ایجاد کرده که دولت جدید با یک تیم اقتصادی خوب راهکارها را در دستور کار قرار داده و پیش ببرد.

کارشناس اندیشکده اقتصاد مقاومتی تأکید کرد: مهم‌ترین کار در بخش اقتصادی که باید با فوریت و جدیت تمام در دستور کار دولت قرار گیرد کمک به معیشت مردم و جلوگیری از سیر صعودی قیمت‌ها در بخش‌های مختلف از جمله مسکن و کالاهاست.

رهگشای با تصریح بر اینکه بخشنامه نمی‌تواند جلوی افزایش قیمت‌ها را بگیرد گفت: اگرچه دولت یازدهم و دوازدهم و دولت‌های قبلی هم شعارهایی در این مورد داده بودند اما به جز صدور بخشنامه عملاً اتفاق دیگری رخ نداد.

وی کاهش هزینه‌های جاری دولت به‌ویژه در شرایط کرونایی را ضروری دانست و گفت: در خیلی کشورها، مقامات دولتی پیشنهاد کاهش حقوق خودشان را دادند تا کسری بودجه کمتر شود و ما هم الان این انتظار را داریم که حداقل جلوی حقوق‌های نجومی گرفته شود.

کارشناس اندیشکده اقتصاد مقاومتی با تصریح بر اینکه قوانین فعلی درمورد مالیات‌بردرآمد اشخاص حقیقی هنوز به شکل بدوی اجرایی می‌شود افزود: دریافت مالیات عادلانه از اشخاص حقیقی که درآمد بسیار بالایی دارند می‌تواند درآمدهای دولت را افزایش دهد که این نیازمند نظارت سیستمی بر تراکنش‌های مالی است.

رهگشای تعریف پایه‌های جدید مالیاتی را نیز پیشنهاد کرد و گفت: مالیات‌های جدید علاوه بر اینکه جنبه درآمدی برای دولت دارد در اقتصاد نیز باعث تنظیم‌گری می‌شود.

وی همچنین بر لزوم حفظ ارزش پول ملی که در حکم تنفیذ هم مورد اشاره مقام معظم رهبری قرار گرفت تأکید کرد و گفت: حفظ ارزش پول ملی از جهش‌های نرخ ارزی جلوگیری خواهد شد.

سردبیر سایت مسیر اقتصاد همچنین از خلق بی‌ضابطه پول توسط بانک‌ها سخن گفت و افزود: در حال حاضر بانک‌ها منابع مالی را به هر سمت‌وسویی که می‌خواهند هدایت می‌کنند و فقط هم به فکر جیب هیئت‌مدیره هستند درصورتی‌که مجوز خلق پول فقط باید در راستای منافع ملی صادر شود.

رهگشای با تأکید بر اهمیت رابطه ایران با خارج گفت: ما نمی‌توانیم دور تا دور کشور را دیوار بکشیم اما درعین‌حال توجه کنیم که مشکل اصلی در تنش‌زدایی و روابط با دنیا مربوط به آمریکا و کشورهای اروپایی است چون آنها مایل به برقراری ارتباط سالم نیستند و اجازه برقراری رابطه ما با دیگر کشورها را هم نمی‌دهند و تا جایی که بتوانند در روابط ایران و خارج سنگ‌اندازی می‌کنند.

کد خبر: ۱۰۲٬۱۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha