۲۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۳
جولان گرانی در بازار زمستانی و کرونا زده مازندران
بازار بررسی می کند؛

جولان گرانی در بازار زمستانی و کرونا زده مازندران

ساری - در آخرین روز زمستانی بازارهای کرونا زده مازندران، گرانی در سایه ضعف نظارت جولان می دهد تا خود را به عید برساند.

گروه استان ها: بازارهای مازندران در آخرین روز زمستان هم از نفس نیفتاد و به رغم توصیه ها برای کاهش حضور در تجمعات، همچنان زندگی در بازارهای کرونایی استان موج می زند. از بازارهای نرگسیه ساری و قائمشهر که بگذریم و به بازارهای روز فریدونکنار و محمودآباد تا بازارهای غرب مازندران پیش رویم، همچنان تقلا برای داد و ستد در ساعت های پایانی سال به چشم می آید.

هرچند کرونا کاسبی برخی اصناف را از انفس انداخت اما نرخ قیمت ها را نتوانست پایین کشد و کرونا ویروس بهانه ای شد تا برخی قیمت ها نیز اوج گیرد.

یک بانوی ساروی که امروز مجبور شد برای خرید برخی اقلام به بازار بیاید، به خبرنگار بازار می گوید: واقعا نرخ قیمت ها نسبت به قبل از شیوع کرونا رشدی مضاعف داشته است و این مسئله بر مردم فشار وارد می کند.

مریم صادقی با بیان اینکه قیمت ها چند برابر شده است، می گوید: قیمت موز به کیلویی ۲۵ تا ۲۹ هزار تومان رسیده است در حالی که ماه قبل بسیار کمتر از این میزان بوده است.

وقتی به فروشنده درباره قیمت ها اعتراض می کنیم می گوید تمایل ندارید خرید نکنید

در بازار بابل نیز اوضاع چندان فرقی ندارد، محمد قربانی که مشغول خرید از بازار تره بار شهر بارفروش است، می گوید: فلفل دلمه ای که سال قبل کیلویی دو تا سه هزار تومان بود اکنون بیش از ۲۰ هزار تومان به فروش می رسد و وقتی به فروشنده درباره قیمت ها اعتراض می کنیم می گوید تمایل ندارید خرید نکنید.

وی با بیان اینکه برخی از کاسبان از فرصت کرونا برای سودجویی و افزایش قیمت ها بهره گرفته اند، از مسئولان امر خواست تا نظارت بیشتری برای بازارهای منطقه داشته باشند.

اوضاع و احوال بازارهای غرب مازندران در آخرین روز زمستان متفاوت است و با حضور مسافران رنگ و بوی نوروزی گرفته و انگار که کرونایی وجود ندارد. یک مسافر تهرانی که از بازار ماهی فروشان چالوس مشغول خرید است، به خبرنگار بازار می گوید: سه روز پیش ماهی سفید کیلویی ۴۵ هزار تومان و امروز کیلویی ۶۵ تا ۷۵ هزار تومان به فروش می رسد.

اکبر جلالی با بیان اینکه در منطقه ویلا دارد و برای تعطیلات عید و ماندن در ویلایش به شمال سفر کرده است، می گوید: ما دیگر بومی منطقه هستیم اما در بازارها وقتی برخی کاسب ها غیربومی می بینند، نرخ ها را بالا می کشند.

کمیاب شدن برخی اقلام

یافتن کدو و لیموشیرین در بازارهای کرونا زده مازندران تا حدودی کمیاب شده است و اصغری فروشنده تره بار در بازار تنکابن در این زمینه می گوید: تقاضای مردم برای خرید برخی اقلام میوه نظیر لیمو شیرین بالا رفته است و ما فروشندگان نیز مجبوریم این اقلام را با قیمت گرانتری از میادین تره بار بخریم.

وی قیمت امروز کدو سبز را کیلویی ۱۲ هزار تومان، لیموشیرین را ۲۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: پیاز کیلویی ۱۵ هزار تومان، هویج پنج هزار تومان و خیار هشت هزار تومان به فروش می رسد.

بازار و اجناس و پوشاک با آنکه حسابی کساد شده اما قیمت هایش همچنان رو به فزونی است و به گفته یکی از فروشندگان در بازار نشتارود، این قیمت ها بعد از عید دوباره افزایش خواهد یافت.

رشد چندباره قیمت ها در آستانه نوروز

در حال حاضر بسیاری از شهروندان مازندران از گرانی و بالا بودن قیمت اجناس و کالاها در آستانه نوروز گلایه دارند و خواستار تشدید نظارت های نوروزی شدند، یک شهروند نوشهری می گوید: هر سال در آستانه نوروز به دلیل حضور مسافران قیمت ها افزوده می شود و بعد از این عید این قیمت ها دوباره بالا می رود.

محمد دریایی با اشاره اینکه امسال به رغم آنکه تاکید شده از سفر و مسافرت پرهیز شود اما بازارها و خیابان های شهرستان مملو از جمعیت بومی و مسافر است که به اخطاریه های بهداشتی توجه ندارند.

وی خواهان نظارت بیشتر مسئولان امر برای مقابله گرانی و تخلفات صنفی در استان شد.

تشدید نظارت بر بازار و اصناف

حسینقلی قوانلو رئیس سازمان صمت مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه در آستانه نوروز، نظارت بر اصناف و بازار شدت یافته است از فعالیت تیم های ویژه برای رصد تخلفات خبر داد.

وی اظهار داشت: در ماه جاری نیز مقادیر زیادی تخلفات صنفی در استان شناسایی و به مراجع ذیربط ارسال شد و حتی نسبت به پلمب واحدهایی نیز اقدام شده است.

قوانلو با اظهار اینکه متاسفانه برخی سودجویان از فرصت کرونا برای افزایش نرخ ها استفاده می کنند، از مردم خواست تا تخلفات صنفی را به سامانه ۱۲۴ و دستگاه های ذیربط گزارش دهند.

وی در عین حال از مردم خواست نگران کمبود کالاها نباشد زیرا به اندازه کافی ذخیره سازی اقلام اساسی انجام شده است.

به گزارش بازار، قیمت گوشت با افزایش چند هزار تومانی به ۸۰ تا ۱۱۰ هزار تومان، مرغ ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان، ماهی ۶۵ تا ۷۰ هزار تومان، سیب از هشت تا ۱۲ هزار تومان، کیوی ۹ تا ۱۴ هزار تومان، برنج هاشمی درجه یک بین ۲۱ تا ۲۴ هزار تومان در آخرین روز زمستان رسیده است.

عقربه های ساعت به سرعت به سمت سال نو در حرکت است و گرانی زیر پوست کرونا، دغدغه هر ساله اهالی مناطق مختلف مازندران در تعطیلات نوروزی به شمار می رود.

کد خبر: ۱۰٬۲۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha