۱۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۹
بار معدن کاران خراسان‌جنوبی به مقصد نمی‌رسد؛ راهکارهایی برای حل مشکل
گزارش بازار؛

بار معدن کاران خراسان‌جنوبی به مقصد نمی‌رسد؛ راهکارهایی برای حل مشکل

بیرجند- معدن کاران خراسان جنوبی از کمبود، گرانی و توزیع ناهماهنگ ناوگان حمل و نقل خراسان جنوبی گلایه دارند.

بازار، گروه استان ها: طی سال‌های گذشته بسیاری از ظرفیت‌های معدنی خراسان‌جنوبی شناخته و بیشمار ذخایر استخراج شدند ولی متأسفانه ناوگان حمل و نقل به اندازه این ظرفیت رشد پیدا نکرد که مشکلات عدیده‌ای را برای معدن‌کاران به وجود آورده است.

در این راستا جلسه کارشناسی بررسی مسائل حوزه حمل و نقل معدن داران که با حضور نمایندگان استانداری، سازمان صمت، دبیرخانه شورای گفتگو، کمیسیون صادرات، واردات، حمل و نقل و گمرک اتاق بازرگانی، خانه معدن و انجمن صنفی کارفرمایان شرکت های حمل و نقل  و انجمن صنفی مالکان و رانندگان کالا در سالن جلسات اداره کل راهداری و حل و نقل خراسان‌جنوبی برگزار شد.

احمد پروین نائب رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی بیرجند در جلسه کارشناسی مسائل حوزه حمل و نقل معدن‌کاران خراسان‌جنوبی اظهارکرد: حرف و سخن معدن کاران این است که در اصل به جای افراد باید با شرکت‌های حمل و نقل رو به رو باشند و با شرکت‌ها قراردادی بسته شود.

ضرورت ساماندهی توزیع ناوگان حمل و نقل
وی اظهارکرد: باید بر توزیع ناوگان حمل و نقل و قیمت‌ها نظارت جدی وجود داشته باشد تا در شرایط اضطراری معدن کار با مشکل رو به رو نشود.

نائب رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی بیرجند بیان‌کرد: به واسطه عدم نظارت‌ها و دسترسی نداشتن به ناوگان حمل و  نقل  و افزایش کرایه‌ها بارها قرارداد فروش ما باطل شده است که این اتفاق خسارت زیادی به معدن کار وارد می‌کند.

پروین یادآور شد: ما به عنوان معدن کاران در کنار فعالان در حوزه ناوگان حمل و نقل خراسان‌جنوبی هستیم و می‌خواهیم شرایطی فراهم شود تا با اعطای تسهیلات بتوان ناوگان دست دوم وارد کرد که تا حدی مشکلات حوزه حمل و نقل کاهش یابد.

وی تأکید کرد که وظایف و اختیارات شرکت‌های باربری باید تعریف شود.

بار معدن کاران خراسان‌جنوبی به مقصد نمی‌رسد؛ راهکارهایی برای حل مشکل

علیرضا خامه زر، رئیس کمیسیون  توسعه صادرات، حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی بیرجند نیز در این جلسه اظهارکرد: یکی از پیشنهادات ما برای کاهش مشکل حوزه حمل و نقل معدن کاران این بوده است که ناوگان ورودی به خراسان‌جنوبی و ماهیرود مدیریت شود و نگذاریم خالی از استان برگردد.

با توجه به جهش معدنی که در سال های اخیر در خراسان جنوبی شکل گرفته است ما کمبود ناوگان برای حمل بار معدن کاران را داریم

وی بیان‌کرد: ما مشکلات فعالان حوزه ناوگان حمل و نقل در زمینه گرانی لاستیک و روغن و سایر لوازم و بیمه را می دانیم و باید برای رفع این مسائل یک جلسه کاربردی در شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی داشته باشیم.

رئیس کمیسیون توسعه صادرات، حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی بیرجند گفت: با توجه به جهش معدنی که در سال های اخیر در خراسان جنوبی شکل گرفته است ما کمبود ناوگان برای حمل بار معدن کاران را داریم.

بار معدن کاران خراسان‌جنوبی به مقصد نمی‌رسد؛ راهکارهایی برای حل مشکل

ناوگان حمل و نقل خراسان‌جنوبی به سمت حوزه سوخت رفتند
خامه‌زر یادآور شد: از طرف دیگر با فعالیت مرز ماهیرود بسیاری از ناوگان ما به سمت موضوع حمل سوخت و مشتقات نفتی رفتند.

وی با اشاره به اینکه کرایه حمل و نقل نقش مهم و قابل توجهی را در قیمت تمام شده کالا دارد، گفت: بحث زیر ساخت های جاده ای و راه های دسترسی به معادن نیز بسیار مهم است که در این زمینه باید تدبیری اندیشیده شود.

مهدی گرجی، معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی نیز در این جلسه اظهارکرد: با توجه به ظرفیت معادن و نیاز به ناوگان حمل و نقل در جهت رفع مشکلات این حوزه اقدام می گردد.

معاون حمل و نقل  اداره کل راهداری خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه شرکت های حمل ونقلی موظف به انعقاد قرارداد با معادن برای حمل و نقل کالا هستند، افزود: اداره  کل راهداری و حمل و نقل به عنوان متولی جابجایی کالا در صورتی که معادن با شرکت‌های حمل و نقل مشکل داشته باشند وظیفه خود دانسته با مذاکره با شرکت ها و معدن داران در جهت رفع این مشکلات پیگیری های لازم را انجام دهد.

بخش خصوصی حوزه حمل و نقل تقویت شود
گرجی تاکید کرد: بخش خصوصی باید تقویت شده و بخش دولتی وظیفه حاکمیتی را انجام دهد تا مشکلات معدن کاران نیز در این حوزه حل شود.

گفتنی است؛ دراین جلسه معدن کاران و نمایندگان حمل و نقل استان، مشکلات حوزه های خود ر ا ارئه دادند و مقرر شد تا پبگیری ها لازم در خصوص رفع این مشکلات انجام شود.

از دیگر مسائل مطرح شده در این جلسه می توان به بحث ضرورت انعقاد قرار معدن داران با شرکت‌های حمل و نقل، تسهیلات حوزه حمل و نقل و کمبود ورود سرمایه گذار در حوزه حمل و نقل اشاره کرد.

کد خبر: ۱۰۲٬۰۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha