۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۱
ترکیه بازیگر بزرگ انرژی با منابع اندک؛ ایران غفلت کرد| شرکت ملی نفت، نهادی بی اثر با دارایی بسیار
رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی مطرح کرد

ترکیه بازیگر بزرگ انرژی با منابع اندک؛ ایران غفلت کرد| شرکت ملی نفت، نهادی بی اثر با دارایی بسیار

صالحی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی گفت: ترکیه با ذخایر کم گازی تبدیل به یکی از بازیگران بزرگ انرژی در دنیا شده در حالیکه ایران با وجود منابع غنی، حتی قادر به فروش گاز به کشورهای منطقه نیست.

بازار؛ گروه آب و انرژی: حمید صالحی رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با خبرگزاری «بازار» با اشاره به ظرفیت های ایران برای تبدیل شدن به هاب انرژی منطقه گفت: ما ۱۶ همسایه را در کنار خود داریم که اتفاقا بیشتر آنها نیازمند واردات برق هستند و اتفاقا برخی از آنها حاضرند پول خوبی هم بابت واردات این انرژی به ایران پرداخت کنند. به عنوان مثال پاکستانی ها حاضرند برق گران با قیمت تا ۲۰ سنت و عراق  به قیمت ۱۱ سنت از ایران خریداری کنند. در کنار این ها امارت، عمان هم بازارهای بسیاری خوبی برای صادرات برق محسوب می شوند.  

او با اشاره به کاهش سرمایه گذاری در صنعت نیروگاه سازی در سال های گذشته، ادامه داد: امروز سرمایه گذاران صنعت برق از یک طرف برای دریافت مطالباتشان تحت فشار هستند و  از سوی دیگر تصدی گری دولت، امکان تصمیم گیری مستقل را از آنها گرفته است. فعالان صنعت برق از سالها قبل نسبت به عواقب کاهش سرمایه گذاری در این صنعت هشدار داده بودند اما گوش کسی بدهکار نبود. اما خاموشی گسترده در تابستان امسال و قطعی برق در زمستان نشان داد که شرایط تامین برق از آنچه تصور می شد، بحرانی تر است.  

ما امروز برای شرکت نفت هیچ تعریفی نداریم. این شرکت هم اکنون به مجموعه ای با دارایی زیاد اما بی اثر تبدیل شده  و تنها محلی برای پرداخت هزینه های وزارت نفت بوده است

صالحی در بخش دیگری از سخنان خود به چالش های پیش روی حوزه نفت و خام فروشی در این بخش اشاره کرد.  

او  از عدم تاسیس شرکت‌های قدرتمند و فعال نفتی همچون  چون شل در ایران انتقاد کرد و  با بیان اینکه متاسفانه  شرکت ملی نفت ایران جایگاه قابل قبولی ندارد، گفت: ما امروز برای شرکت نفت هیچ تعریفی نداریم. این شرکت هم اکنون به مجموعه ای با دارایی زیاد اما بی اثر تبدیل شده و تنها محلی برای پرداخت هزینه های وزارت نفت بوده است. متاسفانه این شرکت برند صنعت نفت ایران نیست.

 پاکستانی ها حاضرند برق  را  به قیمت ۲۰ سنت و عراق  به قیمت ۱۱ سنت از ایران خریداری کنند. در کنار این ها امارات و عمان هم بازارهای بسیاری خوبی برای صادرات برق محسوب می شوند

مشکلات موجود در صادرات گاز یکی دیگر از محورهای اصلی گفتگوی صالحی با خبرگزاری بازار بود که در باره آن گفت: دومین دارنده ذخایر گازی در دنیا هستیم اما به دلیل اجرای سیاستهای اشتباه صنایع نفتی و گازی  ما منزوی شده اند و خیلی راحت میدان را برای ترکیه ای ها باز کردیم.  

ترکیه یکی از بازیگران اصلی انرژی 
به گفته رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران، ترکیه امروز با میدان گازی که در دریای سیاه پیدا کرده به‌زودی وارد عراق و نخجوان که امروز در اختیار ایران است، می‌شود. اگر اقدام جدی از سوی ایران انجام نشود، رقبا جایگزین می‌شوند و بازارهای خود را از دست می‌دهیم.

صالحی ادامه داد: ترکیه که ذخایر گازی کمی دارد حالا تبدیل به یکی از بازیگران بزرگ انرژی در دنیا شده در حالیکه ما حتی  قادر به فروش گاز به کشورهای منطقه هم نیستیم.

او  با بیان اینکه ایران می‌توانست با استخراج و صادرات منابع گازی محبوس و ارزان‌قیمت ترکمنستان، درآمدزایی خوبی داشته باشد و درعین‌حال به تقویت روابط خود با این کشور کمک کند، گفت: متأسفانه این فرصت از دست رفت و با سرمایه‌گذاری کلانی که انجام شد خط لوله تاپی کشیده شد و قرار است منابع گازی ترکمنستان از این طریق به افغانستان، پاکستان و درنهایت به هند صادر شود.

این کارشناس انرژی معتقد است بخش زیادی از مشکل امروز ما در صنعت گاز ناشی از دیپلماسی ضعیف در وزارت خارجه است. متاسفانه وزیر خارجه ما در سال های گذشته توجه زیادی به توسعه بازارهای صادراتی و پیشبرد اهداف اقتصادی نداشته است.   

ایران دومین دارنده ذخایر گازی در دنیاست  اما به دلیل اجرای سیاستهای اشتباه صنایع نفتی و گازی  ما منزوی شده  و خیلی راحت میدان را برای ترکیه ای ها باز کردیم

نباید فقط به چین اتکا کنیم 
صالحی در ادامه  همچنین به ناکامی ایران در حوزه پتروشیمی هم اشاره کرد و گفت : صرفا نباید به بازار چین اتکا کنیم و باید بازارهای خود را تنوع ببخشند تا اینگونه قدرت خود را در دنیا افزایش داده و قدرت تحریم ها را کاهش دهیم.

رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران همچنین خطاب به وزیر آینده نفت گفت: دولت سیزدهم در سه حوزه نفت، گاز و پتروشیمی با کمک تشکل‌های پایین دستی و ظرفیت مناسب آنها، نگاه مالکیتی خود را به صنعت نفت تغییر داده و فرصت را در اختیار اهلیت خصوصی و توانمندی های علمی و عملی آنها بگذارد.

کد خبر: ۱۰۱٬۹۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha