۱۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۱
چرخ‌های سال مالی تویوتا و هوندا پنچر شد
ضرر ۱۱۰ میلیارد دلاری کمبود تراشه‌ به صنعت خودرو جهان

چرخ‌های سال مالی تویوتا و هوندا پنچر شد

تویوتا و هوندا به عنوان بزرگترین خودروسازان ژاپنی به تازگی خبر از ضرر سودهی در سال جاری دادند که در پی کاهش آمار تولید به دلیل بحران کمبود تراشه ایجاد شده است.

بازار؛ گروه خودرو: تویوتا موتور به تازگی یک رکورد سود سه ماهه ثبت کرده و هوندا موتور برآورد سود سالانه خود را از پس شیوع کرونا، افزایش داده است. این دو خودروساز بزرگ ژاپنی اعلام کردند که کمبود تراشه‌های جهانی منجربه کاهش سود مورد نظر آن‌ها در پایان سال خواهد شد.  

تویوتا و هوندا به جمع خودروسازان جهانی از جمله گروه خودروسازی ب‌ام‌و و استلانتیس برای هشدار نسبت به روند کمبود تراشه‌های جهانی، پیوستند. همچنین نسبت به کاهش تقاضا برای خرید خودرو پس از پایان قرنطینه کرونایی در بازارهای جهانی به ویژه آمریکا، اعلام خطر کردند.

سهام تویوتا روز گذشته با کاهش ۲ درصدی همراه و طی جلسه صبح امروز ضررهای ناشی از این مساله اعلام و سبب عدم رضایت سرمایه گذاران شد. به گفته تحلیل گران، بزرگترین خودروساز جهان (تویوتا) از نظر میزان فروش می‌تواند امسال به کسب سود ۲۲ میلیارد دلاری برسد که این مقدار از سود پیش بینی شده  تویوتا بسیار کمتر بوده است. در وضعیتی مشابه، شرکت خودروسازی هوندا نیز در سال جاری فقط می‌تواند ۱۸ درصد سود عملیاتی را افزایش دهد و نسبت به آنچه که در ابتدای سال مالی اعلام کرده بود، باز مانده است.

چرخ‌های سال مالی تویوتا و هوندا پنچر شد

هر دو خودروساز بزرگ ژاپنی در خصوص کمبود تراشه‌های جهانی توام با تاثیرات منفی کرونا به بازار خودرو هشدار دادند، هرچند که هوندا اعلام کرده بود راهکاری برای کاهش‌ هزینه‌های تولید در برنامه دارد، اما ظاهرا تاکنون موفق به اجرای آن نشده است.

تویوتا نیز از برنامه کاهش هزینه خبر داد و گفت: در آینده نزدیک برنامه کنترل هزینه‌های تولید را توسعه می‌دهیم، اما به دلیل گسترش ویروس کرونا چالش کمبود نیمه هادی‌ها و افزایش قیمت مواد اولیه معضل جدی تولید را ایجاد کرده است.

تویوتا پیش بینی کرده است که ۸.۷ میلیون دستگاه خودرو در سال جاری میلادی به فروش خواهد رساند. در قیاس با سال گذشته که این خودروساز ۷.۶ میلیون دستگاه خودرو به فروش رسانده بود، رشد قابل توجهی را در بر داشته است

سود عملیاتی تویوتا در سه ماهه نخست سال میلادی جاری حدود ۹ میلیارد دلار بوده که نسبت به افزایش بها ارز در مقابل ین، مطلوب بوده است. تویوتا پیش بینی کرده است که ۸.۷ میلیون دستگاه خودرو در سال جاری میلادی به فروش خواهد رساند. در قیاس با سال گذشته که این خودروساز ۷.۶ میلیون دستگاه خودرو به فروش رسانده بود، رشد قابل توجهی را در بر داشته است. حجم فروش در سال جاری برای این برند با کیفیت ژاپنی نزدیک به فروش سال ۲۰۱۹ و پیش از شیوع کرونا رسیده است.

شرکت خودروسازی هوندا به عنوان دومین خودروساز ژاپنی در ابتدا سال میلادی جاری پیش بینی فروش ۵ میلیون دستگاه خودرو را داشت، اما به دلیل بحران کمبود تراشه برنامه این خودروساز به تولید ۴.۸ میلیون دستگاه کاهش یافت. گفتنی است که هوندا سال گذشته ۴.۵ میلیون دستگاه خودرو به فروش رسانده است.

چرخ‌های سال مالی تویوتا و هوندا پنچر شد

شرکت خودروسازی تویوتا از بدو شروع بحران کمبود نیمه هادی‌ها، اقدام به ذخیره سازی آن برای تولید خودرو و سیستم خدمات پس از فروش خود کرد. این بحران جهانی به رقبا این برند ژاپنی یعنی هیوندای و فورد خسارت‌های جدی وارد کرده است.

براساس آمار منتشر شده از موسسه الکس پرنترس، کمبود تراشه‌ها برای صنعت خودرو جهان ۱۱۰ میلیارد دلار ضرر به همراه داشته است

جالب است بدانید پس از زلزله فوکوشیما در سال ۲۰۱۱، تامین کنندگان نیمه‌هادی‌ها موظف شدند به اندازه یک سال چیپست‌های الکترونیکی ذخیره کنند. این ذخیره سازی میزان بحران خودروسازان ژاپنی را کاهش داد. براساس آمار منتشر شده از موسسه الکس پرنترس، کمبود تراشه‌ها برای صنعت خودرو جهان ۱۱۰ میلیارد دلار ضرر به همراه داشته است.

لازم به ذکر است که شرکت خودروسازی هوندا در سه ماهه نخست سال جاری به دلیل کمبود تراشه، فروش محصولاتش در چین را اندکی افزایش داده است. از این رو سیجی کوریشی، نایب رئیس اجرایی هوندا در نشست خبری اعلام کرد: هوندا برنامه توقف تولید نداشته، اما به دلیل بحران جهانی کمبود تراشه مجبور به توقف تولید خودرو در سایت ووهان چین شده‌ایم تا بتوانیم بازار فروش جهانی را حفظ کنیم.

کد خبر: ۱۰۱٬۹۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha