۱۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۳
بازار نفت تا پایان ۲۰۲۱ مدیریت شده است| چین رسمی نفتی از ایران نمی خرد!
رییس دفتر مطالعات انرژی وین در گفتگو با «بازار»:

بازار نفت تا پایان ۲۰۲۱ مدیریت شده است| چین رسمی نفتی از ایران نمی خرد!

برکشلی رییس دفتر مطالعات انرژی وین گفت: بازار نفت تأثیرات منفی کرونا را پشت سر گذارده و با ۱۰۰ میلیون بشکه آهنگ رشد تقاضا کُند و با مدیریت اوپک پلاس، بازار تا پایان سال ۲۰۲۱ مدیریت شده است.

بازار، گروه آب و انرژی : نگرانی های مربوط به کرونای دلتا بازارهای نفت را با چالش مواجه کرده است.  قیمت نفت که روز دوشنبه بیش از سه درصد ریزش کرده بود، در معاملات پرنوسان روز سه شنبه به روند نزولی خود ادامه داد و بهای معاملات نفت برنت با ۳۲ سنت کاهش، به ۷۲ دلار و ۵۷ سنت در هر بشکه رسید و معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۵۵ سنت کاهش، ۷۰ دلار و ۷۰ سنت شد.

البته قیمت ها دیروز پنج شنبه کمی اصلاح شد اما هنوز برخی از کارشناسان مدعی اند که بازار به ثبات نرسیده و هرگونه جهشی می تواند قیمت ها را تحت تاثیر قرار دهند.

اما «فریدون برکشلی» رییس دفتر مطالعات انرژی وین نظر متفاوتی را داشته و معتقد است که بازار تأثیرات منفی کرونا را کم و بیش پشت سر گذارده است. پس از عبور از سد ۱۰۰ میلیون بشکه در روز، ممکن است، آهنگ رشد تقاضا، کُند شود. اما با مدیریت اوپک پلاس می توان بازار را تا پایان ۲۰۲۱ می تواند مدیریت شده ارزیابی کرد. او همچنین مهم ترین تهدید بازار نفت را کاهش یا افزایش سطح عرضه می داند. به گفته او، چنانچه توافق اوپک و غیر اوپک، فرو پاشد، یا اختلافاتی مانند آنچه که در همین اجلاس مجازی روزهای اخیر میان عربستان سعودی و امارات متحده عربی، رخ داد و مدیریت عرضه فرو ریزد، آینده بازار جهانی نفت، نگران کننده خواهد بود.

متن کامل گفتگوی بازار با «فریدون برکشلی» رییس دفتر مطالعات انرژی وین را در ادامه می خوانید : 

روابط جاری نفتی مابین ایران و چین، در چهارچوب هایی قرار ندارد که خصومت های مابین آمریکا و چین بر آن تاثیر گذار باشد. ضمن اینکه حجم معاملات رسمی نفت میان ایران و چین همین حالا هم صفر است

*چین که بزرگترین مشتری نفت ایران در سال‌های گذشته بوده است با اخطار امریکا مواجه شده است. واشنگتن پست اخیرا در گزارشی نوشته است که امریکا به دنبال وضع تحریم‌های سنگین علیه چین است تا در صورتی که ایران حاضر به احیای برجام با شروط امریکا نشود، خرید نفت ایران از سمت چین با مشکلات بزرگتری مواجه شود. این تهدیدها تا چه  اندازه می تواند تعاملات نفتی تهران و پکن را تحت تاثیر خود قرار دهد؟
جمهوری اسلامی ایران و چین، تعاملات  رسمی نفتی ندارند. چین تا نیمه دوم ۲۰۱۸ از سوی آمریکا، برای خرید نفت از ایران، معافیت گرفته بود. روابط جاری نفتی مابین ایران و چین، در چارچوب هایی قرار ندارد که خصومت های مابین آمریکا و چین بر آن تاثیر گذار باشد. به عبارت دیگر، حجم معاملات رسمی نفت میان ایران و چین همین حالا هم صفر است.

بازار نفت تا پایان ۲۰۲۱ مدیریت شده است| چین رسمی نفتی از ایران نمی خرد!

بازار تأثیرات منفی کرونا را کم و بیش پشت سر گذارده است. پس از عبور از سد ۱۰۰ میلیون بشکه در روز، ممکن است، آهنگ رشد تقاضا، کند شود ولی با مدیریت اوپک پلاس، بازار را تا پایان ۲۰۲۱ می توان مدیریت شده، ارزیابی کرد

* آمریکا و چین که بزرگترین مصرف کنندگان نفت جهان هستند، با شیوع سریع ویروس به شدت مسری کرونای دلتا دست و پنجه نرم می کنند و تحلیل گران نگرانند جدیدترین موج ابتلا به تقاضا برای سوخت در هر دو کشور لطمه بزند. از طرفی روند کاهش قیمت نفت نشان می دهد که همچنان کرونا می تواند تهدید بزرگی برای بازار نفت باشد. با توجه به روند گسترده واکسیناسیون در سراسر جهان  این تهدید تا چه اندازه می تونه قیمت ها را تحت تاثیر قرار بدهد.
درست است. بازار جهانی نفت، سخت تحت تاثیر مدیریت جهانی ویروس و کنترل کرونا قرار دارد. اما این بدان معنا نیست که فقط کرونا تعیین کننده این بازار است. اقتصاد جهانی لازم است بیاموزد که تحت شرایط کرونا، کماکان می تواند عادی زندگی کند. در ۳ ماهه آخر ۲۰۱۹ تقاضای جهانی نفت برای اولین بار، از رقم ۱۰۰ میلیون بشکه در روز عبور کرد.

با ظهور کرونا و فراگیری سریع و پیش بینی نشده آن، تقاضای جهانی نفت به زیر ۸۰ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کرد. پیش بینی ها، حکایت از آن داشت که تقاضای جهانی نفت، هرگز به رقم ۱۰۰ میلیون بشکه در روز، باز نخواهد گشت. در حالی که به گزارش دبیرخانه اوپک، تقاضای جهانی نفت مجددا افق ۱۰۰ میلیون را تجربه کرد. بنابراین بازار جهانی، سخت تقاضا محور است. بر همین اساس مدیریت کرونا نقش مهمی در تقاضای دارد.

در نیمه اول ۲۰۲۱ سطح تقاضا در آمریکا و چین به مقدار سال  ۲۰۱۹ بازگشته اند، لیکن بهبود و مدیریت جهانی کرونا در احیای بازار نفت به شدت مهم است؛ چرا که  اقتصاد زنجیره ای جهانی، نمی تواند، مستقل و نا پیوسته با چرخه بین المللی، شرایط عادی را تجربه کند. بر پایه شرایط کنونی، بازار تأثیرات منفی کرونا را کم و بیش پشت سر گذارده است. پس از عبور از سد ۱۰۰ میلیون بشکه در روز، ممکن است، آهنگ رشد تقاضا، کند شود ولی با مدیریت اوپک پلاس، بازار را تا پایان ۲۰۲۱ می توان مدیریت شده، ارزیابی کرد.

* بهای هر بشکه نفت برنت  که در آستانه ۸۰ دلار قرار گرفته بود حالا به حدود ۷۲ رسیده. این افت قیمت نشان می دهد که بازار هنوز شکننده است و نباید به قیمت های فعلی دل بست. با توجه  تجربه هایی که در یک سال گذشته شاهد آن بودیم، حداقل قیمت نفت چقدر می تواند باشد و آیا این قیمت مورد تایید کشورهایی همچون روسیه و عربستان است؟
کشور های تولید کننده نفت، ارقام متفاوتی را مورد توجه قرار داده اند. روسیه با قیمت های بالای ۷۰ دلار در بشکه برای برنت، مسئله دارد. روسیه نگران افزایش قیمت و درجه‌ ای از ثبات بازار است که به نفت شیل آمریکا، مجال بازسازی دهد. اما عربستان سعودی، نگاه خود را متوجه ثبات بازار در سطح ۸۰ دلار کرده است. به نظر می رسد که در نیمه دوم ۲۰۲۱ قیمت در آستانه ۷۵ دلار در بشکه قرار داشته باشد.

بدترین اتفاق برای بازار، می تواند در طرف عرضه باشد. چنانچه توافق اوپک و غیر اوپک، فرو پاشد، یا اختلافاتی رخ دهد و  مدیریت عرضه فرو ریزد، آینده بازار جهانی نفت، نگران کننده خواهد بود

*در ماه های گذشته پیش بینی های مختلفی درباره وضعیت قیمت ها و البته سطح تقاضا در بازار جهانی صورت گرفته است. اما حالا که اوضاع  مقدار امیدوار کننده است، بدترین اتفاقی که در سطح تقاضا می تواند رخ بدهد، چیست؟
سئوال مهمی است. به طوریکه گفته شده، بازار جهانی نفت، سخت تقاضا محور است. هر گونه عاملی که طرف تقاضا را تهدید کند بر روی قیمت، تاثیر گذار است. بنابر این بهترین واقعه‌ برای بازار، تداوم تقویت تقاضای جهانی است. اما نباید فراموش کرد که بدترین اتفاق برای بازار، می تواند در طرف عرضه باشد. چنانچه توافق اوپک و غیر اوپک، فرو پاشد، یا اختلافاتی مانند آنچه که در همین اجلاس مجازی روزهای اخیر میان عربستان سعودی و امارات متحده عربی، رخ داد و مدیریت عرضه فرو ریزد، آینده بازار جهانی نفت، نگران کننده خواهد بود.

کد خبر: ۱۰۱٬۹۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha