۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۴
گلخانه؛ راهی کم هزینه جهت بهبود بهره وری و افزایش سود
بازار گزارش می‌دهد؛

گلخانه؛ راهی کم هزینه جهت بهبود بهره وری و افزایش سود

عرضه گل و گیاه زینتی و پرورش آنها در گلخانه از ارزش اقتصادی بالایی برخوردار است.

بازار؛ گروه بین الملل: در طی دهه اخیر کشاورزی گلخانه ای در گوشه و کنار جهان بسیار محبوب شده است. این در حالی است که این نوع کشاورزی  در قرن سیزدهم به عنوان راهی برای برآوردن کردن خواسته های خوراکی سلطنتی ها ایجاد شد. صدها سال پیش از کشت گلخانه ای برای کشت گیاهان دارویی نیز استفاده می شد.

امروزه تمام تیم های دانشگاهی به مطالعه علمی پرورش گلخانه اختصاص یافته اند. همراه با پیشرفت های اخیر در فناوری کشاورزی ، کشاورزی گلخانه ای به طور موثرتر و سودآورتر به یک تجارت کشاورزی تبدیل شده است.

پرورش گلخانه ای چیست؟
پرورش گلخانه ای فرآیند پرورش محصولات و سبزیجات در گلخانه است. انجام این کار به طور معمول به کشاورزان اجازه می دهد تا عملکرد خود را افزایش دهند، در حالی که کیفیت محصولات را بهبود می بخشد. کشاورزی در گلخانه از محصولات در برابر تهدیدات خارجی مانند آفات خاص و حوادث شدید آب و هوایی محافظت می کند.

کشاورزی گلخانه ای راهی برای پرورش میوه و سبزیجات بومی مناطق گرمتر در اقلیم های سردتر است - به عنوان مثال، پرورش گوجه فرنگی در یک گلخانه در نروژ.

در گلخانه ها می توان نور، تهویه، رطوبت و دما را کنترل کرد. این امر به کشاورز این امکان را می دهد تا میکرو اکوسیستم های مطلوبی را برای گیاهان خود ایجاد کرده و به آنها کمک کند تا قوی، زیبا، مغذی و خوش طعم رشد کنند.

گلخانه های خوب اجرا شده در یک محیط کنترل شده می تواند یک راه حل کم هزینه برای بهبود بهره وری و سود دهی کشاورز در کشورهای دارای آب و هوای سخت تر باشد. آنها همچنین به عنوان وسیله ای عالی برای گسترش افق های کشاورزی یا باغبانی و بهبود کیفیت محصولات خود عمل می کنند.

گلخانه ها علاوه بر اطمینان از مراقبت خوب محصولات زراعی، محصولات را از آفات و تغییرات ناگهانی در الگوهای آب و هوایی محافظت می کنند. این امر به ویژه در مناطقی از جهان که آب و هوا مستعد تغییر سریع در فواصل زمانی کوتاه است، اهمیت دارد. برخی از محصولات آنقدر مقاوم نیستند که بتوانند به سرعت با چنین تغییرات شدید در محیط زیست کنار بیایند و به همین ترتیب در پناه گلخانه بهتر عمل می کنند.

وضعیت گلخانه ها در ایران
در کشور ایران ساخت گلخانه و کاشت محصولات در آن مورد توجه تولیدکنندگان محصولات کشاورزی قرار گرفته و به اشتغال زایی کمک زیادی کرده است. در طی پنج سال گذشته، مساحت گلخانه‌های کشور از ۸۸۱۸ هکتار به بیش از ۱۴۰۰۰هکتار رسیده است و حدود ۵۰ درصد رشد داشته است.

طبق برنامه ۱۰ ساله توسعه گلخانه‌ای کشور تا پایان سال ۱۴۰۴ می‌بایست ۴۸۳۵۰ هکتار به وسعت گلخانه‌های کشور افزوده شود. با تحقق این امر، می‌توان از این سطح بیش از ۲۰ میلیون تن انواع سبزی و صیفی برداشت و حدود نیمی از آن را صادر کرد. این روش ۱۴ میلیارد دلار ارزآوری برای کشور به ارمغان می‌آورد.

از آنجایی که به ازای هر هکتار گلخانه، ۸ تا ۱۲ فرصت شغلی ایجاد می‌گردد، با رسیدن به این هدف، شرایط اشتغال کشور نیز بهبود خواهد یافت.

در این میان عرضه گل و گیاه زینتی و پرورش آنها در گلخانه از ارزش اقتصادی بالایی برخوردار است. هیچ بخشی از کشاورزی در ایران به اندازه تولید گل و گیاهان زینتی درآمدزایی ندارد. به طوری که هر متر مربع آن ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان ارزش دارد و سهم گل و گیاه زینتی در برنامه ۱۰ ساله، ۲۰۰۰۰ هکتار برآورد شده است.

عمده گلخانه‌های کشور مربوط به استان‌های تهران، اصفهان، یزد و کرمان است. در حال حاضر ۷۰ درصد از تولیدات سبزی و صیفی گلخانه‌ای کشور مربوط به کشت خیار می‌باشد. 

به طور کلی باید گفت با توجه به شرایط اقلیم امروز ایران یکی از راهگشاترین کارها برای ادامه کشاورزی در ایران ایجاد گلخانه‌های نوین در پهنه‌های کشاورزی کشور است. اگر بخواهیم برنامه تغذیه برای جمعیت کشور و همچنین کشت به صرفه داشته باشیم می‌توان گفت تنها راه درست ایجاد گلخانه است چرا که باید سطوح زیر کشت را کم کنیم تا بازده آب بالا برود و و گلخانه راهکار خوبی برای چنین تصمیمی است.

متأسفانه کشور ما در گسترش و توسعه گلخانه از متوسط جهانی عقب‌تر بوده و برخی کشورها با وضعیت اقلیمی نامساعدتر، فضای گلخانه‌ای خود را چندین برابر ایران توسعه داده‌اند.

کد خبر: ۱۰۱٬۹۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha