۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۱
گشایش گذرگاه‌های چیلات و هلاله شمالی در ایلام نیازمند همکاری عراق است
استاندار ایلام:

گشایش گذرگاه‌های چیلات و هلاله شمالی در ایلام نیازمند همکاری عراق است

ایلام- استاندار ایلام با اشاره به ظرفیت های مرزی استان ایلام، گفت: گشایش گذرگاه‌های چیلات و هلاله شمالی در ایلام نیازمند همکاری عراق است.

به گزارش خبرنگار بازار، محمد نوذری عصر روز چهارشنبه در نشست هیئت های ایرانی و عراقی در خصوص گشایش گذرگاه های مرزی ایلام در استانداری ایلام اظهار کرد: زیرساخت های سه گذرگاه مرزی چیلات، چنگوله و هلاله شمالی در استان ایلام برای آماده شده است.

وی با اشاره این گذرگاه ها برای انجام فعالیت تجاری نیازمند موافقت عراق هستند، افزود: موضوع گشایش گذرگاه‌های چیلات و هلاله شمالی از سوی دولت مرکزی عراق به طور جدی باید پیگیری شود.

استاندار ایلام با اشاره به وضعیت مرز چنگوله، افزود: طرف عراقی پذیرفت که زیرساخت های مرز شهابی همجوار با چنگوله را فراهم کند چرا که در طرف ایران زیرساخت ها فراهم شده است اما هنوز از سوی دولت عراق زیرساخت‌های مرز شهابی مهیا نیست.

نوذری تصریح کرد: در حال حاضر زیرساخت‌های دو گذرگاه چنگوله و چیلات در استان ایلام از جمله راه دسترسی، برق، آب و جاده فراهم شده است.

وی افزود: در صورت گشایش مرز چیلات علاوه بر مراودات تجاری، زائران اربعین از این مرز نیز می‌توانند عبور کنند.

استاندار ایلام با بیان اینکه در ایام اربعین نمی توان از مرز مهران برای فعالیت های تجاری استفاده کرد، ادامه داد: بنابراین گشایش مرز چنگوله یک ضرورت است تا در ایام اربعین مراودات تجاری و بازرگانی  تعطیل نشود.

آزادراه پل زال- نجف اشرف باعث تسهیل در تجارت ایران و عراق می شود
نماینده مردم دهلران در مجلس نیز در این جلسه با اشاره به ظرفیت های مرز چیلات، گفت: آزادراه پل زال-چیلات- نجف اشرف باعث تسهیل در تجارت ایران و عراق می شود.

بهزاد علیزاده در خصوص گشایش گذرگاه های مرزی ایلام در استانداری ایلام اظهار کرد: مرز چیلات سالهاست به عنوان گذرگاه رسمی از طرف جمهوری اسلامی به رسمیت شناخته شده است.

وی ادامه داد: انتظار داریم دولت عراق هم در راستای همان تفاهم نامه آن را به صورت رسمی معرفی و این گذرگاه ها برای انجام فعالیت تجاری و تردد مسافر و زوار با موافقت عراق گشایش یابند.

علیزاده با اشاره به توسعه زیرساخت های در مرز چیلات واقع در شهرستان دهلران، افزود زیرساخت های مورد نیاز این بازارچه مرزی فراهم شده و در صورت گشایش مرز چیلات علاوه بر مراودات تجاری، زائران اربعین از این مرز نیز می‌توانند عبور کنند.

نماینده مردم دهلران در مجلس افزود: در کنار زیرساخت های مرز چیلات،  بزرگراه دهلران - اندیمشک و آزادراه نجف اشرف به پل زال نیز می تواند تسهیل تردد زوار و تجارت به عراق را هموار کند.

وی گفت: شرایط برای توسعه اقتصادی استان های دو کشور در مرزهای استان ایلام فراهم است.

بازار عراق خریدار کالاهای باکیفیت ایرانی است
رئیس پایانه و گذرگاه های مرزی کشور عراق نیز گفت: کیفیت بالای کالاهای ایرانی باعث استقبال تجار ایران از کالاها ایرانی و توسعه تجارت با تجار ایرانی شده است.

عدنان الوائلی اظهار کرد: بازار عراق خریدار کالاهای باکیفیت ایرانی است و در این زمینه کالاهای ایرانی به خوبی در این بازار جای خود را پیدا کرده اند. 

رئیس پایانه و گذرگاه های مرزی کشور عراق با اشاره به برنامه های دولت عراق برای توسعه تجارت با ایران و ایجاد گذرگاه های جدید مرزی، افزود: هیئت مشترک کارشناسی درخصوص چگونگی بازگشایی گذرگاه های مرزی در آینده نزدیک تشکیل می شود.

وی، با مهم ارزیابی کردن روابط تجاری بین دو کشور ایران و عراق گفت: به دنبال تصویب شدن برای بازگشایی مرزهای چیلات و چنگوله در دولت مرکزی کشور عراق هستیم.

کد خبر: ۱۰۱٬۹۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha