۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۵
اجرای آزمایشی گلخانه تاریک برای نخستین بار

اجرای آزمایشی گلخانه تاریک برای نخستین بار

مدیرکل دفتر توسعه رقابت ساتکاب گفت: پروژه دانش بنیان گلخانه تاریک انرژیتیک، با هدف ایجاد امنیت پایدار در حوزه‌های انرژی، آب، غذا و محیط زیست وارد مرحله اجرای آزمایشی صنعتی شد.

به گزارش بازار، حمید مافی افزود: گلخانه تاریک انرژیتیک (گُتا) ترکیب نیروگاه‌های حرارتی با گلخانه تاریک یکی از مدرن‌ترین شیوه‌های کشت صنعتی برای تولید انواع محصول غذایی در اقلیم‌های مختلف است که در سال ۱۳۹۹ برای نخستین بار در کشور به همت شرکت ساتکاب و با همکاری شرکت مهندسی استا انرژی در قالب طراحی و اجرای پایلوت مقیاس کوچک در پردیس عباس پور دانشگاه شهید بهشتی اجرایی شد.

وی با اشاره به کاهش آلایندگی نیروگاهی و زیست محیطی به عنوان یکی از مزایای این طرح، گفت: درحال حاضر دو محل نیروگاه طرشت و دانشگاه کشاورزی گرگان برای اجرای پایلوت صنعتی پروژه گلخانه تاریک انرژیتیک (گُتا) انتخاب شده‌اند که هماهنگی آن صورت پذیرفته است و موافقت با اجرای محل‌های منتخب در قالب ارائه زمین و زیرساخت‌ها فراهم شده که به‌دنبال آن در شرف آماده سازی مستندات لازم در تامین هزینه‌ها برای شروع به کار هستیم.

مافی اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود اجرای این پایلوت‌ها در فضایی با ابعاد ۴۵۰ مترمربع و هزینه‌ای حدود ۷/۷ میلیارد تومان در مدت کمتر از یک سال به بهره‌برداری برسد که البته با کاهش هزینه در مرحله انبوه سازی، بازگشت سرمایه به حدود سه سال خواهد رسید.

کد خبر: ۱۰۱٬۸۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha