۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۷
فولاد سازان کف عرضه در بورس را رعایت نمی‌کنند| تولیدکنندگان محصولات خود را در بازار آزاد می‌فروشند
مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت در گفتگو با بازار:

فولاد سازان کف عرضه در بورس را رعایت نمی‌کنند| تولیدکنندگان محصولات خود را در بازار آزاد می‌فروشند

امیری، مدیرکل دفتر صنایع معدنی صمت با بیان اینکه برخی از فولاد سازان کف مشخص شده برای عرضه در بورس را رعایت نمی کنند، گفت: به تولیدکنندگان نامه زدیم و اگر دلایلشان قانع کننده نباشد، برخورد می کنیم.

بازار؛ گروه صنعت: التهاب در بازار فولاد ادامه دارد. نه خبری از فروکش کردن قیمت ها هست و نه حتی افزایش عرضه. حمیدرضا رستگار، رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد می گوید: نرخ آهن در مقایسه با سال گذشته ۱۰۰ درصد افزایش یافته اما هیچ‌کس پاسخگوی این وضعیت نیست. فعالین بازار دلیل اصلی رشد قیمت ها را کاهش عرضه در بورس و کاهش صادرات و رونق دلالی در بازار سیاه این محصول می دانند. اما فولادیها و البته مسئولان وزارت صمت قطعی برق و کاهش تولید را مقصر شرایط پیش آمده می دانند.

«سیف الله امیری» مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت که خود نیز  کاهش عرضه از طرف فولادی ها را قبول دارد، سعی دارد که به نوعی وزارت نیرو را مقصر گرانی های اخیر نشان دهد.  

او می گوید که از ابتدای سال تا حالا تقریبا ۸ میلیون تن فولاد در کشور تولید شده در حالیکه میزان تولید در مدت مشابه پارسال حدود ۱۱ میلیون تن بود. دلیل اصلی این افت تولید قطعی های برق بوده و دلیل گرانی هم کاهش تولید است. در حالی این گفته ها از سوی امیری مطرح می شود که خود نیز به قانون شکنی فولادسازان کشور اذعان می کند.

او می گوید: برخی از تولیدکنندگان کف مشخص شده برای عرضه در بورس را رعایت نمی کردند و مابقی تولیدشان را به صورت قاچاقی در بازار آزاد فروخته اند. او همچنین درباره بالا بودن قیمت فولاد در بازار داخلی نسبت به قیمت جهانی آن نیز، گفت: درحال حاضر قیمت گذاری زنجیره فولادی بر عهده ی بورس کالا است و وزارت صمت هیچ دخل و تصرفی در آن ندارد.

متن کامل گفتگوی خبرگزاری «بازار» با «سیف الله امیری» مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت را در ادامه می خوانید: 

*در حال حاضر بسیاری بر این باورند که میزان فولادی که در بورس عرضه می شود، کافی نیست و همین مساله موجب افزایش قیمت در بازار شده است. چرا میزان عرضه فولاد  در بورس متناسب با نیاز کشور نیست؟
کافی نبودن عرضه در بورس به دلیل افت تولید است. پارسال حدود ۲۹ میلیون تن فولاد در کشور تولید شد. از ابتدای سال تا حالا تقریبا ۸  میلیون تن فولاد در کشور تولید شده  در حالیکه میزان تولید در مدت مشابه پارسال حدود ۱۱ میلیون تن بود. دلیل اصلی این افت تولید قطعی های برق بوده و دلیل گرانی هم کاهش تولید است.

برخی از تولیدکنندگان فولاد کف عرضه در بورس را رعایت نمی کنند. به آنها نامه زدیم و خواستار ارائه توضیحات شدیم. اگر توضیحاتشان قانع کننده نباشد با آنها برخورد می کنیم 

* چطور است که در بورس، فولاد برای عرضه نیست اما در بازار آزاد وجود دارد؟
بررسی هایی که انجام شده نشان می دهد که برخی از تولیدکنندگان کف مشخص شده برای عرضه در بورس را رعایت نمی کردند و مابقی تولیدشان را به صورت قاچاقی در بازار آزاد فروخته اند. به آنها نامه زدیم که باید هر زودتر تکلیف خودشان روشن کرده و اگر توضیحی در اینباره دارند، ارائه کنند. آنها مدعی اند که واحدهای تولیدشان در حالت اورهال بوده و به همین دلیل تولیدشان کمتر شده است. 

* به نظر می رسد که بخشی از فولادی که قرار است در بازار داخل و بورس  عرضه شود، راهی بازار کشورهای همسایه می شود؟
بر اساس دستورالعمل تنظیم بازار شرکت‌هایی که کف عرضه خود در بورس را رعایت می‌کنند امکان صادرات به آنها داده خواهد شد. بر همین اساس اگر واحدی تولیدی طبق این مصوبه را کف عرضه در بورس را رعایت کنند، مشکلی از جهت صادرات ندارند. از طرفی آمارهای اعلامی نشان می دهد که تا قبل از قطعی های برق نه تنها میزان عرضه در بورس نسبت به پارسال کمتر نشده، بلکه افزایش هم پیدا کرده است. بر اساس آمار اعلامی از طرف بورس در ۳ ماهه نخست سال گذشته ۶۸۵ هزار تن شمش بلوم در بورس کالا عرضه شد؛ اما میزان عرضه در مدت مشابه امسال یک میلیون تن بوده است. همچنین  در چهار ماه امسال ۱.۲ میلیون تن شمش فولاد در بورس کالا معامله شده در حالیکه میزان عرضه مدت مشابه پارسال حدود  ۹۰۰ هزار تن بوده است.

قطعی برق دلیل اصلی کاهش تولید فولاد در هفته های گذشته بوده است. همچنین برخی از واحدهای تولیدی در حال اورهال هستند 

*اما بسیاری از فعالین بازار مدعی اند که بسیاری از خریداران فولاد در بورس کالا دلال هستند و بیشتر محصولی را که از بورس می خرند را در بازار آزاد عرضه می کنند. چرا نباید متقاضیان واقعی که عمدتا خریداران خرد هستند قادر به خرید از بورس نباشند؟  
بر اساس قانون فروش هرگونه مواد معدنی به دلال ها در بورس ممنوع است و تنها کسانی قادر به خرید از بورس کالا هستند که در سایت بهین یاب وزارت صمت ثبت نام کرده و تاییده شده باشند. ما فقط مجری قانون هستیم و  تصمیم گیری در اینباره در سطوح بالاتری صورت می گیرد.

* فعالان معدنی معتقدند که قیمت سنگ آهن در ایران فاصله زیادی به قیمت جهانی دارد و همین مساله سرمایه گذاری در این بخش را به شدت کاهش داده،  این ادعا تا چه اندازه درست است؟
تا سال ۹۲  حدود ۲۴ میلیون تن سنگ آهن به صورت خاک از کشور خارج می شد. اما حالی صادرات بخش زیادی از سنگ آهن تولید شده در کشور صنایع دیگر استفاده می شود. در حال حاضر واحدهای معدنی دارای واحد ذوب هستند و از  سنگ آهن ها استفاده می کنند. همین مساله موجب شده که ارزش افزوده بالایی در کشور ایجاد شود. اما اینکه قیمت سنگ آهن در ایران پایین تر از قیمت جهانی بوده، کاملا طبیعی است. ما در ایران نه با دلار به کارگر حقوق می دهیم و نه انرژی را بر اساس قیمت های جهانی دریافت می کنیم. بنابر این چرا باید انتظار داشته باشید که قیمت سنگ آهن در ایران معادل قیمت بازار جهانی باشد.

میزان عرضه فولاد در بورس تا قبل از قطعی های برق نسبت به پارسال افزایش داشت.   در چهار ماه امسال ۱.۲ میلیون تن شمش فولاد در بورس کالا معامله شده در حالیکه میزان عرضه مدت مشابه پارسال حدود  ۹۰۰ هزار تن بوده است

* حرف شما کاملا درست است اما چرا در محصولات فولادی قیمت ها در ایران معادل قیمت های جهانی و حتی در برخی موارد گران تر هم هست. در حالیکه فولادی ها هم انرژی را به قیمت ناچیز دریافت می کنند و حقوق کارگران خود را به ریال پرداخت می کنند؟
قیمت فولاد معادل قیمت جهانی است و حدود ۳ ماه پیش فقط یکبار قیمتش در ایران از قیمت جهانی فراتر رفت.  البته قبول دارم که قیمت محصولات فولادی در داخل باید ارزان تر از بازار جهانی باشد اما در زمینه قیمت گذاری وزارت صمت نفشی ندارد. درحال حاضر قیمت گذاری زنجیره فولادی بر عهده ی بورس کالا می باشد. از آن زمان که معاون اول رئیس جمهور مسئولیت قیمت گذاری محصولات فولادی را به بورس واگذار کرد، تعیین قیمت مقاطع فولادی از اختیارات وازارت صمت خارج شد و به بورس کالا واگذار شده است. دامنه ی اختیارات معاونت وزارت صمت درحوزه ی تولید فولاد است و چنانچه بخش تولید با مشکلی روبه رو شود یا حجم محصولات تولیدی کم تر از حد نیاز بازار داخلی باشد، دفتر صنایع معدنی وزارت صمت باید پاسخگوی مشکلاتی از این قبیل باشد.

کد خبر: ۱۰۱٬۷۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha