۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
صنعت گردشگری خراسان رضوی رونق نگرفت؛ خسارت‌ها ۵۷ هزار میلیاردی شد
بازار گزارش می‌دهد؛

صنعت گردشگری خراسان رضوی رونق نگرفت؛ خسارت‌ها ۵۷ هزار میلیاردی شد

مشهد- سایه‌اندازی کرونا، مشهد مقدس را به‌عنوان قطب گردشگری بیش از هر زمان دیگر به‌زحمت انداخته و موجب بیکاری هزاران نفر شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: با شیوع کرونا متأسفانه تعداد زیادی از تأسیسات و مؤسسات گردشگری استان خراسان رضوی که قطب گردشگری کشور است دچار مشکلات جدی شدند.

به گزارش خبرنگار بازار؛ از مجموع ۲۳۰۰ واحد گردشگری فعال در این استان تعداد ۱۷۰۰ واحد تعطیل‌شده است.

باوجوداینکه ۴۰۰ راهنمای تور در خراسان رضوی فعالیت داشتند اما بنا بر اظهارات مسئولان در حال حاضر هیچ فعالیتی در حوزه گردشگری توسط این افراد وجود ندارد.

کرونا موجب شده تا  بیکاری گسترده‌ای برای ۳۴ هزار و ۱۵۹ نفر شاغل مستقیم در صنعت گردشگری استان اتفاق بیفتد به‌گونه‌ای که متأسفانه ۱۷هزار و ۹۶۶ نفر بیکار شدند و همچنان هم این موضوعات ادامه دارد.

تعدیل کارکنان هتل‌ها
رئیس جامعه هتل داران خراسان رضوی در خصوص مشکلاتی که هم چنان حوزه گردشگری و میزبانی از آن خسارت می‌بیند در گفت‌وگو با بازار اذعان می‌کند: از تعداد ۲۴۰ هتلی که وجود دارد کمتر از  ۶۰ درصد از هتل‌ها نسبت به بازگشایی امسال اقدام کردند.

امیر سزاوار به ما می‌گوید: در کمال تأسف باید ابراز داشت که ۵۰ درصد از نیروهایی که در هتل‌ها مشغول به کار بودند از سال گذشته تاکنون به جمع بیکاران پیوستند.

رئیس کانون تشکل‌های گردشگری خراسان رضوی می‌افزاید: البته با توجه به همین نسبت ۶۰ به ۴۰ درصد در هتل‌هایی هم که فعال هستند اما بازهم شاهد ریزش و کاهش کارکنان بودیم.

وی بابیان اینکه بسیاری از هتل با معدودترین کارکنان خود چراغ‌های این صنعت را روشن نگاه داشتند اظهار می‌کند: متأسفانه همان ۴۰ درصد هتل فعال هم مشتری چندانی ندارند.

صنعت گردشگری خراسان رضوی رونق نگرفت؛ خسارت‌ها ۵۷ هزار میلیاردی شد

مدیر هتل قصر طلایی مشهد با اشاره به اینکه نیمی از کارکنان باتجربه و دوره‌دیده در این صنعت از این حرفه کناره‌گیری کردند ادامه می‌دهد: این موضوع خود در آینده مشکل دیگری را برای این صنعت به وجود می‌آورد.

استخوان‌لای‌زخم
رئیس کانون تشکل‌های گردشگری خراسان رضوی در پاسخ به سؤال ما مبنی بر اینکه آیا راه برون‌رفتی وجود دارد و یا امکان مدیریت کرونا و نجات صنعت گردشگری وجود داشت توضیح می‌دهد: به اعتقاد من برای برون‌رفت از این شرایط تنها مشکل کرونا نیست و مشکلات زیادی ازجمله سوء مدیریت‌ها ،اشتباهات سیاست‌گذاری در بخش گردشگری را باید دخیل دانست.

وی کرونا را تیر خلاص برای نابودی صنعت گردشگری تعبیر می‌کند و ادامه می‌دهد: به‌هرحال کرونا یا از بین می‌رود یا به یک ثبات می‌رسد و مانند دیگر بیماری‌هایی که وجود دارد مانند آنفولانزا و یا  ایدز همه انسان‌ها مجبور هستند در کنار آن زندگی کنند لذا لازم بود برنامه‌ریزی دقیق از سوی دولت و سیاست‌گذاران در بحث گردشگری در دستور کار قرار می‌گرفت.

وی تأکید می‌کند: تا زمانی که شرایط و زیرساخت‌ها مانند چند سال اخیر باشد و شرایط بهبود پیدا نکند به‌طورقطع گردشگری به همین شکل و حتی بدتر ادامه خواهد داشت.

ثبات اقتصادی به گردشگری کمک می‌کند
رئیس جامعه هتل داران خراسان رضوی هم‌چنین با اشاره به موضوع ثبات اقتصادی و نقش آن در صنعت گردشگری به ما می‌گوید: اقتصاد مانند یک زنجیره است که تمام حلقه‌های زنجیر به هم متصل است و نمی‌توان یکی از حلقه‌ها را حذف کرد و توقع داشت آن زنجیر درست عمل کند. در هر صنعتی یا در هر گوشه از کشور اگر برای اقتصاد مردم مشکلی به وجود بیاید به طبع صنعت ما نیز دچار مشکل خواهد شد و هنگامی‌که یک فرد یا یک خانواده دچار مشکل اقتصادی می‌شود، سفر و گردشگری اولین مواردی هستند که از برنامه زندگی آن‌ها حذف می‌شود. پس یکی از راه‌حل‌های اساسی، ثبات اقتصادی و معیشت مردم است.

سزاوار می‌افزاید: متأسفانه باید گفت در بحث گردشگری ایران به دلیل سوء مدیریت‌ها و عدم برنامه‌ریزی مناسب نسبت به کشورهای همسایه و دیگر کشورهای درحال‌توسعه بسیار عقب افتاد.

وی اذعان می‌کند: موارد دیگری که روی بحث گردشگری تأثیر دارد روابط ما با کشورهای دیگر و نوع نگرش آن‌ها به ایران و ایرانیان است و یا تأثیراتی که توریست‌ها بعد از بازگشت از ایران روی هم‌وطنان و آشناهایشان دارند که متأسفانه باید گفت ما در این موارد عملکرد مثبتی نداشته‌ایم و دلیل آن نبودن زیرساخت‌ها و امکانات مناسب است .

ازدحامی نیست
معاون گردشگری اداره‌ کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی بابیان اینکه حتی تعطیلی  ناشی از اعیاد مذهبی هم نتوانست در سال گذشته و امسال خسارت‌های هتل‌ها را جبران کند و از ابتدای سال شاهد هیچ ازدحامی در مراکز اقامتی نبودیم در گفت‌وگو با بازار عنوان می‌کند: از ابتدای سال در حوزه درصد اشغال واحدهای اقامتی استان، از مجموع ۱۱۸ هزار تختی که داشتیم، سه‌چهارم تعطیل بودند و کسانی هم که پس از ماه رمضان و عید فطر فعالیت خود را آغاز کردند با درصد اشغال بالایی همراه نشدند و حدود ۱۰ الی ۱۵ درصد مسافر داشتند.

صنعت گردشگری خراسان رضوی رونق نگرفت؛ خسارت‌ها ۵۷ هزار میلیاردی شد

وی با اشاره به این موضوع که حتی در زمان آبی شدن وضعیت کرونا و وقوع برخی مسافرت‌ها بازهم تغییر چندانی در وضعیت هتل‌ها ایجاد نشد به بازار گفت: حتی در ایامی که وضعیت کرونا آبی اعلام شد و شاهد برخی مسافرت‌ها به این شهر مقدس بودیم اما بازهم آمار اشغال تخت‌های هتل‌های مشهد چندان چشمگیر نبود.

بیدخوری ابراز می‌کند: اگرچه آمار درصد اشغال تخت‌ها امسال و در مقایسه با سال گذشته از وضعیت بهتری برخوردار بود و حتی در عید نوروز به ۵۰ درصد هم رسید اما این در حالی است که هم چنان ۴۰ درصد تأسیسات گردشگری استان در تعطیلی به سر می‌برد.

وی البته برخی سیاست‌های اشتباه را نیز در جذب مسافر اشتباه دانسته و عنوان می‌کند: به‌طور مثال در ابتدای نوروز، به دلیل ناهماهنگی در اطلاع‌رسانی و اطلاعات غلط در خصوص مسدود بودن جاده‌ها به سمت مشهد، بسیاری از زائران از سفر به مشهد بازماندند.

معاون گردشگری اداره‌ کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی اذعان می‌کند: آمارها حکایت از آن دارد که در بهترین شرایط هیچ‌گونه ازدحامی در تأسیسات گردشگری وجود نداشت، لذا فعالیت این واحدها، آن‌هم با ظرفیت پایین خسارت‌های وارده را جبران نمی‌کند.

بیدخوری ضرر وارده به صنعت گردشگری استان را افزون بر ۵۷ هزار میلیارد تومان برآورده کرده و می‌افزاید: از ابتدای اسفند ۹۸ تا پایان خرداد ۱۴۰۰، هتل‌ها بیش ۲ هزار میلیارد تومان و هتل‌ کاشانه‌ها ۱۳۰۰ میلیارد تومان خسارت‌دیده‌اند که جبران آن غیرممکن است!

وی البته خسارت‌های وارده را منوط به هتل‌ها نداشته و گفت: دراین‌بین آژانس‌های مسافرتی، اقامتگاه‌های بوم گردی  و شرکت‌های فعال در این حوزه میلیاردها تومان خسارت متحمل شدند.

کد خبر: ۱۰۱٬۷۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha