۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۳
جمهور ۱۳؛ مهم‌ترین سیگنال بازار سرمایه
تحلیل روزانه بورس؛

جمهور ۱۳؛ مهم‌ترین سیگنال بازار سرمایه

کارشناس بازار سرمایه گفت: هر چقدر دولت سیزدهم در جلوگیری از رفتارهای غیرحرفه‌ای که بعضا در بورس شاهد آن بوده‌ایم، رفتار مقتدرانه‌ای داشته باشد، امید به متعادل‌تر شدن بازار بیشتر می‌شود.

به گزارش خبرنگار بازار؛ امروز در بازار سرمایه، شاخص کل دقایق ابتدایی معاملات را با روند رو به رشد آغاز کرد.این روند تا پایان معاملات همچنان باقی ماند و در نهایت معاملات امروز با رنگ سبز شاخص کل به اتمام رسیدند.

امروز، نماگر اصلی بورس ۱۷ هزار و ۷۱۶ واحد افزایش داشت و به یک میلیون و ۳۷۵ هزار و ۶۱۱ واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن ، در انتهای معاملات، ۲۳۰ واحد کاهش داشت و رقم ۴۰۰ هزار و ۶۸۹ واحد را نشان داد.

شاخص فلزات اساسی نیز امروز با روند بازار همسو شد تا این شاخص امروز سبز رنگ باشد. در نهایت با رشد ۱۷ هزار و ۵۸۶ واحدی به رقم یک میلیون و ۸۲ هزار و ۳۷۶ واحد رسید. امروز روند تغییرات اکثر نماد های این گرو روند مثبت داشتند.

امروز تعداد بیشتری از نماد های گروه گانی غیرفلزی قرمز رنگ بودند و نماد «کساپا» با افت نزدیک به ۴ درصدی بیشترین کاهش را در بین نماد های این گروه داشت. در گروه محصولات شیمیایی، اکثر نماد ها سبز رنگ بودند و فقط ۱۰ نماد با افت قیمت همراه بودند. امروز فقط ۳ نماد از نماد های گروه خودرو و ساخت قطعات افزایش قیمت داشتند و نماد «خلنت» با رشد نزدیک به ۵ درصدی بیشترین افزایش را داشت. در گروه بانکها و موسسات اعتباری اکثر نماد ها روند منفی داشتند.

امروز نماد «دابور» بیشترین رشد و نماد «سنیر» بیشترین ریزش را داشتند. نماد «فارس» امروز بیشترین تاثیر در روند شاخص کل را داشت.

مصطفی عقیلی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با روند کلی معاملات بورس اظهار کرد: امروز بازار سرمایه با رشد تقاضا در گروه‌های بزرگ و کوچک بازار روبه‌رو شد، تقاضا در بازار جان گرفت و شاخص کل بورس نشان از روندی تعادلی در بازار بود، اما بر خلاف روند مثبت نماگر اصلی بورس، شاخص کل هم‌وزن تحرکات منفی را از خود نشان داده و امروز نمادهای کوچک بازار گرایشات منفی داشتند.

وی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر، شرایطی استثنایی و متفاوت را در بازار بورس تجربه می‌کنیم. از یک طرف، اعلام نظرهایی که سیگنال به بن‌بست رسیدن مذاکرات وین را به بازار می‌دهند در روند اصلاحی بازار موثر واقع شده‌اند و از طرفی دیگر هم بالا رفتن حجم معاملات در تالار شیشه‌ای نشان از روند مثبت بازار دارد که این مسئله خود از مراسم تنفیذ رئیس جمهور و به دنبال آن، افزایش قیمت دلار سیگنال می‌گیرد.

این کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد: گذر شاخص کل از مقاومت محدوده یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد همزمان با رهایی سهم‌های کوچک بازار از صف‌های فروشی است که ماه‌ها با آن درگیر بودند. نوسانات نرخ ارز و تغییرات نرخ بهره در بازار بانکی، گزارش‌های مطلوب عملکردی شرکت‌ها در فصل مجامع و ادامه‌دار بودن شیطنت‌های برخی معاملات در بازار، از جمله مواردی است که در بازار بورس مشاهده می‌شود.

عقیلی مراسم تنفیذ ریاست جمهوری را مسئله‌ای مهم در سیگنال‌های امروز معاملات بورس دانست و گفت: مواردی از قبیل ترکیب کابینه دولت سیزدهم، رویکرد دولت در حمایت و صیانت از بازار بورس و روابط بین‌الملل دولت سیزدهم‌ با سایر کشورهای جهان سیگنال‌های مهمی هستند که در روزهای آینده از سمت دولت جدید به بازار داده می‌شود.

وی اضافه کرد: هر چقدر دولت سیزدهم در جلوگیری از رفتارهای غیرحرفه‌ای که بعضا در بورس شاهد آن بوده‌ایم، رفتار مقتدرانه‌ای داشته باشد، امید به متعادل‌تر شدن بازار بیشتر می‌شود. امیدواری به تحرکات متعادل بازار می‌تواند در ترمیم اعتماد از دست رفته‌ی مردم به بازار سرمایه موثر باشد.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان خاطرنشان کرد: مشخص‌ شدن رویکرد سیاسی دولت در امور بین‌الملل می‌تواند در تبیین مسیر آتی بازار بورس نقش غیرقابل انکاری داشته باشد بنابراین، پیش‌بینی می‌شود در روزهای آتی، بورس همچنان حرکت در مسیر فعلی خود را ادامه داده و در انتظار مشخص شدن سیاست‌های اثرگذار باشد.

کد خبر: ۱۰۱٬۷۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha