۲۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۰
افزایش ارزش دلار، بلای جدید اقتصاد جهان
اتفاقی که ریشه در کرونا و نرخ بهره دارد

افزایش ارزش دلار، بلای جدید اقتصاد جهان

افزایش ارزش دلار ریشه در شیوع کرونا در دنیا و اجرای سیاست کاهش نرخ بهره بانکی در کشررهای در حال توسعه و بازارهای در حال گذار دارد. خروج بالغ بر ۳۰ میلیارد دلار سرمایه از این کشورها تنها ظرف ۴۵ روز نشان می دهد که سرمایه گذاران نگران اوضاع اقتصادی هستند و از دلار به عنوان منبعی برای حفظ ارزش دارایی های خود استفاده می کنند ولی این وضعیت دوام زیادی نخواهد داشت.

خبرگزاری بازار- کرونا بلای جان اقتصادهای در حال توسعه و بازارهای در حال گذار دنیا شده است ولی این بار  نه به دلیل هزینه های انسانی  بلکه به دلیل اثر گذاری سیاستهای مقابله با کرونا در دنیا و تاثیر آن روی قیمت دلار در دنیا. 

 به گزارش بلومبرگ با آغاز موج کاهش نرخ بهره بانکی توسط بانکهای مرکزی کشورهای در حال توسعه و بازارهای در حال گذار، ارزش  دلار در بازار جهانی رشد کرد. این رسانه مطرح امریکایی به اجرای این طرح  توسط بانک مرکزی ترکیه، مکزیک و بسیاری از بازارهای در حال گذار اروپایی اشاره کرد و خبر از افزایش تقاضا برای دلار در دنیا  به عنوان منبعی برای حفظ ارزش دارایی ها توسط سرمایه گذاران داد. بلومبرگ نوشت: «در این روزها میزان تقاضا برای دلار به اوج خود رسیده است و سرمایه گذاران در تلاش هستند که سرمایه های خود را از بازارهای در حال گذار خارج کنند و وارد بازار امریکا کنند. البته شرایط اقتصادی امریکا هم چندان مطلوب نیست ولی سرمایه گذاران از حضور  در بازار کشورهای در حال گذار نگرانی بیشتری دارند و ترجیح می دهند در این وضعیت حساس سرمایه های خود را وارد امریکا کنند. همین مساله افت ارزش پولهای دیگر کشورهای دنیا در برابر دلار را به همراه داشت و فشار مضاعفی به اقتصاد جهان وارد کرد. از طرف دیگر با وضع تحریم های مختلف توسط امریکا و سیاستهای دیگری که امکان استفاده کشورهای در حال توسعه از دلار را کاهش می داد، این بازار داغ تر شد.»

هم اکنون دلار پر مصرف ترین ارز در بازارهای جهانی است و ارزش ان هر روز بیشتر می شود . ولی با توجه به افزایش شدت شیوع بیماری ناشی از ویروس کرونا در امریکا و سقوط تاریخی بازارهای مالی در این کشور، احتمال رکود در اقتصاد امریکا بسیار زیاد است. با راکد شدن اقتصاد امریکا، اعتماد سرمایه گذاران به این بازار از بین رفته و ارزش دلار روند نزولی در پیش می گیرد.

خروج سرمایه ها از بازارهای در حال گذار آغاز شد

موسسه مالیه بین الملل در مطالعه اخیر خود  به جریان سرمایه ها در دنیا طی ۴۵ روز اول شیوع ویروس کرونا در دنیا اشاره کرد و نوشت:« خروج سرمایه ها از بازارهای در حال گذار ظرف این ۴۵ روز به ۳۰ میلیارد دلار رسیده است که بالاترین نرخ خروج سرمایه از این کشورها طی ۸ سال اخیر است. انتظار می رود با افزایش شیوع ویروس کرونا در دنیا و درگیر شدن اغلب کشورهای جهان با این بیماری، سرعت خروج سرمایه ها از بازارهای در حال گذار به خصوص کشور ترکیه،مکزیک ،آرژانتین و دیگر کشورهای امریکای لاتین افزایش یابد.

 این  مرکز مطالعاتی در موردتبعات خروج سرمایه از این کشورها افزود: «در نتیجه این مساله ارزش پول های کشورهای مذکور در برابر دلار امریکا بین ۲۰ تا ۲۷ درصد تنزل پیدا کرده است و اگر خروج سرمایه ها تسریع شود، ما شاهد بیشتر شدن سرعت نزول ارزش پول این کشورها خواهیم بود. این وضعیت در  کشورهای  آسیایی یادآو بحران مالی قاره آسیا است که حدود دو دهه قبل اتفاق افتاد و آسیب زیادی به اقتصادهای این منطقه وارد کرد.سالهای تاریک و سختی که اقتصاد این منطقه را هدف قرار داد ولی این بار تمام درنیا را درگیر خواهد کرد.»

کشورهایی که اقتصادهای وابسته به صادرات مواد اولیه به خصوص نفت داشتند، در سالهای اخیر به دلیل قیمت نه چندان بالای این کالاها در دنیا با افزایش سطح بدهی ها مواجه بودند و با توجه به تداوم روند نزولی قیمت این کالاهای اساسی ، انتظار می رود  بحران بدهی  در این کشورها ادامه داشته باشد.

 افزایش ارزش دلار به کشورهای نفت خیز هم آسیب وارد کرد

 کشورهای نفت خیز دنیا و کشورهای صادر کننده مواد اولیه دیگر هم در نتیجه افزایش ارزش دلار متحمل زیان اقتصادی شدند. البته افزایش ارزش دلار تنها عامل آسیب دیدن اقتصاد این کشورها نیست. در نتیجه شیوع ویروس کرونا در دنیا ، قیمت نفت و فراورده های نفتی در دنیا کاهش چشمگیری پیدا کرد و زمینه را برای کاهش درآمد کشورهای صادر کننده نفت فراهم کرد . این مساله برای کشورهای فعال در بخش صادرات دیگر مواد اولیه از قبیل فولاد و مس و غیره هم وجود داشت.

 باید در نظر داشت کشورهایی که اقتصادهای وابسته به صادرات مواد اولیه به خصوص نفت داشتند، در سالهای اخیر به دلیل قیمت نه چندان بالای این کالاها در دنیا با افزایش سطح بدهی ها مواجه بودند و با توجه به تداوم روند نزولی قیمت این کالاهای اساسی ، انتظار می رود  بحران بدهی  در این کشورها ادامه داشته باشد.

مساله نگران کننده دیگر  برای این دسته از کشورها، پیش بینی رکود اقتصادی در دنیا و کاهش تقاضا برای انواع مواد اولیه اعم از حوزه انرژی و صنعتی است.

موسسه مالیه بین الملل در گزارش خود به پیش بینی وضعیت دلار در دنیا پرداخت و نوشت: «هم اکنون دلار پر مصرف ترین ارز در بازارهای جهانی است و ارزش ان هر روز بیشتر می شود . ولی با توجه به افزایش شدت شیوع بیماری ناشی از ویروس کرونا در امریکا و سقوط تاریخی بازارهای مالی در این کشور، احتمال رکود در اقتصاد امریکا بسیار زیاد است. با راکد شدن اقتصاد امریکا، اعتماد سرمایه گذاران به این بازار از بین رفته و ارزش دلار روند نزولی در پیش می گیرد.

 این موسسه انتظار دارد روند نزولی ارزش دلار در بازار جهانی از نیمه دوم سال جاری  شروع شود و سرمایه گذاری در بازار دلار را برای دراز مدت مقرون به صرفه نمی داند.البته این در صورتی است که ظرف یک ماه آینده دنیا بتواند بر این ویروس غلبه کند و از بحران ناشی از ان جان سالم به در ببرد.

کد خبر: ۱۰٬۱۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha