۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۳
تعطیلی «سیمان آبیک» موزائیک سازان البرزی را هم متضرر کرد
گفتگوی بازار با یک تولیدکننده موزائیک؛

تعطیلی «سیمان آبیک» موزائیک سازان البرزی را هم متضرر کرد

کرج- تولید کننده موزائیک و فروشنده مصالح ساختمانی در البرز گفت: با تعطیلی کارخانه «سیمان آبیک» فعالیت ما به ۳۰ درصد ظرفیت رسیده و در حال حاضر سیمان مورد نیاز را از شاهرود خریداری می کنیم.

بازار؛ گروه استان ها: از اوایل خرداد ماه فعالیت «شرکت سیمان آبیک» به دلیل قطعی مکرر برق به ۵۰ درصد کاهش یافت و از ۱۳ تیرماه به طور کل تعطیل و تولید آن متوقف شده است. با گرانی و توقف تولید سیمان که پایه و اساس فعالیت های ساختمان سازی و تولید برخی مصالح ساختمانی است، مشاغل و حرفه های زیادی با چالش و ضرر مواجه شدند. صنعت موزائیک سازی یکی از این مشاغل است که با کمبود و گرانی سیمان در کشور با مشکل در تولید مواجه شده است.

یوسفعلی محمدی، تولید کننده موزائیک در البرز که ۵۵ سال در این حرفه فعالیت دارد در گفتگو با بازار با اشاره به تعطیلی کارخانه سیمان آبیک گفت: سیمان ماده اولیه همه مصالح است و زمانی که سیمان نباشد حداقل ۷۰ درصد از کار مختل می شود.

محمدی افزود: کارخانه سیمان آبیک در دسترس کرج است و قبلا در سه شیفت کار می کرد و ما روزانه ۱۰ تن سیمان خریداری می کردیم و قیمت هر کیسه ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان بود اما مدتهاست کرایه ها افزایش داشته و کرایه بار هر ماشین ۲۴۰ هزار تومانی به ۹۰۰ هزار تومان رسیده است.

وی گفت: از زمان ورود سیمان به بورس دیگر نتوانستیم از آبیک، سیمان تهیه کنیم و این کالا بازار سیاه پیدا کرده و وارد دلال بازی و پارتی بازی شده است. در حال حاضر ما از سیمان شاهرود، نیازمان را تهیه می کنیم که در این شرایط آنها هم سوءاستفاده می کنند و با کرایه حمل هر تن ۱۳۵ هزار تومان برایمان تمام می شود. البته هزینه خرید پودر سنگ و کرایه تخلیه بار توسط کارگر هم به اینها اضافه می شود.  

سیمان توسط دلالان خریداری و با قیمت ۵۰ هزار تومان در بازار آزاد فروخته می شود
محمدی افزود: سیمان آبیک از زمانی که وارد بورس شده توسط دلالان بزرگ خریداری می شود و قیمت آن از کیسه ای ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان در بازار آزاد به ۵۰ هزار تومان رسیده است و در پاسخ به اعتراض می گویند، «می خواهید خرید کنید نخواستید خرید نکنید».

ما هر موزائیک را ۶۷ هزار تومان و در واقع با ۱۰۰۰ تومان ضرر می فروشیم و فعلا با این شرایط مدارا می کنیم به امید اینکه وضعیت بهتر شود

این تولید کننده موزائیک با بیان اینکه تولید هر موزائیک در شرایط فعلی برای ما ۶۸ هزار تومان تمام می شود، افزود: ما هر موزائیک را ۶۷ هزار تومان و در واقع با ۱۰۰۰ تومان ضرر می فروشیم و فعلا با این شرایط مدارا می کنیم به امید اینکه وضعیت بهتر شود.

محمدی گفت: ما مدتی است با ۳۰ درصد ظرفیت کار می کنیم و شغل های وابسته به سیمان نیز همه آسیب دیدند. وانت هایی که برای حمل سیمان مدام در تردد بودند اکنون باید حداقل دو ساعت منتظر بمانند تا شاید یک بار سیمان نصیبشان شود.

سنگ اندازی دستگاه های دولتی برای تولیدکنندگان
وی با اشاره به سنگ اندازی دولت و دستگاه های مختلف گفت: تعزیرات، دارایی و مالیات و شهرداری در این شرایط همه برای تولید کنندگان مشکل ایجاد می کنند. درست است مالیات و غیره باید پرداخت شود اما در این شرایط که همه در سختی و تنگنا هستند، انتظار داریم کمی ملاحظه در نظر گرفته شود. در این شرایط کارگرهای زیادی بیکار شدند.

وی افزود: من که ۵۵ سال موزائیک ساز و مصالح فروش هستم، نمی توانم سیمان تهیه کنم. جامعه همیشه بر پایه عرضه و تقاضا می چرخد. اگر تقاضا نسبت به عرضه ضعیف شود قیمت معمولا پایین می‌آید ولی اگر تقاضا بالا باشد عرضه صفر می شود و هر کالایی حکم طلا را پیدا می کند و افزایش قیمت بی رویه دارد.

محمدی با بیان اینکه تولیدکننده موزائیک زیاد است، گفت: در حال حاضر یک تولیدکننده موزائیک با سختی و بدبختی سیمان تهیه می کند، دستمزد کارگر، مالیات، عوارض شهرداری و هزینه های دیگر پرداخت می کند اما به دلیل اشباع شدن این کار مجبور است محصول موزائیک را با قیمت پایین و ضرر بفروشد.

سازنده ها هم دیگر از مصالح فروشان اجناس مورد نیاز خود مثل «گچ، سیمان، آجر، سفال، پودر سنگ و غیره » را تهیه نمی کنند و مستقیم از کارخانه درخواست کالا می کنند

سازنده ها مصالح مورد نیاز خود را مستقیم از کارخانه می گیرند
این تولید کننده موزائیک و مصالح فروش گفت: سازنده ها هم دیگر از مصالح فروشان اجناس مورد نیاز خود مثل «گچ، سیمان، آجر، سفال، پودر سنگ و غیره » را تهیه نمی کنند و مستقیم از کارخانه درخواست کالا می کنند. مدتهاست که مصالح فروشان شرایط مناسبی ندارند و فقط صِرف اینکه مشغول بکار باشند ادامه می دهند.

وی با تاکید بر اینکه مدتهاست در حق تولیدکنندگان ظلم می شود، افزود: در اداره جاتی مثل دارایی و تعزیرات، کارمندی که از وضعیت تولید و خاص هر حرفه اطلاع و آگاهی کافی ندارد، مانع تراشی و سنگ اندازی می کند و به طور کل در کشور ما برای تولید و تولید کننده ارزش قائل نیستند.

 محمدی با تاکید بر اینکه تولید کننده هم از مردم است، اظهار کرد: اینها گله نیست، بلکه عقده هایی است که برای تولیدکننده ها ایجاد شده و متاسفانه نه نماینده های مجلس، نه مسئولان و هیچ کسی دیگر نمی داند تولیدکننده چه دردی دارد. مردم و تولیدکننده جزوی از دولت هستند و دولت هم جزوی از مردم، اگر اینها با هم یکی و همسو نباشند هیچ کدام موفق نیستند.

کد خبر: ۱۰۱٬۶۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha