۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
تن پوش رکود بر تن تولیدات داخلی اصفهان؛ صنعت پوشاک پشت و پناهی ندارد
گزارش بازار؛

تن پوش رکود بر تن تولیدات داخلی اصفهان؛ صنعت پوشاک پشت و پناهی ندارد

اصفهان- این روزها آتش بی رونقی پوشاک اصفهان را خاکستر کرده است، رکود بر تن تولیدات داخلی نصف جهان گرد فراموشی نشانده است و بی توجهی مسئولان نیز خود بر آتش بی پناهی این صنعت بزرگ دامن می زند.

دریا قدرتی پور؛ بازار: اصفهان روزگاری مرکز صنعت نساجی بود و صنعت پوشاک در این شهر حرف اول را می زد، اما حالا رنگ و لعابی از یکه تازی سال های پیش را ندارد. قاچاق پوشاک، کرونا و واردات برندهای خارجی با قیمت های سرسام آور باعث شده که این صنعت، امروز به حاشیه برود.

متقاضیان بازار پوشاک، از گرانی حرف می زنند و فروشندگان، از رکود و خاموشی بازاری که روزگاری رونق داشت و تولیدی هایی که حتی صادرات هم داشتند اما اکنون بسیاری از تولیدی‌ها به خاک سیاه نشسته اند و اگر چند تایی هم هستند، با مشکلات فراوان و کم رونقی، نفس های آخرشان را می کشند. حالا نه کیفیت و نه کمیت، هیچکدام دردی را درمان نمی کند.

با گذر به مراکز خرید پوشاک در اصفهان، متوجه این کم رونقی می شویم؛ بازارهایی که این روزها بی مشتری است و فروشندگانی که بار هزینه هایی را به دوش می کشند که نمی توانند از پس آن بربیایند.

اشکان، یکی از فروشندگان مرکز فروش پارک اصفهان است که تا یکی دو سال پیش فروشگاهش رونق داشته و اکنون به قول خودش باید ببندد و برود. این فروشنده با سابقه که از اوضاع کنونی چندان راضی نیست و به خبرنگار بازار گفت: اگر قبلا قاچاق پوشاک بود حداقل مشتری هم بود و ما می توانستیم با فروشی که داشتیم تجارتمان را حفظ کنیم.

وی افزود: محصولات با کیفیت ایرانی به هر حال مشتریان خاص خودش را داشت، اما حالا با ورود کرونا و کاهش قدرت خرید مردم، نوسانات ارزی و گرانی مواد اولیه مشکلاتمان چندین برابر شده است و بسیاری از تولیدکننده ها مجبور هستند که عطای تولید را به لقایش ببخشند.

اوضاع نابسامان در بازار پوشاک
فروشنده های نگران مانند او در بازار اصفهان کم نیستند، کسانی که از این بازار دل خوشی ندارند و از اوضاع نابسامانی که برای بازار پوشاک اصفهان پیش آمده چندان رضایتی ندارند.

امین، از دیگر فروشندگانی است که با اظهار ناراحتی از اینکه بسیاری از فروشگاه ها تعطیل شده اند و یا تغییر کاربری داده اند به خبرنگار بازار گفت: این وضعیت اگر ادامه پیدا کند، معلوم نیست چه بر سر کسبه بازار بیاید.

در این بازار مغازه هایی هستند که پای هر کسی به لنگه درشان  نمی رسد؛ فروشگاههایی که هرکسی را راه نمی دهند چون از ظاهر مشتری خوب پیداست که «مارک باز» هست یا نیست

وی افزود: البته در این میان هستند کسانی هم که چندان ککشان نگزیده و هنوز هم مشتریان خاص خودشان را دارند. مارک فروشانی که در این آشفته بازار وضعیتشان تغییر چندانی نکرده است.

مطابق گفته های کسبه، در این بازار مغازه هایی هستند که پای هر کسی به لنگه درشان  نمی رسد؛ فروشگاه‌هایی که هرکسی را راه نمی دهند چون از ظاهر مشتری خوب پیداست که «مارک باز» هست یا نیست؛ مارک‌ها و لباس‌هایی که با آخرین مدل، هیجانی وصف‌ناپذیر در میان متقاضیان ایجاد می کند به گونه‌ای که برخی‌ها حتی شده با قرض گرفتن از دوست و آشنا، تیپ خودشان را با «مارک‌دارها» نونوار می کنند.

پوشاک مارکدار تقلبی
ایمان مطلبی، از وارد کنندگان لباس چینی و تایلندی درباره شیوه فعالیت این فروشگاه‌های به اصطلاح معروف به خبرنگار بازار گفت: اغلب فروشگاههای مارکدار لباس های چینی و تایلندی را با عنوان مارک های معروف به فروش می رسانند.

وی افزود: در چین، این قابلیت وجود دارد که خریدار با هر مارکی که مورد نظر اوست لباس را مارک دار کند و خریداران، اغلب قیمت لباس های مارک دار را بابت لباس های با مارک تقلبی می پردازند.

وی به رگالی اشاره کرد که پر است از مارک های معروف و اغلب آنها را خیاط های چشم بادامی سوزن زده اند و اضافه کرد: این لباس ها با قیمتی چند برابر نرخ واقعی به فروش می رسند و باز هم مشتریان خود را دارند.

دیزل، زارا، ورساچی، مسترپیچ اند میس لمون، کمل، آدیداس، نایک و ... هیچ فرقی نمی کند تا در حالی که کرونا تیشه به ریشه تولید ایرانی و اصفهان زده است پوشاک بازار قیمت های میلیونی را یدک بکشند.

یکی از تجار لباس که نه فقط واردکننده لباس است، بلکه خودش یک فروشگاه بزرگ لباس در یکی از مناطق بالای شهر اصفهان دارد، در فروشگاهش هر نوع مارک معروفی که شما بخواهید پیدا می شود.

او مدعی است که بخش بزرگی از این اجناس به اصطلاح اورجینال (اصل) نیست و در این ارتباط به خبرنگار بازار گفت: اگر بگویم که بیش از ۹۰ درصد جنس هایی که در بازار ایران و فروشگاه های معتبر وجود دارد، اصل نیست، غلو نکرده ام. بسیاری از لباس هایی که وارد کشور ما می شود یا به دست خیاطان حرفه ای ترکیه با نصب مارک کمپانی های معروف روی آنها تولید می شود و یا در گوشه و کنار همین شهرخودمان داخل تولیدی های زیرزمینی دوخته شده و به عنوان جنس مارک دار اصل وارد بازار می شود.

موضوعی که در روزهایی که بسیاری از تولید کنندگان اصفهانی با کرونا دست به گریبان هستند باعث شده پا بر گردن تولید ملی بگذارد و مشکلات زیادی را از جمله بیکاری و تعدیل نیرو به دنبال داشته باشد.

بسیاری از این لباس ها در اصفهان یا تهران تولید می شود، ولی به این خاطر که بازار خاص خودش را داشته باشد با برندهای دوخته شده روی لباس با نام لباس خارجی فروخته می شوند، البته این موضوع هم انکارناپذیر است که قاچاق هم بخشی از بازار پوشاک را تحت سلطه خودش قرار داده است و به تولید کننده ضربه می زند

کاهش قدرت خرید و روزهای رکود
اما رییس اتحادیه پوشاک اصفهان، در این زمینه به خبرنگار بازار گفت: یکی از اساسی ترین مسائلی که باعث شده صنعت پوشاک اصفهان در معرض خطر قرار بگیرد، کاهش قدرت خرید مردم است که باعث شده بازار پوشاک از رونق بیافتد.

ابراهیم خطابخش، در پاسخ به این سوال که پوشاک قاچاق هم مزید بر این علت شده و باید نظارت بیشتری در این رابطه باشد اظهار داشت: این موضوع را قبول دارم که یکی دیگر از عواملی که باعث از رونق افتادن بازار داخلی شده است، قاچاق پوشاک است.

وی ادامه داد: این در حالی است که بسیاری از این لباس ها در اصفهان یا تهران تولید می شود، ولی به این خاطر که بازار خاص خودش را داشته باشد با برندهای دوخته شده روی لباس با نام لباس خارجی فروخته می شوند، البته این موضوع هم انکارناپذیر است که قاچاق هم بخشی از بازار پوشاک را تحت سلطه خودش قرار داده است و به تولید کننده ضربه می زند.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک دوخته اصفهان، با بیان اینکه یکی دیگر از عوامل رکود در بازار پوشاک اصفهان، عرضه پوشاک بی‌کیفیت خارجی است، تصریح کرد: اجناس خارجی به صورت فراوان در بازار یافت می‌شود و یکی از دلایلی که بازار داخلی رونق ندارد همین مسئله است.

وی به قاچاق پوشاک اشاره کرد و گفت: بخشی از این پوشاک خارجی به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود و بخشی دیگر به صورت آزاد و از طریق گمرک وارد شده و به بازار تزریق می‌شود، ما با اجناسی که مجوز گمرک دارند مشکلی نداریم و همه بحثمان روی اجناس قاچاق بی‌کیفیت است.

خطابخش با تاکید بر اینکه پوشاکی که از شرق آسیا وارد می شود به دلیل بی کیفیتی و ارزان بودن بازار خود را پیدا کرده است و با وجود تولیدات با کیفیت داخلی این اجناس بیشتر مورد استقبال قرار می گیرد، ادامه داد: شناسنامه دار کردن پوشاک خارجی می تواند درمانی بر دردی باشد که پوشاک داخلی را در معرض خطر قرار داده است.

۷۰ درصد پوشاک به خاکستر نشست
همه اینها در حالی گفته می شود که اکنون بیش از ۱۸ ماه است که کرونا اشتغال و تولید اصفهان را خفه کرده است و طبق آمار رسمی بیش از ۷۰ درصد صنف پوشاک در اصفهان تعطیل شده اند و عده ای هم در معرض تهدید تعطیلی هستند و به خاکستر نشسته اند.

موضوعی که نایب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک اصفهان هم بر روی آن صحه گذاشته و به خبرنگار بازار گفت: بازار پوشاک تحت تاثیر چند عامل با مشکل مواجه شده است و کرونا یکی از آن عوامل است.

کاهش قدرت خرید مردم و همچنین گرانی مواد اولیه، تجهیزات فرسوده و تسهیلات کم بازده عامل رکود در بازار پوشاک بود و آمار رو به کاهش در زمینه فروش و تولید پوشاک نشان از این می دهد که با اتفاقات خوبی در بازار پوشاک روبرو نیستیم

ناصر ربیعی، کاهش قدرت خرید مردم و همچنین گرانی مواد اولیه، تجهیزات فرسوده و تسهیلات کم بازده را عامل رکود در بازار پوشاک دانسته و اظهار داشت: متاسفانه آمار رو به کاهش در زمینه فروش و تولید پوشاک نشان از این می دهد که با اتفاقات خوبی در بازار پوشاک روبرو نیستیم.

تازه واردان آسیب دیده از کرونا
نایب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک اصفهان افزود: تازه واردان به بازار پوشاک جزو آسیب پذیران اصلی کرونا بودند و بسیاری از آنها در این شرایط به تعطیلی کشیده شده اند.

ربیعی در پاسخ به این سوال که آیا حمایت های دولت می تواند بازار پوشاک اصفهان را از این حالت دربیاورد یا خیر؟ بیان داشت: دولت توانایی حمایت از اصناف را نداشت و تسهیلاتی هم که پرداخت شد، در مقابل مشکلاتی که وجود داشت، بسیار ناچیز بود و این در حالی است که اتحادیه ها هم به این خاطر که منبع درآمد مشخصی ندارند و مرکز خدمات رسانی به شمار می روند، نمی توانستند از تولید کنندگانی و فروشندگانی که دچار آسیب شده اند حمایت کنند.

پوشاک اصفهان اکنون یک فصل را از دست داده و با این حال باز هم در روزهای رکود به سر می برد؛ این در حالی است که بسیاری از فعالان این حوزه از آینده خوبی برای این صنعت در اصفهان خبر نمی دهند. صنعتی که در شرایط حاضر نتوانسته زیان های فصل قبل را جبران کند و معلوم نیست، با مشکلات عدیده ای که بر سر راهش هست، آیا بتواند دوام بیاورد یا خیر. صنعتی که روزگاری حرفی برای گفتن در اصفهان داشت و اکنون چرخش دیگر بر وفق مراد نمی چرخد.

کد خبر: ۱۰۱٬۶۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha