۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۷
پیشنهاد عجیب وزیر به فولادسازان

پیشنهاد عجیب وزیر به فولادسازان

اخبار جدیدی از سوی وزیر صمت دریافت شده است که اندکی تعجب آور بود ایشان پیشنهاد داده اند در حال حاضر که به واسطه ی قطعی پیوسته برق تولید شمش و اسلب کاهش یافته است می توانیم شمش و اسلب را وارد کنیم.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، اخبار جدیدی از سوی وزیر صمت در جلسه فولاد سازان دریافت شده است که اندکی تعجب آور و به دور از انتظار بود ایشان پیشنهاد داده اند در حال حاضر که به واسطه ی قطعی پیوسته برق تولید شمش و اسلب کاهش یافته است می توانیم شمش و اسلب را وارد کنیم.

وزارت نیرو هر ساله در فصل تابستان و اوج مصرفی میزان برق فولادسازان و به طور کلی صنایع را کاهش می دهد. اما متاسفانه کاهش امسال بسیار چشمگیرتر از سالهای قبل بود و در نهایت منجر به توقف واحدهای فولادی طی یک ماه اخیر شد و همچنان نیز مشخص نیست که چه زمانی این محدودیت ها برطرف خواهد شد.

اما راهکار وزیر صمت عجیب بود چرا که وی برای تولیدی که به خاطر محدودیت های برق متوقف شده است؛ واردات شمش و اسلب را پیشنهاد داده که در واقع مواد اولیه تولید میلگرد و ورق می باشد. حال آنکه واردات باید با ارز صورت گیرد و در شرایط فعلی ارز؛ قطعا به بازار ارز تنش وارد خواهد کرد و بلاشک این تنش به صورت سیستماتیک بر سایر واحدها نیز موثر خواهد شد.

این تصمیم نابخردانه و غیر کارشناسی نه تنها صنایع کشور را نابود خواهد کرد بلکه تعداد کثیری از مشاغل نیز را به سوی نابودی خواهد کشاند. رزم حسینی از یک سو در طی نامه ای به اسحاق جهانگیری افزایش تعرفه صادرات مواد معدنی تا ۷۰ درصد را توصیه می کند و برای بالادستی ها محدودیت ایجاد می نماید و از سوی دیگر یک باره و بدون مقدمات قبلی فولادسازان را به سمت واردات شمش و اسلب سوق می دهد.

با این اوصاف معمولا علت مانع هایی که بر سر راه صادرات وضع می شود از جمله آنچه در مواد معدنی نیز وضع شد تامین نیازهای داخلی عنوان می شود. به طور کلی مداخلات دولتی بر بخش های مختلف باعث ایجاد مشکلات فراوانی شده است از جمله با قطعی برق عملا امکان استفاده از مواد معدنی وجود ندارد در واقع نشان دهنده ی عدم انسجام تصمیمات سیاستگذاران است که این سیاست گذاری های صرفا بر اساس زمان معین و مقتضی زمان خاص تولیدات کشور را با مشکلات فراوانی مواجه کرده است.

شایان ذکر است تجربه نشان داده است که ریشه اغلب مشکلات اقتصادی در مداخلات دستوری و تصمیم گیری های یک باره برای حل یک مشکل در یک زمان خاص دارد که معضلات و مشکلات فراوانی را در سایر بخش نیز رق می زند و این تصمیمات همچون سربازان شطرنج یکی پس از دیگری در تمامی بخش های اقتصادی مشکل ساز می شود.

کد خبر: ۱۰۱٬۵۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha