۱۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۵
رد پای دلالان در بازار میوه | کاهش ۳۵ درصدی محصول باغات خراسان شمالی
بازار گزارش می‌دهد؛

رد پای دلالان در بازار میوه | کاهش ۳۵ درصدی محصول باغات خراسان شمالی

بجنورد- این روزها پول حاصل از فروش میوه نه در جیب باغدار و کشاورز می‌رود نه در جیب کاسب میدان؛ بلکه دلالان میلیون ها تومان پول از فروش میوه بر جیب می‌زنند و صدای کسی نیز درنمی‌آید.

بازار؛ گروه استان‌ها: خراسان شمالی یکی از استان‌های قطب باغبانی و تولید انواع میوه‌ها است که بر اساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در حال حاضر گستره باغ‌های استان ۴۸ هزار و ۴۹۳ هکتار است که ۲۶ گونه باغی در این سطح کاشت و سالانه در حدود ۳۰۰ هزار تن محصول باغی برداشت می‌شود.

با توجه به افزایش چند برابری قیمت میوه در سال جاری، کشاورزان ضعف نظارت و رشد دلال‌بازی در بازار میوه و تره‌بار را دلیل افزایش قیمت میوه می‌دانند و مسئولان نیز دلیل این افزایش‌ها را کاهش بارندگی و خشکسالی عنوان می‌کنند.مصرف میوه در تأمین سلامت و رساندن ویتامین به بدن ضروری است اما نوسان و قیمت بالای برخی از ارقام میوه موجب خالی ماندن آن در سبد غذایی برخی خانوارها شده است.

مشکلات کشاورزان زیاد است
 عباس حیدری  یکی از کشاورزان استان خراسان شمالی در گفتگو با بازار می‌گوید: ما کشاورزان با خون‌دل محصول تولید می‌کنیم و آن‌هم بعد از برداشت به دست کسانی می‌رسد که تنها رابط میان ما و بازار هستند و از آشفتگی قیمت‌ها سود می‌برند. این رابطان هیچ‌وقت از خود نمی‌پرسند که پول آب، سم، بذر، کود، هزینه کارگر، سبد و... از کجا تأمین می‌شود.

وی می‌افزاید: برخی از مردم تصور می‌کنند که کشاورز محصولات خود را باقیمت بالا به بازار عرضه می‌کند ولی این‌طور نیست، این دلالان هستند که باقیمت پایین محصول را از کشاورز خریداری می‌کنند و باقیمت چند برابری به بازار عرضه می‌کنند.

رابطان هیچ‌وقت از خود نمی‌پرسند که پول آب، سم، بذر، کود، هزینه کارگر، سبد و... از کجا تأمین می‌شود

تیمور نقدی پور یکی دیگر از کشاورزان خراسان شمالی با بیان اینکه ما کشاورزان ماه‌ها در طی سال، سرما و گرما را تحمل می‌کنیم اما خشکشالی ازیک‌طرف و وجود دلالان و واسطه‌ها قبل از برداشت محصول از سوی دیگر گریبان گیر ما کشاورزان می‌شود، می گوید: سال‌های گذشته در فصل تابستان میوه در سطح باغات فروان بود اما طی یکی دو سال اخیر به دلیل خشکسالی و کاهش بارندگی‌ها محصول کمتری از باغات خود برداشت کرده‌ایم و باقیمت پایین‌تری روانه بازار می‌کنیم که آن‌هم به‌جز زحمت خود کشاورز طی سال، هزینه سم، کود، کارگر، حمل‌ونقل، جعبه و... نمی‌شود .

رد پای دلالان در بازار میوه | کاهش ۳۵ درصدی محصول باغات خراسان شمالی

ردپای واسطه‌ها در بازار میوه
یکی از کارشناسان اقتصادی در بازار خراسان شمالی نیز در گفتگو با بازار می‌گوید: متأسفانه در چند ماه اخیر شاهد آشفتگی قیمت‌ها در بازار میوه و تره‌بار هستیم و در کنار گرانی خوراکی‌های مصرفی خانواده‌ها، افزایش قیمت میوه و تره‌بار باعث عدم رضایتمندی مردم از عملکرد نظارت دولت بر کنترل قیمت‌ها شده است.

هوشنگ حسینی می‌افزاید: دلیل افزایش قیمت میوه در بازار واسطه‌ها هستند که در بازار میوه سراسر کشور دلال‌هایی کلان وجود دارد که اجازه کاهش قیمت میوه را نمی‌دهد و زمانی که میزان موجودی یک نوع میوه در بازار کاهش می‌یابد واسطه‌ها آن را دپو می‌کنند و در یک‌زمانی باقیمت بالا به بازار عرضه می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: کشاورزان اگر بتوانند میوه‌ها را به‌صورت بسته‌بندی روانه بازار کنند فروش بهتری خواهند داشت ولی اکثر کشاورزان به دلیل ضعف نقدینگی و عدم توانایی در بسته‌بندی میوه، موجب می‌شود واسطه‌ها از این فرصت استفاده کنند و محصول را به بهانه‌های مختلف افزایش می‌دهند.  دولت باید اعتبار لازم را در این زمینه در نظر گیرد و تعاون روستایی هم با کمک تشکل‌ها محصولات کشاورزان را خریداری کند.

کاهش بارندگی و افزایش قیمت
رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار مرکز استان خراسان شمالی نیز در گفتگو با بازار؛ می‌گوید: قیمت تره‌بار، بستگی به تقاضای مردم دارد و افزایش تقاضا باعث افزایش قیمت می‌شود از سوی دیگر کاهش بارندگی‌ها موجب شده قیمت میوه و تره‌بار طی روزهای اخیر افزایش یابد لیکن بخشی از این افزایش قیمت‌ها نیز به علت افزایش نرخ‌های داخلی مانند افزایش قیمت کرایه‌های حمل‌ونقل، هزینه بسته‌بندی، جعبه و بارگیری است.

امید فیروزه‌ای به افزایش قیمت گوجه‌فرنگی در روزهای اخیر اشاره می‌کند و می‌افزاید: از آنجایی‌که گوجه‌فرنگی از استان گلستان تأمین می‌شود و عید قربان روز تعطیلی آنان محسوب می‌شود این محصول به استان عرضه نشد و باعث افزایش قیمت شد.

وی افزود: قیمت گوجه‌فرنگی در هر کیلو در میدان میوه و تره‌بار از هفت هزار تومان تا ۱۳ هزار تومان، هندوانه از ۳۵۰۰تا ۴۵۰۰ تومان، پیاز چهار هزار تومان تا شش هزار تومان، سیب‌زمینی ۳۵۰۰ تا پنج هزار تومان، خیار از هفت هزار تومان تا ۱۰ هزار تومان است که قیمت میوه‌ها در مغازه‌ها متفاوت است.

از آنجایی‌که گوجه‌فرنگی از استان گلستان تأمین می‌شود و عید قربان روز تعطیلی آنان محسوب می‌شود این محصول به استان عرضه نشد و باعث افزایش قیمت شد

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار مرکز خراسان شمالی می‌گوید: در خصوص افزایش قیمت هویج  نیز در بازار مرکز استان نیز می‌گوید: این محصول در خراسان شمالی کشت نمی‌شود و از سایر استان‌های کشور به استان وارد می‌شود و در دوران کرونا نیز به دلیل فواید بسیار این محصول مصرف و قیمت افزایش یافت و اکنون در میدان‌ میوه و تره‌بار به قیمت هر کیلو ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان است.

رد پای دلالان در بازار میوه | کاهش ۳۵ درصدی محصول باغات خراسان شمالی

کاهش ۳۵ درصدی محصولات باغی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز در گفتگو با بازار؛ می‌گوید: در حال حاضر گستره باغ‌های استان ۴۸ هزار و ۴۹۳ هکتار است که ۲۶ گونه باغی در این سطح کاشت و سالانه در حدود ۳۰۰ هزار تن محصول باغی برداشت می‌شود که در سال جاری پیش‌بینی می‌شود ۲۱۵ هزار تن میوه از سطح باغات استان برداشت کرد.

عبدالله یوسفی بابیان اینکه خشکسالی باعث کاهش ۳۵ درصدی برداشت میوه نسبت به سال زراعی گذشته در سطح استان شده است اظهار می‌دارد:  علاوه بر خشکسالی، سرمازدگی دیررس بهاره نیز برخی از سردرختی‌ها ازجمله زردآلو، بادام و گردو را با کاهش محصول مواجه کرد، ضمن اینکه سال گذشته ۲۰ هزار تن محصول استراتژیک زعفران در استان برداشت شد که پیش‌بینی می‌شود برداشت این محصول نیز متأثر از خشکسالی کاهش یابد.

وی اصلاح باغ‌های درجه‌دو و جایگزینی باغ درجه سه را از مهم‌ترین برنامه‌های حوزه باغبانی عنوان می‌کند و می‌افزاید: این طرح با اهداف بهبود کمی و کیفی تولید باغی و رعایت الگوی کشت متناسب با اقلیم و ایجاد اشتغال انجام می‌شود.

کد خبر: ۱۰۱٬۵۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha