۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۵
معادل کاهش فروش نفت کسری بودجه سالیانه داریم
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با بازار:

معادل کاهش فروش نفت کسری بودجه سالیانه داریم

اردکانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: معادل کاهش فروش نفت، کسری بودجه سالیانه داریم که باید برای جایگزینی نفت در بودجه فکری اساسی کنیم و کم کم بپذیریم که شاید نفت نباشد.

 احسان اردکانی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی بازار، با اشاره به چگونگی به حداکثر رساندن کسری بودجه بیان داشت: بودجه ما همیشه بودجه کاملا متکی به نفت بوده است و اصلا این بودجه مشهور به بودجه نفتی است.

 وی تاکید کرد: تا زمانی که وضعیت فروش نفت یا تبادلات نفت و برگشت این منابع به راحتی اتفاق می افتد به فکر این نمی افتیم که باید برای آینده بدون نفت پیش بینی هایی داشته باشیم تا اگر روزی این روند دچار مشکل شد اقدام دیگری انجام دهیم.

وی با بیان اینکه چندین سال است در رابطه با فروش نفت با مشکل مواجه هستیم، بیان داشت: در حال حاضر نفت ما تحریم  شده و حتی نفتی که به فروش می‌رود برگشت منابع آن با مشکل مواجه می‌شود و از سوی دیگر هم در سطح دنیا با جایگزین کردن انرژی های نسل نو بالاخره کم کم نیاز به نفت خام کاهش پیدا می کند.

ارکانی تاکید کرد : متاسفانه ما معادل کاهش فروش نفت ، کسری بودجه سالیانه داریم لذا نفت منبع درآمدی بودجه سالیانه ما بوده و باید برای جایگزین کردن آن فکری اساسی کنیم و کم کم باید بپذیریم که شاید یک روزی دیگر نتوانیم نفتی به فروش برسانیم.

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: معمولاً همه کشورهای پیشرفته که نفت ندارند، می‌آیند و ابزار تامین بودجه خودشان را منابع درآمدی متکی بر مالیات قرار می‌دهند و آنجا هم اتفاقاً عدالت مالیاتی حکمفرما است یعنی در آن کشورها هر کسی که ثروت بیشتری دارد و عایدی و درآمد بیشتری کسب می کند، مالیات بیشتری پرداخت خواهد کرد لذا این امر هم باعث تامین کسری بودجه و منابع درآمدی بودجه خواهد شد و هم جلوی شکاف طبقاتی عجیب و غریبی که در کشور ما مشاهده می شود را می گیرد.

ارکانی تاکید کرد: متأسفانه در کشورمان قانون مالیاتی درست و جامعی وجود ندارد که تمام جوانبی که منجر به افزایش درآمد می شود را مدنظرقرار دهد.

وی تاکید کرد: یک دولت و مجلس مقتدر و کارآمد، مجلس و دولتی است که بتوانند با تدوین یک قانون جامع و منسجم مالیاتی جلوی تمام جزیره های فرار از پرداخت مالیات را بگیرد و همه را زیر چتر تیزبین دریافت اخذ مالیات بیاورند تا از این طریق بتوانیم کسری بودجه را جبران کنیم.

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای گفت:  البته در کنار این موضوعات می شود در یافتن بازارهای جدید فروش و روش هایی برای دور زدن تحریم ها کوشا بود اما همه اینها گویای همان بودجه متکی به نفت است که ابتدا باید آن را مدیریت کنیم.

کد خبر: ۱۰۱٬۴۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha