۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۵
شمارش معکوس بازارهای مالی برای شروع واکنش به تورم

شمارش معکوس بازارهای مالی برای شروع واکنش به تورم

محسن عباسی، تحلیلگر بازار سرمایه نوشت: بورس بدون خاصیت تورم‌زایی و با شناوری خوب‌می‌تواند نقدینگی بزرگی را در خود جای دهد. p.e بورس اصلاح خوبی داشته است و آماده‌ جذب نقدینگی است.

محسن عباسی: با اتمام دولت روحانی و شروع به کار دولت جدید شاهد آزادسازی انواع و اقسام قیمت‌ها و بی نظمی در اقتصاد کشور هستیم. اقتصادی که فنر قیمتی که چند سالی جمع شده بود را ناگهان رها کرد و موج گرانی‌ها این بار از اقلام مصرفی و کالاهای نهایی شروع شد و دارد کم کم خودش را به بازارهای مالی می‌رساند. در این باره قبلا چندین بار هشدار داده ام.

علت سرایت تورم به بازارها، حفظ ارزش دارایی و تراز و تعادل بازارهای مالی با یکدیگر است هر گاه این توازن به هم می‌ریزد  بازارها سریعا تمایل دارند تا به نقطه‌ی تعادلی خودش بازگردد.

اصلی‌ترین مولفه‌ی اقتصادی ما در حال حاضر قیمت دلار است که همواره در پیدا کردن قیمت تعادلی خود با مشکل مواجه است و البته علت نیز به حجم روزافزون نقدینگی و پایه‌ی پولی کشور و تحریم و عدم سرمایه‌گذاری جدید مربوط می‌شود.

در حال حاضر کشور در رکود تورمی است و به نظر می‌رسد این رکود و این تورم عمیق‌تر خواهد شد. نقدینگی فزاینده در حال درنوردیدنِ نرخِ کالاها و خدمات است و دیر یا زود خودش را دوباره به دلار و سکه و سهام و زمین و ساختمان خواهد رساند.

نتیجه‌ این اتفاق فقیرتر شدن جامعه و ایجاد شکاف طبقاتی بزرگتر خواهد بود.

بازار ارز و سکه و بورس دوباره در حال بیدار شدن هستند و دوباره شاهد خروج گسترده‌ی پول از سپرده‌های بانکی و صندوق‌های  درآمد ثابت خواهیم بود که این اتفاق مانند شمشیر دولبه عمل خواهد کرد. نگاهی به مقصد این پول‌ها داشته باشیم:
- ارز و طلا
- بورس
- ارز دیجیتال
- مسکن و خودرو و سایر کالاهای با دوام

در بین این بازارها، بازار مسکن و خودرو و سایر کالاهای با دوام رشد قیمتی زیادی داشتند و اگر هم مورد استقبال قرارگیرند توان جذب همه‌ی نقدینگی را نخواهند داشت خصوصا مبالغ کوچکتر را. ضمن اینکه بی نظمی شدیدتری را در سطح عمومی اقتصاد و معیشت خانوارها بوجود خواهد آورد.

ارز دیجیتال هم خروج گسترده‌ی پول از کشور را به دنبال خواهد داشت و البته که استقبال از این بازار بسیار چشمگیر بوده است.

ارز و طلا و سکه اما توان جذب بسیار بالایی خواهند داشت و در صورت ورود نقدینگی این بار رشدهای بزرگتری را ثبتخواهند کرد.

بورس اما می‌تواند سوپاپ اطمینان باشد. بورس بدون خاصیت تورم‌زایی و با شناوری خوب‌می‌تواند نقدینگی بزرگی را خود جای دهد. p.e بورس اصلاح خوبی داشته است و اماده‌ جذب نقدینگی است. این یک فرصت بزرگ برای  دولت آقای رییسی است تا بار دیگر بورس را در کانون توجه قرار دهد و از ظرفیت‌های بورس برای مدیریت نقدینگی کشور استفاده کند و نه فقط تامین کسری بودجه و فروش سهام و ...

 به نظر من تا پایان سال بازارهای مالی رقابت سنگینی در جذب نقدینگی خواهند داشت و نوسانات زیادی را در بازارها شاهد خواهیم بود.

کد خبر: ۱۰۱٬۳۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha