۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۳
کاهش ۴۰ درصدی عرضه گوشت در آستانه محرم| سازمان حمایت میخواهد از جیب دامدار تورم را کنترل کند
گوشت گوسفندی به ۲۰۰ هزار تومان می رسد؟

کاهش ۴۰ درصدی عرضه گوشت در آستانه محرم| سازمان حمایت میخواهد از جیب دامدار تورم را کنترل کند

در حالی که به دلیل خشکسالی قیمت علوفه تا ۵۰۰ درصد افزایش داشته دامداران معتقدند تعلل دولت در تصمیم گیریها موجب می شود ذخایر ژنتیک به خطر بیفتد و به زودی با کمبود گوشت مواجه شویم.

بازار؛ گروه کشاورزی: بازار گوشت قرمز از ابتدای سال جاری با نوسانات بسیاری همراه بوده است و در شرایطی که در کشور با خشکسالی بی سابقه ای روبه رو هستیم و مراتع مانند سال های قبل سرسبز نشده است، دامداران کشور با مشکل کمبود و گرانی انواع خوراک دام از یونجه  تا ذرت علوفه ای مواجه هستند. این در حالی است که دامداران خرج خوراک دام هایشان را از فروش برخی دیگر از دام های خود به خصوص ماده ها فراهم می کنند و همین امر موجب بالا رفتن میزان کشتارها نسبت به سال گذشته شده است. به طوری که بر اساس آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران، در خرداد ماه سال جاری تعداد دام سبک و سنگین کشتار شده در کشتارگاه‌ های کشور حدود یک میلیون و ۳۷۱ هزار راس بوده که نسبت به کشتار خرداد ۹۹ رشد ۷۸ درصدی داشته است. همچنین این آمار نشان می دهد که تعداد کشتار گوسفند و بره نیز در خرداد امسال نسبت به خرداد ۹۹ رشد ۸۸ درصدی داشته است.  

این آمارهای همچنین نشان می دهد که کشتار بز و بزغاله رشد ۴۵ درصدی، گاو و گوساله ۷۰ درصد، گاومیش ۷۶ درصد و کشتار شتر نیز رشد ۳۷ درصدی نسبت به خرداد ماه سال ۹۹ داشته است.   با این وجود آنچه در سطح شهر توزیع می شود نشان از کاهش عرضه گوشت قرمز و کاهش تقاضا از سوی مصرف کنندگان دارد.

علی رغم افزایش کشتارها،  عرضه گوشت در سطح قصابی ها کاهشی ۳۵ تا ۴۰ درصدی داشته است چون میزان کشتار ماده افزایش یافته که غالبا مصرفی صنعتی دارد و روانه کارخانه سوسیس و کالباس می شود

عرضه لاشه دام ۳۵ تا ۴۰ درصد کاهش یافته است
علی خندان جوان فعال صنعت دامداری کشور و رئیس اتحادیه گوشت گاوی تهران در این خصوص به خبرگزاری «بازار»  می گوید: با توجه به بالا رفتن قیمت انواع خوراک دام دامداران چاره ای جز فروش دام های خود ندارند لذا آمار کشتارها نسبت به سال قبل افزایشی بوده است.

خندان جوان می افزاید: با این وجود شاهد هستیم که عرضه گوشت در سطح قصابی ها کاهشی ۳۵ تا ۴۰ درصدی داشته است چرا که میزان کشتار ماده افزایش یافته که غالبا مصرفی صنعتی دارد.

وی با بیان اینکه قیمت انواع خوراک دام افزایش یافته و به اصطلاح گاو و گوسفند دیگر نمی تواند خرج خودش را در بیاورد، می افزاید: در حال حاضر قیمت گاو زنده حدود ۴۵ تا ۵۰ هزار تومان است و قیمت گوسفند زنده حدود ۵۰ تا ۵۲ هزار تومان است.

این مقام مسئول خاطر نشان می کند: البته با توجه به نزدیک شده به ایام محرم و صفر و افزایش تقاضا، قطعا قیمت گوشت بالا می رود و حتی می توان گفت قیمت گوشت گوسفندی به کیلویی ۲۰۰ هزار تومان هم خواهد رسید.

وی در خصوص پیش بینی آینده وضعیت دامداران و بازار گوشت قرمز نیز می گوید: الان تقریبا بخش عظیمی از دامداران به دلیل نبود علوفه و خوراک دام فروشنده هستند و لذا نمی توان پیش بینی کرد که وضعیت بازار به کدام سمت و سو پیش خواهد رفت.

جو، ذرت و سویای دولتی تنها ۲۰ درصد در قیمت تمام شده شیر و گوشت نقش دارد
به گزارش خبرگزاری بازار، افزایش کشتارها در حالی رخ می دهد که چندی پیش خبر ماده کشی و به عبارتی فرستادن ذخایر ژنتیک کشور به کشتارگاه ها بحث برانگیز شد و بسیاری از فعالان این صنعت در خصوص عواقب این ماده کشی ها هشدار دادند. با این وجود تا کنون هیچ اقدامی از سوی مسئولان در رابطه با این امر و تامین علوفه و خوراک لازم برای دامداران و جلوگیری از ماده کشی ها صورت نگرفته است. که به گفته سید احمد مقدسی، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران این تعلل های دولت در تصمیم گیری ها به زودی گریبان همه را خواهد گرفت.
مقدسی در این خصوص به خبرگزاری بازار می گوید: ما سه قلم نهاده از دولت می گیریم؛ جو، ذرت و سویا که در ۲۰ درصد از قیمت تمام شده شیر و گوشت نقش دارد و ۸۰ درصد محصول را دامدار از بازار آزاد تامین می کند.

وی ادامه می دهد: امسال به دلیل خشکسالی که در ۵۰ سال گذشته بی سابقه بوده قیمت کُلش از ۸۰۰ تومان به ۴هزار و ۵۰۰ رسیده، یونجه ۲ هزار تومانی ۶ هزار تومان شده  و ذرت علوفه ۶۰۰ تومانی امروز هزار و ۸۰۰ تومان شده است. با این تفاسیر دامدار باید چکار کند؟

کاهش ۴۰ درصدی عرضه گوشت در سطح شهر| سازمان حمایت میخواهد از جیب دامدار تورم را کنترل کند

مقدسی می گوید: تعلل در تصمیم گیری های دولت شده تولید اقتصادی نباشد و لذا شاهد هستیم که دامدار چاره ای جز فرستادن دام خود به کشتارگاه ها ندارد.

وی خاطر نشان می کند: در واقع علت اینکه تعداد کشتارها نسبت به سال قبل بیشتر شده افزایش قیمت تمام شده شیر و گوشت است که دامدار چاره ای ندارد.

به دلیل خشکسالی اخیر، ۶۰ درصد خوراک دامها شامل کلش، یونجه و ذرت دامی است که این سه قلم ۳۰۰ تا ۵۰۰ درصد گران شده است

افزایش ۳۰۰ تا ۵۰۰ درصدی قیمت کلش، یونجه و علوفه دامها را روانه کشتارگاه ها می کند
مقدسی با بیان اینکه ۵ ماه است افزایش قیمت شیر اجرایی نشده و دامدار تولید اقتصادی ندارد،  میگوید: الان بخاطر خشکسالی ها ۶۰ درصد غذای دام ها فقط کلش، یونجه و ذرت علوفه ای است که بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ درصد رشد قیمت داشته است. پس دامدار مجبور است دام خود را بکشد و خرج بقیه دام ها کند.

وی ادامه می دهد: به عبارت دیگر گاوها گوشت خوار شده اند به این معنا که ذخایر ژنتیک کشور را روانه کشتارگاه ها می کنیم تا دام های دیگر زنده بمانند.

این مقام مسئول در خصوص کم شدن عرضه لاشه گاو و گوسفند در قصابی ها علیرغم بالا رفتن میزان کشتارها نیز می گوید: افزایش آمار کشتارها مربوط به کشتار دام های ماده است که غالبا مصرف صنعتی دارد و برای تولید سوسیس و کالباس و دیگر فراورده های گوشتی روانه کارخانجات می شود.

سازمان حمایت به نوعی دروغ می گوید چون در جلسه مذکور تایید و امضا کرده اند اما با  در رسانه ها این قیمت را تکذیب کرده اند. در حال حاضر زنگ خطر تولید شیر و گوشت به صدا درآمده و تبعات این بی صداقتی ها و تعلل در تصمیم گیری ها را به زودی خواهیم دید

قیمت تمام شده شیر خام برای دامدار ۷ هزار تومان است
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران خاطر نشان می کند: ۵ ماه است دامداران منتظرند که قیمت شیر را بالا ببرند اما هنوز هیچ خبری نشده است در حالی که امروز قیمت شیر برای دامدار ۷ هزار تومان است.

وی ادامه می دهد: با این وجود  در جلسات تنظیم بازار و سازمان حمایت ما با قیمت ۶هزار و ۴۰۰ تومان هم موافقت کردیم با این وجود این افزایش قیمت را  هنوز اجرایی نکرده اند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا سازمان حمایت اعلام کرده که قیمت ۶هزار و ۴۰۰ تومان مورد تایید شان نیست، می گوید: این سازمان به نوعی دروغ می گوید چون در جلسه مذکور تایید و امضا کرده اند اما در رسانه ها این قیمت را تکذیب کرده اند.

مقدسی می گوید: در واقع صادق نبودن سازمانهای دولتی موجب شده ذخایر ژنتیک و مولدهای کشور روانه کشتارگاه ها شود که قطعا تا چندین سال تبعات آن در کشور مشهود خواهد بود.

وی در خصوص دلایل تکذیب افزایش قیمت شیر از سوی سازمان حمایت نیز می گوید: چون متناسب با افزایش قیمت شیر قیمت انواع لبنیات هم باید افزایش پیدا کند و لذا می خواهند از جیب دامدار تورم را کنترل کنند.

این مقام مسئول در خصوص وضعیت آینده بازار گوشت قرمز و همچنین وضعیت دامداران نیز اظهار می دارد: در حال حاضر زنگ خطر تولید شیر و گوشت به صدا درآمده و تبعات این بی صداقتی ها و تعلل در تصمیم گیری ها را به زودی خواهیم دید. به طوری که اگرچه الان کمبودی در بازار نداریم اما وقتی تولید غیر اقتصادی شود مسلما با کمبود مواجه خواهیم شد.

کد خبر: ۱۰۱٬۳۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha