۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۶
ناوگان دریایی ایران فرسوده است/ آمادگی بخش خصوصی برای لایروبی ولگا
عضو هیئت مدیره اتاق مشترک ایران وروسیه:

ناوگان دریایی ایران فرسوده است/ آمادگی بخش خصوصی برای لایروبی ولگا

رشت- جلالی فر، عضو هیئت مدیره اتاق مشترک ایران و روسیه گفت: امروز بزرگترین مشکل زیرساختی کریدور شمال و جنوب فرسودگی ناوگان دریایی است.

سید جلیل جلالی در گفتگو با خبرنگار بازار، با اشاره به میزگرد باشگاه کریدور شمال جنوب روسیه با قدردانی از رمضان عبدول تیپوف رئیس این باشگاه و سایر سازمان دهندگان میز گرد، اظهار کرد: مزیت این کریدور مهم برای همه کارشناسان و فعالان اقتصادی مشخص است.

وی ادامه داد: برای تسریع در راه اندازی کریدور شمال و جنوب اقدامات دولت ها مهم بوده و البته اقداماتی از سوی سه دولت ایران، روسیه و هند در حال انجام است اما کافی نیست.

عضو هیئت مدیره اتاق مشترک ایران و روسیه، یکی از راهبردهای رئیس جمهور منتخب کشورمان و دولت جدید را توسعه همکاریهای اقتصادی با کشورهای همسایه به ویژه با روسیه عنوان کرد.

وی اضافه کرد: باتوجه به سطح روابط گسترده ایران و روسیه، قطعا شاهد توسعه پیوندهای اقتصادی کارآمد و بی سابقه ای بین این دو کشور خواهیم بود. جلالی فر گفت: همچنین با همکاری اقتصادی مشترک ایران، روسیه، هند ظرفیت جدید ژئواکونومی در مسیر این کریدور مهم ایجاد و موقعیت جدید ژئوپلیتیکی اقتصادی شکل خواهد گرفت.

تکمیل توسعه زیرساخت بندر کاسپین
وی با اشاره به اقدامات زیرساختی در حال انجام در قلمرو جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: تکمیل توسعه زیرساخت بندر کاسپین منطقه آزاد انزلی و اتمام اتصال خط ریلی به این بندر تا پایان ماه مارس ۲۰۲۲ از جمله این اقدامات است.

به گفته این مسئول، اکنون تکمیل ظرفیت های مناسب انبارها و مخازن غلات و روغن مایع و مواد سوختی، تکمیل توسعه زیرساخت بندرمنطقه آزاد چابهار با مشارکت کشور هند عملیاتی یودن بنادر در شمال و جنوب ایران دارای همه امکانات لازم لجستیکی در حال انجام است.

وی ادامه داد: اعطای تخفیفات ویژه هزینه های بندری کالای تراتزیتی توسط سازمان بنادر و کشتیرانی و راه آهن جمهوری اسلامی ایران و آمادگی کامل شرکت سهامی بیمه ایران برای خدمات بیمه ای از دیگر اقدامات است.

جلالی فر با بیان اینکه شاهد اقدامات مهمی در قلمرو فدراسیون روسیه نیز هستیم، خاطرنشان کرد: تنظیم و تصویب سند راهبردی توسعه ژئوپلیتیک و اقتصادی روسیه در ۸ نوامبر ۲۰۱۷ که بیانگر اراده قوی دولت کشور روسیه در راه اندازی و فعال سازی کریدور شمال و جنوب و راه اندازی تجارت آزاد با جمهوری اسلامی ایران از جمله اقدامات روسیه برای این کریدور است.

جلالی فر تصویب منطقه آزاد لجستیکی در منطقه علیا در آستراخان روسیه را از دیگر اقدامات برشمرد.

وی گفت: قطعا با تلاش های شبانه روزی جناب آقای سرگی میلوشکین بزودی این کریدور آغاز و تکمیل می شود. عضو هیئت مدیره اتاق مشترک ایران و روسیه، خاطرنشان کرد: تصویب ساخت بندر لاگان که عملیات ساخت آن در جمهوری کالمیکیا پیگیری می شود، از دیگر اقدامات مهم است.

وی افزود: ایده و طرح بزرگ و مهم ایجاد کانال اوراسیا با ظرفیت بزرگتر در جنوب ولگا – دن با مشارکت کشورهای قزاقستان و چین با وجود زیرساخت های فعلی بنادر جنوب روسیه و شمال و جنوب ایران در حال انجام است.

جلالی فر اظهار کرد: در صورت اقدامات بخش دولتی در حوزه تسهیل مقررات و هماهنگی های سازمانی بین دو کشور می تواند جابجایی کالای ترانزیتی در این کریدور به سرعت انجام گیرد.

به گفته وی، با توجه به اهمیت کریدور شمال جنوب، متاسفانه کاهش اختیارات گمرک آستراخان موانع بزرگی برای تجارت با ایران و تجار ایجاد کرده است. عضو هیئت مدیره اتاق مشترک ایران و روسیه، افزود: لازم است گمرک آستراخان مانند گذشته با اختیارات بیشتر و مستقل فعالیت کند تا در ترخیص کالاها تسریع شود.

وی اضافه کرد: لازم است برای تسهیل در ترخیص کالا، رویه مشترکی بین سازمان های نظارتی همچون استاندارد، قرنطینه و دامپزشکی دو کشور ایران و روسیه به منظور کنترل متدهای آزمایشگاهی و کنترل انطباق کالا ایجاد شود.

آمادگی بخش خصوصی ایران برای لایروبی نقاط مهم رود ولگا
جلالی فر، وجود رسوب در رود ولگا را مهمترین چالش برای تردد کشتی ها دانست و یادآور شد: بنده به نمایندگی از بخش خصوصی ایران اعلام می کنم آمادگی داریم با ثبت شرکت در منطقه لوتوس آستراخان، لایروبی نقاط مهم رود ولگا را با شرایط تسویه ( ۲۰ درصد نقدی و ۸۰ درصد تهاتر با کالای مورد درخواست بازار ایران ) انجام دهیم.

وی گفت: امروز بزرگترین مشکل زیرساختی کریدور شمال و جنوب فرسودگی ناوگان دریایی است لذا تامین اعتبار لیزینگ صفر بهره یا کم بهره حداکثر ۴ درصدی به بخش خصوصی ایرانی و روسی برای ساخت ۲۰ فروند انواع کشتی ( رو – رو - و کشتی ویژه حمل کانتینرهای یخچالی و نظایر در کارخانجات کشتی سازی روسیه می تواند این مشکل بزرگ را حل کند.

کد خبر: ۱۰۱٬۲۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha