۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۴
دولت به پول آب بست، افزایش حقوق بازنشستگان را بی مزه کرد
رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران:

دولت به پول آب بست، افزایش حقوق بازنشستگان را بی مزه کرد

دهقان کیا،رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران می گوید: با افزایش ۷ برابری قیمت ها وهزینه های زندگی، متاسفانه بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی طعم شیرینی افزایش مستمری خود را نچشیده اند.

بازار؛ گروه اصناف و بازرگانی: در حال حاضر متناسب سازی حقوق و مستمری بازنشستگان به طور متوسط  بیش از ۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان هر ماه هزینه بیشتری را به سازمان تامین اجتماعی تحمیل کرده است و این مساله این سازمان را در مشکلات مالی بزرگی قرار داده است.

پیشتر رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران در گفتگو با خبرنگار بازار اعلام کرده بود که هم اکنون منابع سازمان تامین اجتماعی هر ماه حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان است، اما مصارف این سازمان ۲۲ هزار میلیارد تومان می شود، این نشان می دهد که منابع و  مصارف سازمان تامین اجتماعی با یکدیگر همخوانی ندارد.

وی گفت: در این شرایط که شاهد افزایش افسار گسیخته قیمت ها و تورم هستیم با وجود افزایش قابل توجه مستمری بازنشستگان در سال جاری فقط برای بازنشستگان جز شرمندگی از خانواده چیزی دیگری باقی نماینده است.

ریشه تورم دو رقمی در ایران به ساختارهای غلط اقتصادی برمی گردد
آمارها نشان می دهند که طی پنج دهه اخیر تورم دو رقمی اقتصاد ملی برای خانواده ها نگرانی های زیادی را به وجود آورده است و ریشه این مساله مهم را باید در سوء مدیریت ها، ساختارهای غلط اقتصاد ایران، کسری بودجه مستمر، رشد بیش از حد و نامتناسب نقدینگی جستجو کرد.

کاهش ارزش پول ملی و در نتیجه آن کاهش قدرت خرید حقوق، دستمزدها و مستمری های بازنشستگان و تورم شدید همراه با رشد قیمت‌ها، قدرت خرید مردم را به حداقل رسانده و در نتیجه هرچه حقوق و مستمری بازنشستگان بیشتر شود بازهم قدرت خرید آنها نسبت به افزایش قیمت کالا و خدمات هر ماه کمتر می شود

کاهش ارزش پول ملی و در نتیجه آن کاهش قدرت خرید حقوق، دستمزدها و مستمری های بازنشستگان و تورم شدید همراه با رشد قیمت‌ها، قدرت خرید مردم را به حداقل رسانده و در نتیجه هرچه حقوق و مستمری بازنشستگان بیشتر شود بازهم قدرت خرید آنها نسبت به افزایش قیمت کالا و خدمات هر ماه کمتر می شود.

تجربه  نشان داده است که هرچه تورم در حال رشد باشد، قدرت خرید و درآمدهای ثابت کاهش می‌یابد و در نتیجه شکاف طبقاتی افزایش یافته و خط فقر افزایش می‌یابد در این صورت تورم موجب افزایش نارضایتی عموم مردم در جامعه می‌شود.

هم اکنون هزینه سبد خانواده ها به حدود ۱۰ میلیون تومان رسیده و حقوق حداقل بگیران تامین اجتماعی نیز به ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان افزایش یافته، اما این حقوق فقط ۴۰ درصد هزینه های بازنشستگان را پوشش می دهد

حقوق فقط ۴۰ درصد هزینه های بازنشستگان را پوشش می دهد
رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران معتقد است هم اکنون هزینه سبد خانواده ها به حدود ۱۰ میلیون تومان رسیده و حقوق حداقل بگیران تامین اجتماعی نیز به ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان افزایش یافته، اما این حقوق فقط ۴۰ درصد هزینه های بازنشستگان را پوشش می دهد.

دهقان کیا بیان کرد: در ۴ ماهه نخست امسال در مقایسه با سال گذشته قیمت ها را تا  ۷۹ درصد افزایش یافته در حالی که با متناسب سازی، حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی ۵۰ درصد افزایش یافته است و این نشان می دهد که هرچه مستمری ها افزایش یابد بازهم قدرت خرید بازنشستگان کم می شود.

به گفته وی، این شرایط سبب می شود که تورم و افزایش قیمت ها، مستمری بازنشستگان را بلعیده و قدرت خرید آنها را ضعیف کرده و در نهایت سفره خالی بازنشسته ها هر روز نسبت به روز گذشته کوچکتر می شود.

رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران تاکید کرد: انتظار داشتیم که دولت تورم را کنترل کند و همزمان با متناسب سازی قدرت خرید مردم افزایش یابد، اما تورم بیش از ۴۱ درصدی همه اقدامات را در این زمینه بی فایده کرده است.

چاپ پول بدون پشتوانه و افزایش نقدینگی در جامعه تورم را شدت می بخشد و این مساله نشان از این است که هرچه حقوق ما را افزایش دادند، ۲ برابر آن جیب ما  را خالی می کنند و ما طعم  شیرینی افزایش مستمری خود را نمی توانیم بچشیم

این مقام مسئول در کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران می گوید چاپ پول بدون پشتوانه و افزایش نقدینگی در جامعه تورم را شدت می بخشد و این مساله نشان از این است که هرچه حقوق ما را افزایش دادند، ۲ برابر آن جیب ما  را خالی می کنند و ما طعم  شیرینی افزایش مستمری خود را نمی توانیم بچشیم.

رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران در پایان با اشاره به هزینه افزایش حقوق بازنشستگان یادآورشد: افزایش حقوق و مستمری بازنشستگان و سایر هزینه های جانبی به طور متوسط ماهانه بین ۵ تا ۶ هزار میلیارد تومان هزینه بیشتری را به تامین اجتماعی تحمیل کرده است و جا دارد دولت به پرداخت بدهی خود به تامین اجتماعی اهتمام ویژه ای داشته باشد.

کد خبر: ۱۰۱٬۲۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 21
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • سعید IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
      7 0
      این رفتار غلط را ادامه بدید، پنج دهه که چیزی نیست، شاید تورم خودش از رو رفت
    • ز IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
      10 0
      والا ماکه 3500میگیریم همیشه هم هشتمون گرو نهمونه،لعنت بیاد به باعث مبانی این همه تورم
    • IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
      4 0
      چطور محاسبه میکنید که میگید۴۲۰۰ والا ما ۳۵۰۰میگیریم بازمانده هستیم و مستاجر و. دوتا بچه محصل
    • صابر IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
      2 0
      سلام من تازه مستمر بگیر هستم دو میلیون برجی معشتی میدن دست دولت درد نکنه ولی خدا شاید است فقط خونه خالی را تهیه میکنم حتما کرایه خونه را نمی‌تونم پرداخت کنم
    • حبیب IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
      2 0
      اگر دولت به جای سیاست و توافق با آمریکا به اقتصاد داخلی بهاء داده بود وضعیت الان به مراتب بهتر ود
    • IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
      2 1
      حقوق من ۴میلیون و۲۰۰هزاره مستاجروهمسرم دیابت داره که نیازشدیدبه رژیم غذایی داره اماحقیقت بااین دریافتی حقوق احساس میکنم درجهنم هستم،همین
    • ناشناس IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
      4 0
      واقعا که با سی و شیصد چه امیدی به زندگی مبشه داشت
    • صوفی IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
      2 0
      ای داد ای بیداد سرپرست خانوارم.قیمت خانه ها اطراف تهران ۲۵۰ پیش ۵ میلیون اجاره از کجا بیارییم اخه
    • افسون IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
      1 0
      دولت چرابدهیشو به بازنشسته هانمیده مگه یکماه طلب داستن اینقدرسنگینه که شانه خالی میکنند
    • حسین اعظامی رازلیق IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
      2 0
      آقای روحانی واقعا شرمنده کردید همه بازنشستگان تامین اجتماعی را با این کار ها سوختیم
    • پروین قاسمی IR ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
      2 0
      حقوق من بازنشسته سه میلیون وپانصد تومان هست اسفند ماه۹۹ یک میلیون ودویست اضافه شده ودیگر هیچ کجا حداقل چهار میلیون ودویست هست؟
    • رضا IR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
      1 0
      شما که مطالب را سانسور میکنید چرا نظر دیگران را می خواهید
    • IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
      2 0
      دولت توان اداره مملکت را ندارد بهترین کار اینست که کار را به کاردان واگذارید زعمل کار براید نه به دزدی و اختلاس زگرانفروشی هیچ ناید جز نارضایتی ملت
    • ايرج IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
      2 0
      من دوهفته است که نتونستم میوه بخرم .دیروز رفتم یه هندونه خریدم کیلو ۴۰۰تومان.الحمد لله رب العالمین کما هوه اهله
    • IR ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
      3 0
      کدوم حقوق قابل توجه چرا منت میذارید 10 میلیون جوابگوی این تورم نیست دولت خیلی به فکر مردم تورم کنترل کنه
    • 3459635908 IR ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
      2 0
      خسته نباشید مسئولین محترم یک روز شخصا برای خرید گوشت ومیوه به بازار تشریف ببرید بعد تصمیم بگیرید
    • مریم IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
      2 0
      با همین مقداری که افزایش دادند من کم میارم در مخارج زندگی
    • محمد IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
      1 0
      پدرما رادرآوردید،چقدرتکرارمیکنیدحقوقها افزایش یافت، این افزایش رانخواستیم،تورم وگرانیهارامهارکنید،شمارابه دین ومذهب قسم میدهیم گرانی رامهارکنید،ما میدانیم کنترل ازدست شماخارج شده،چون بی لیاقت هستید
    • IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
      2 0
      خوب اینها را که خود بازنشستگان ازایشان بهتر لمس می کنند بعدش چی؟
    • ناشناس IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
      1 0
      کجا 4میلیون 200 به خدا 3میلیون 500میدن اونم 31 برج میریزن 2برج هیچی نیست همش قرض مغازه نانوای اینا میشه به خدا اگه با این پول یه جفت جوراب بخریم از 2 تا 31برج باید چی کار کنیم خیلی سخته نتونی خواسته بچه ات که با یه ناچیز هست برآورده کنی نمیشه جز شرمنده گی چیزی ندارم براشون
    • حسن استیری IR ۰۴:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
      0 0
      متاسفانه دولت به همه چیز آب بسته حتی به عمر و زندگی مردم مخصوصا جوانان