۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۵
بازارچه مرزی چیلات و چنگوله محرومیت دهلران و مهران را رفع می کند
بازار گزارش می دهد؛

بازارچه مرزی چیلات و چنگوله محرومیت دهلران و مهران را رفع می کند

ایلام - در حالی که قرار بود دو بازارچه جدید مرزی چنگوله و چیلات در استان ایلام ایجاد شود، پس از سال ها بحث و کشمکش راه اندازی این دو بازارچه به جایی نرسیده است.

خبرگزاری بازار-گروه استان ها: استان مرزی ایلام با ۴۲۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق در حالی از ظرفیت های بسیار بالایی برای مراودات تجاری برخوردار است که تنها بازارچه مرزی مهران در این استان فعال است.

هم اکنون نیز فقط صادرات از این مرز بازارچه صورت می گیرد که عملا به اقتصاد استان ایلام کمک نکرده است و کالاهای تولیدی استان سهم ناچیزی از صادرات در این مرز دارند.

سال های گذشته دولت دو بازارچه مرزی چیلات در شهرستان دهلران و چنگوله در شهرستان مهران برای افزایش مراودات تجاری در استان تصویب کرد اما فقط زیرساخت های آنها در داخل کشور انجام شده و طرف عراقی عملا هیچ کاری انجام نداده و باید گفت این دوبازارچه مرزی در حد حرف باقی مانده است.

طی سال های گذشته ملاقات های زیادی بین مسئولان ایلام و کشوری با مسئولان عراقی انجام شده اما تاکنون منجر به نتیجه و عملیاتی شدن این دو بازارچه نشده است.

لزوم استفاده از ظرفیت مرزی ایلام

یک کارشناس مسائل اقتصادی در استان ایلام در گفت و گو با بازار با اشاره به ظرفیت های مرزی در استان برای مراودات تجاری با عراق، گفت: متاسفانه هم اکنون استان ایلام با وجود امنیت و نزدیک مرزی به عراق سهمی از مرداوت تجاری با این کشور ندارد.

علیرضا پور احمد بیان داشت: سالانه نزدیک به دو میلیارد دلار کالا از مرز مهران به عراق صادر می شود و مرز مهران فرصت طلایی برای صادرات محصولات تولیدی استان ایلام را فراهم کرده است اما سهم استان از صادرات در این مرز بسیار اندک است.

وی با اشاره به اینکه روستاهای مرزی ایلام در حال تخلیه شدن هستند، گفت: نبود شغل در روستاهای مرزی ایلام باعث مهاجرت مردم به دیگر شهرهای استان و حتی خروج از استان شده است، در اکثر روستاهای مرزی استان متاسفانه طرح های اشتغالزایی هدفمندی وجود ندارد.

وی تصریح کرد: می توان با فعال کردن بازارچه چیلات و چنگوله بخشی از محرومیت روستاهای مرزی در دو شهرستان دهلران و مهران را رفع کرد.

زیرساخت های چیلات و چنگوله از طرف ایلام آماده است

استاندار ایلام در این ارتباط اظهار داشت: گذر مرزی چیلات و بازارچه چنگوله برای استان بسیار حائز اهمیت است و هم اکنون نیز زیرساخت های چیلات و چنگوله از طرف ایلام آماده است.

قاسم سلیمانی دشتکی بیان داشت: زیرساخت ها این دو بازارچه در بخش راه، تلفن، آب و برق در حال اتمام است و رایزنی ها برای پای کار آوردن طرف عراق در آن سوی مرز ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه فعالیت این دو بازارچه منوط به پای کار بودن طرف عراق است، گفت: بازارچه‌های مرزی چیلات و چنگوله مصوب دولت هستند و بخش اتاق بازرگانی استان از طریق بخش خصوصی فعال در استان‌های عراقی هم مرز با استان، برای رونق و فعال شدن این بازارچه تلاش کنند.

راه اندازی بازارچه چیلات و چنگوله نیازمند همکاری طرف عراقی است

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایلام نیز در گفت و گو با بازار اظهار داشت: سال ۱۳۸۲ مرز مهران در این استان به واسطه ظرفیت مرز بازگشایی شده و هم اکنون پرترددترین مرز زمینی کشور به عتبات عالیات برای زائران شناخته می‌شود.

شعبان فروتن عنوان کرد: علاوه بر تردد سالانه پنج میلیون زائر، سالانه دو میلیارد دلار کالا نیز در این مرز صادر می‌شود، امنیت و نزدیک بودن دو عامل اساسی در رونق این مرز بوده است.

وی تصریح کرد: ظرفیت‌های مرزی استان ایلام فقط به مهران ختم نمی‌شود، دولت در سال‌های گذشته دو بازارچه مرزی چنگوله در شهرستان مهران و چیلات در شهرستان دهلران برای استفاده از ظرفیت‌های مرزی برای تردد زوار و توسعه تجارت تصویب کرد که هنوز در حد اسم باقی مانده است.

وی گفت: با توجه به پیگیری های مقامات ارشد استان برای تسریع در راه اندازی بازارچه های چنگوله و چیلات ضرورت دارد که کارگروهی برای راه اندازی این دو بازارچه در استان تشکیل شود تا در نشست های تخصصی با طرف عراقی پیگیر ایجاد این بازارچه ها شد.

بدون شک در استان محرومی مثل ایلام استفاده از ظرفیت های مرزی برای توسعه اشتغال و کمک به اقتصاد مردم ضروری است، با توجه به اینکه  سال های زیادی از تصویب دو بازارچه مرزی چیلات و چنگوله می گذرد، مسئولان باید هرچه سریعتر این دو بازارچه را تعیین تکلیف کنند.

کد خبر: ۱٬۰۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha