۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۹
سهل‌انگاری دولت در قطعی برق محرز شد
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس:

سهل‌انگاری دولت در قطعی برق محرز شد

نخعی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس، اصلی‌ترین دلیل مشکلات برق را متوجه کوتاهی و سهل‌انگاری دولت دانست.

به گزارش بازار، مصطفی نخعی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به روند قانون‌گذاری در کمیسیون متبوعه‌اش و نیز بررسی‌های حوزه آب خوزستان گفت: طی جلسه با وزیر نیرو تلاش کردیم نارضایتی‌های صنفی و مردمی را مدیریت کنیم و الحمدلله اتفاقات خوبی رقم خورده است.

وی همچنین خاموشی‌های برق اخیر را یادآور شد و افزود: طبیعتاً کمیسیون باید به این مهم ورود می‌کرد که در نهایت گزارشی تهیه شد.

نخعی ادامه داد: گزارش در صحن علنی قرائت شد و طرحی ۱۶ ماده‌ای برای توسعه و مانع‌زدایی از صنعت برق کشور تهیه کرده‌ایم.

وی از اعلام وصل شدن این طرح در هیئت‌رئیسه خبر داد و گفت: هدف ما این است که موانع متعدد بر سر راه صنعت برق کشور برداشته شود و این صنعت بر اساس قوانین بالادستی توسعه یابد.

نخعی یادآور شد: بر اساس قانون باید ۲۵ هزار مگاوات نیروگاه حرارتی در کشور احداث می‌کردیم که فقط ۱۲ مگاواتِ آن محقق شده و شاهد یک کسری در این حوزه هستیم.

این نماینده مجلس کوتاهی دولت را اصلی‌ترین این نقیصه دانست و افزود: بودجه به‌موقع هم تخصیص داده نشد و تحریم نیز کمک کرد وزارت نیرو در این امر کوتاهی کند.

نخعی در پاسخ به این اظهارنظر مجری برنامه که به نقل‌قولی از وزیر نیرو مبنی بر عدم اعتقاد به تأسیس نیروگاه اشاره کرد، گفت: به نظر بنده شرایط کنونی محصول علل مختلف است؛ از طرفی رویکرد دولت دارای ایراد بوده چون تکالیف تا امروز انجام نشده است.

وی همچنین تاکید کرد: ما همچنین با کاهش تولید و افزایش مصرف برق روبه‌رو هستیم. رشد مصرف برق هرساله ۳ تا ۵ درصد است که امسال این میزان به ۶۶ مگاوات رسید.

نخعی گفت: طول دوره گرما به دلیل خشکسالیِ امسال طولانی‌تر بود. به‌گونه‌ای که در فروردین و اردیبهشت با ورود نیروگاه‌ها به حوزه اُورهال، اما این مهم امسال صورت نگرفت و تعمیرات برنامه‌ریزی‌شده را به‌درستی انجام ندادند.

وی درعین‌حال تعطیلی‌ها از جمله باز نبودن دانشگاه‌ها را در کاهش مصرف برق بی‌تأثیر دانست و گفت: گرمای هوا و افزایش مصرف در گزارش صحن آمده است.

نخعی از راندمان کاری پایین نیروگاه‌ها سخن گفت و خاطرنشان کرد: ما در بحث اصلاح الگوی مصرف هم اقدام عملیاتی صحیحی انجام نداده‌ایم. البته نباید تمام بار را به دوش مردم بدانیم و حتی در حوزه مصرف برق خانگی، دولت تکلیف دارد.

کد خبر: ۱۰۱٬۱۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha