۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۸
سئو چیست؟ موتورهای جستجو چگونه کار می‌کنند؟

سئو چیست؟ موتورهای جستجو چگونه کار می‌کنند؟

این سوال ممکن است برای بسیاری از افرادی که برای اولین بار با این کلمه مواجه شده‌اند پیش آمده باشد. سئو (SEO) مخفف Search Engine Optimization به معنی بهینه سازی موتورهای جستجو است.

بازار; گروه اقتصاد دیجیتال: سئو چیست؟ این سوال ممکن است برای بسیاری از افرادی که برای اولین بار با این کلمه مواجه شده‌اند پیش آمده باشد. سئو (SEO) مخفف Search Engine Optimization به معنی بهینه سازی موتورهای جستجو است. سئو یا بهینه سازی موتورهای جستجو عبارتست از: «مجموعه اقدامات و فرآیندهایی که در آن جایگاه سایت یا یک صفحه از وبسایت برای یک یا چند کلیدواژه بهبود پیدا می‌کند که این افزایش رتبه منجر به افزایش ترافیک ورودی از موتورهای جستجوی می‌شود.»

جایگاه بهتر صفحات وبسایت کسب و کار شما در نتایج جستجوی گوگل منجر به افزایش بازدید وبسایت شما و افزایش آگاهی از برند خواهد شد که جلب توجه مشتریان بالقوه و افزایش فروش را به دنبال خواهد داشت. در نقطه مقابل اگر وب سایت شما برای جستجوی عبارات مرتبط در صفحه یک نتایج جستجوی گوگل نشان داده نشود، تعداد زیادی از مشتریانتان را از دست خواهید داد.

تاریخچه سئو به دهه ۹۰ میلادی و ظهور موتورهای جستجو برمی‌گردد. امروزه سئو یا بهینه سازی موتورهای جستجو به عنوان یک استراتژی بازاریابی موثر و صنعت رو به گسترش شناخته می‌شود. در صورتی که بدنبال درک کلی از مفهوم سئو و کسب اطلاعات بیشتر از جنبه‌های مختلف سئو هستید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. این مقاله یک راهنمای بسیار جامع است و با مطالعه کامل این راهنما بیش از ۸۰ درصد از مهمترین نکات برای بهینه سازی وبسایت خود را فراخواهید گرفت.

موتور جستجو چیست؟

موتور جستجو یک ابزار آنلاین است که به افراد برای پیدا کردن اطلاعات مورد نظرشان در اینترنت کمک می‌کند بعنوان مثال گوگل و بینگ. همانطور که در تصویر زیر ملاحظه می‌کنید گوگل در حال حاضر اختلاف فاحشی با سایر رقبای خود در میزان سهم از بازار مورتوهای جستجو دارد.

سهم بازار موتورهای جستجو

منبع استت کانتر – علیرغم وجود بیش از ۳۰ موتور جستجوی دیگر علاوه بر گوگل، جامعه سئو بدلیل گستردگی سهم بازار گوگل تمرکز اصلی خود را به این موتور جستجو معطوف کرده است.

موتورهای جستجوی در نحوه رتبه بندی وبسایت‌ها در هنگام جستجوی کلیدواژه‌های مختلف، عملکرد متفاوتی دارند. این تفاوت عملکرد ناشی از هوش مصنوعی مورد استفاده در هریک می‌باشد. دلیل تصاحب بازار موتورهای جستجو توسط گوگل این است که گوگل نتایج بهتری در هنگام جستجو به کاربران نشان ‌می‌دهد و فرایند جستجو در اینترنت را برای کاربران را بیشتر تسهیل می‌کند.

بدلیل سهم بازار بیشتر گوگل، در این راهنما منظور ما از موتور جستجو، گوگل خواهد بود و در مورد نحوه بهینه سازی برای سایر موتورهای جستجو بحث نخواهیم کرد.

موتور جستجو چگونه کار می‌کند؟

موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ برای بررسی صفحات مختلف در وبسایت‌ها از ربات‌ها استفاده می‌کنند. این ربات‌ها در واقع برنامه‌های کامپیوتری هستند که از سایتی به سایت دیگر می‌روند و اطلاعات مربوط به صفحات مختلف را جمع‌آوری می کنند. در نهایت این اطلاعات را در یک پایگاه داده عظیم فهرست یا اصطلاحا ایندِکس (Index) می‌کنند.

سئو چیست؟ موتورهای جستجو چگونه کار می‌کنند؟

در مرحله بعدی، صفحات موجود در فهرست گردآوری شده را با در نظر گرفتن صدها فاکتور ، رتبه‌بندی و تجزیه و تحلیل می‌کنند. حاصل این فرایند مشخص شدن رتبه صفحات مختلف از سایت‌های متفاوت برای یک کلیدواژه خواهد بود.

ربات گوگل چگونه بین صفحات وب حرکت میکند؟

ربات گوگل یا گوگل اسپایدر با حرکت بین صفحات مختلف به فهرست کردن صفحات می‌پردازد. این ربات در واقع یک برنامه کامپیوتری است که صفحات مختلف را بازدید و ارزیابی می‌کند. سایر موتورهای جستجو نیز از همین روش استفاده ‌می‌کنند.

بطور کلی عملکرد موتورهای جستجو شامل چهار مرحله است:

خزش (Crawling): مشاهده و بررسی صفحات وبسایت‌ها که اصطلاحا به آن کراولینگ یا خزیدن می‌گویند.

فهرست کردن (Indexing): فهرست کردن صفحات مشاهده شده

رتبه بندی صفحات (Ranking): رتبه‌بندی نتایج بر اساس کلمه کلیدی وارد شده توسط کاربر

نمایش نتایج به کاربر

الگوریتم‌های موتورهای جستجو برای نمایش صفحات معتبر و مرتبط در هنگام جستجوی یک کلیدواژه طراحی شده‌اند تا تجربه‌ی گشت و گذاری کارآمد و دلچسب در فضای وب را در اختیار کاربرانشان قرار ‌دهند. سئو و بهینه سازی محتوای صفحات، می‌تواند به شما در کسب رتبه‌ بالاتر در نتایج جستجو کمک کند.

به عنوان مثال، کیفیت محتوا و تحقیق در مورد کلمات کلیدی از عوامل اصلی سئو محتوا هستند و سرعت بارگذاری سایت و سازگاری با موبایل از دیگر فاکتورهای مهم سئو سایت هستند. در ادامه این راهنما برخی از این فاکتورهای مهم در رتبه بندی را با هم مرور خواهیم کرد.

سئو چگونه کار می‌کند؟ مفهوم بهینه سازی موتورهای جستجو

به زبان ساده، با رعایت اصول سئو و سرمایه‌گذاری روی سئوی وبسایت، شما تلاش می‌کنید تا به موتورهای جستجو بفهمانید که محتوای شما بهترین نتیجه برای موضوع مورد نظر کاربر است. دلیل این امر این است که تمام موتورهای جستجو هدف یکسانی دارند: نمایش بهترین و مرتبط‌ترین نتایج به کاربران خود.

سئو چیست؟ موتورهای جستجو چگونه کار می‌کنند؟

نمایش نتایج ارگانیک گوگل و تبلیغات کلیکی در کنار هم و اینکه سئو کجا اتفاق می‌افتد

ترافیک ورودی به سایت، که حاصل از کلیک کاربران روی لینک سایت شما در صفحه نتایج موتورهای جستجو باشد را ترافیک ارگانیک می‌نامند.

اگر می‌خواهید ترافیک ارگانیک بیشتری روی صفحات وبسایت خود ایجاد کنید، باید از الگوریتم‌های رتبه‌بندی در موتور جستجوی گوگل آگاه باشید. اگر بازدیدهای ویدیویی بیشتری برای کانال ویدیویی خود در یوتیوب می خواهید، باید تمرکز خود را روی سئو ویدیو و درک الگوریتم‌های رتبه بندی در یوتیوب بگذارید. از آنجا که هر موتور جستجو الگوریتم رتبه بندی متفاوتی دارد، پوشش دادن همه آنها در این مقاله غیرممکن است. بنابراین همانگونه که پیش از این نیز گفته شد ما تنها فاکتورهای رتبه بندی در گوگل را مورد نقد و بررسی قرار خواهیم داد.

چرا سئو مهم است؟

سئو یکی از بخش‌های مهم در دنیای دیجیتال مارکتینگ است. همه روزه مردم برای یافتن پاسخ سوالاتشان، اطلاعات محصولات، خدمات و موارد دیگر، بیش از میلیاردها کلیدواژه را در موتورهای جستجو وارد می‌کنند. سرچ کردن در موتورهای جستجو برای بسیاری از برندها و کسب‌وکارها منبع اصلی جذب ترافیک و تکمیل‌کننده سایر کانال‌های بازاریابی است. در ادامه بیشتر به توضیح اهمیت و مزایای سئو خواهیم پرداخت:

۱- سئو برای وبسایت شما ترافیک بیشتری می‌آورد: امروزه بهتر دیده‌شدن در فضای دیجیتال و کسب رتبه بالاتر در نتایج گوگل، تاثیر بسزایی در جذب مشتریان بالقوه و افزایش گردش مالی کسب‌وکارها دارد زیرا اکثر مردم تمایل به کلیک روی چند نتیجه اول در صفحه نتایج جستجوی گوگل دارند.

خوب است بدانید:

رتبه بندی موتورهای جستجو یک بازی تنها با یک برنده است. سه نتیجه برتر بیش از ۶۰ درصد از بازدیدکنندگان را به خود جذب می‌کنند و با رفتن به رتبه ۹، نرخ کلیک به ۳٪ کاهش می‌یابد.

نرخ کلیک گوگل بر اساس رتبه در صفحه نتایج گوگل

با بررسی نرخ کلیک برای جایگاه‌های مختلف در صفحه نتایج گوگل به نظر می‌رسد رتبه‌های ۱ تا ۳ اختلاف شدیدی با سایر رتبه‌ها در نرخ کلیک دارند.

۲- ترافیک در سئو رایگان است: تبلیغ کلیکی گوگل یا گوگل ادز (Google Ads) گران است. همچنین تا وقتی که به گوگل هزینه پرداخت کنید لینک سایت شما در صفحه نتایج جستجو نشان داده خواهد شد. در تبلیغات کلیکی گوگل به ازای هر کلیک باید مبلغ مشخصی به گوگل پرداخت کنید. با بالا رفتن تعداد کلیک‌ها و اتمام اعتبار شما این فرایند متوقف خواهد شد.

در سئو برخلاف تبلیغات کلیکی گوگل، برای گرفتن رتبه بالاتر، نباید به گوگل مبلغی پرداخت کنید و پس از کسب رتبه جایگاه شما وابسته به تعداد کلیک نیست. پس با سرمایه‌گذاری روی سئو، می‌توانید بصورت بلند مدت و بدون پرداخت هزینه به گوگل، کسانی که مشخصا کلیدواژه‌های مربوط به کسب‌وکار شما را جستجو می‌کنند را به وبسایت خود جذب کنید. همچنین تحقیقات نشان داده است که داشتن رتبه بهتر در صفحه نتایج گوگل، منجر به جلب اعتماد بیشتر کاربران می‌شود.

۳- ترافیک ناشی از سئو مستمر است: برخلاف سایر روش‌های دیجیتال مارکتینگ، ترافیک ناشی از سئو مستمر و یکنواخت است. این ویژگی در سایر روش‌های دیجیتال مارکتینگ نظیر ایمیل مارکتینگ و بازاریابی شبکه‌های اجتماعی وجود ندارد. بعنوان مثال در یک کمپین تبلیغاتی ایمیل مارکتینگ، پیک‌هایی در ترافیک وبسایت ایجاد می‌شود که در نهایت و پس از پایان کمپین تبلیغاتی مربوطه این پیک‌ها از بین می‌رود.

سئو چیست؟ موتورهای جستجو چگونه کار می‌کنند؟

خدمات سئو شامل چیست؟

اهمیت سئو در بازاریابی دیجیتال بر کسی پوشیده نیست. اما ممکن است گستردگی موضوع، زمانبر بودن و جزئیات بسیار آن شما صاحبان کسب و کار را دچار سردرگمی کرده باشد. شما باید بتوانید مطالبات خود را به طور کامل مطرح کرده و انتظار نتیجه داشته باشید.

مجری خدمات سئو و بهینه سازی سایت باید تصویر روشنی از خدمات خود ارائه کند تا شما نیز شناختی کلی از سئو و امکانات آن، به دست بیاورید. آگاهی شما از روش کار، موانع احتمالی، هدف‌های کوتاه مدت و بلند مدت هر گونه ابهامی را کنار می‌زند و امید واقعی را به شما بازمی‌گرداند.

نردبان با شفافیت در عملکرد و ارائه گزارش ماهانه چنین هدفی را پیش گرفته است. ارتباط عمیق و دلسوزانه با شماست که اثربخشی خدمات سئو نردبان و موفقیت کسب و کار شما را تضمین می‌کند.

نردبان با دانش و تسلط کامل بر ابزارهای سئو و نیز به روز بودن سعی دارد ارتباطی مبتنی بر اعتماد بسازد. آماده‌ایم تا همواره روش ها و ابزارهای جدید را به کار بگیریم تا شما همیشه یک گام از رقبایتان جلوتر باشید. ما به شما در طراحی سایت زیبا، کارآمد و کاربرمحور که نتایج مثبت برای کسب و کار شما داشته باشد کمک خواهیم کرد.

کد خبر: ۱۰۱٬۱۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha