۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۵
آسیب زنجیره ای به صنوف و مشاغل مرتبط با بازار مسکن
بازار از البرز گزارش می دهد؛

آسیب زنجیره ای به صنوف و مشاغل مرتبط با بازار مسکن

کرج- بی ثباتی نرخ ها در بازار، افزایش تورم و از طرفی قطعی مکرر برق، بخش های مختلف وابسته به بازار مسکن را مختل کرده و در نهایت منجر به آسیب کلان اقتصادی به صنوف و مشاغل زیادی شده است.

خدیجه ستارزاده؛ بازار: صنعت سیمان و فولاد به عنوان پایه و اساس صنعت ساختمان سازی و مسکن، به دلیل گرانی و حال به دلیل تعطیلی صنعت سیمان در نتیجه قطعی برق، اوضاع بازار مسکن را وخیم تر کرده است و مشاغل زیادی زنجیره وار یا از فعالیت متوقف شده و یا با شرایط سختی می گذرانند.

در این اوضاع نه تنها ساخت و ساز مسکن متوقف شده بلکه خرید و فروش هم به دلیل گرانی، شرایط اقتصادی و کاهش توان خرید مردم کاهش داشته است.

خرید و فروش مسکن در کرج ۵۰ درصد کاهش داشته است
رئیس اتحادیه املاک کرج در گفتگو با بازار از کاهش حداقل ۵۰ درصدی خرید و فروش ملک نسبت به سال گذشته در کرج خبر داد و گفت: در خرید و فروش نسبت به سال گذشته افزایش قیمت نداشتیم اما در بحث اجاره ها، حدود ۲۰ درصد افزایش بها داشتیم.

«محمد قمی» با اشاره به شرایط اقتصادی، تورم و همچنین مشکل اشتغال گفت: هر کسی در کسب و کار به مشکل می خورد یک مشاور املاک راه می اندازد. تعداد مشاوران املاک خیلی زیاد و اشباع شده است و این کار وضعیت بازار مسکن را بدتر می کند.

قمی افزود: ما برای جلوگیری از این کار سه ماه تعطیل کردیم تا مجوز صادر نکنیم اما مسئولان با ما همکاری نکرده و اعلام کردند، باید مجوز صادر کنیم. سال گذشته با توجه به تمدید و تغییر نام و صدور، ۱۷۰۰ مجوز در کرج صادر شده است.

آسیب زنجیره ای به صنوف و مشاغل مرتبط با <a class=بازار مسکن " height="400" src="https://media.tahlilbazaar.com/d/2021/07/26/4/84167.jpg?ts=1627290600000" width="600" />

قطعی برق از ۱۳ تیرماه صنعت سیمان آبیک را متوقف کرده است
مدیرعامل شرکت «سیمان آبیک» نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به افزایش ۱۰۰ تا ۷۰۰ درصدی هزینه ها و عوامل تشکیل دهنده سیمان، قیمت گذاری دستوری برای سیمان را آسیبی به این صنعت اعلام کرد و گفت: درآمد این صنعت در حدی نیست که ظرفیت عنوان شده برای صنعت سیمان کشور را نوسازی و با تامین قطعات و شرایط لازم آماده تولید کند. گفته می شود ظرفیت تولید سیمان کشور ۸۷ میلیون تن است، اما در واقع برای تولید حدود ۱۵ میلیون تن آن امکان تولید نیست.

فرمانی افزود: از نیمه دوم خرداد ماه برق ما محدود شده و تولید تقریبا" به ۵۰ درصد کاهش پیدا کرد ولی از ۱۳ تیرماه به صورت مشخص کل صنعت سیمان کشور متوقف شده و تا امروز متوقف است.

وی اظهار کرد: قطعی مکرر برق به کوره و تجهیزات این شرکت حدود ۲۰ میلیارد تومان آسیب و خسارت وارد کرده و با وجود تعمیر و تعویض کوره ، آجر نسوزی که باید برای من ۱۵ ماه عمر کند، مطمئنا طی یکی دوماه آینده می ریزد و من باید ۲۰ میلیارد تومان هزینه کنم که اینها را جایگزین کنم.

مدیرعامل شرکت سیمان آبیک گفت: به دلیل مانع تراشی دولتمردان، صادرات برخی از شرکت ها کاملا متوقف شده و صادرات برخی دیگر هم کاهش پیدا کرده و مشکلات ارزی زیادی برای ما به وجود آمده که برای ارز مورد نیاز تامین قطعات یدکی دچار مشکل هستیم.

«حمید فرمانی» اظهار کرد: متاسفانه دولتمردان ما در جایگاهی که برای سرنوشت یک صنعت مانند سیمان تصمیم می گیرند، شناخت دقیقی از آن صنعت ندارند. به عنوان مثال در بحث قطعی یا تخصیص برق، از شروع کار با آسیاب گرفته تا سنگ شکن، کوره، پَکر ها و غیره همه با برق کار می کنند و در تصمیم گیری این فرآیند در نظرگرفته نمی شود.

آسیب زنجیره ای به صنوف و مشاغل مرتبط با بازار مسکن

توقف پروژه های ساختمانی و رکود بازار اصناف مرتبط با ساختمان سازی
رئیس اتحادیه مصالح فروشان کرج نیز در گفتگو با بازار اظهار کرد: از اسفند ۹۹ رکود بی سابقه ای در بازار مسکن و ساخت و ساز حاکم شد که در ۲۰ سال گذشته بی سابقه بود و باعث شد واحدهای صنفی حتی در تامین هزینه های جاری هم با مشکل مواجه شوند.

«مهرداد قدیمی» با بیان اینکه رکود بی سابقه بازار مسکن و ساخت و ساز به کسب و کار واصناف زیادی  آسیب زد تا حدی که در تامین تعهدات پرداختی خود با مشکل مواجه شدند، افزود: در حال حاضر واحدهای صنفی عملا حتی هزینه های جاری خود را هم درآمد ندارند و در واقع با ۳۰ تا ۴۰ درصد ظرفیت فعال دارند.

قدیمی با اشاره به افزایش بالای ۱۵۰ درصدی قیمت سیمان گفت: بقیه مصالح مانند آجر و سفال هم افزایش قیمت داشت اما با توجه به رقابت در بازار مجبور به رقابت معکوس و کاهش قیمت شدند.

قدیمی اضافه کرد: شن و ماسه هم حدود ۴۰ درصد افزایش قیمت داشته و کرایه حمل کامیون هم ۱۰۰ درصد افزایش داشته که نهایتا" افزایش قیمت «سیمان، آهن، کرایه حمل و دیگر مصالح» باعث شده همه پروژه ها متوقف شده و رکود در بازار حاکم شود.

رئیس اتحادیه مصالح فروشان کرج با اشاره به عدم تقاضا برای خرید مسکن، گفت: به دلیل تغییر دولت و همچنین به دلیل رکود بازار سازنده ها تا روشن شدن وضعیت کشور، یا شروع به اجرای پروژه ها نکرده و یا دست نگه داشتند.

قدیمی با تاکید بر اینکه اقتصاد کشور ما روی بازار مسکن می چرخد، اظهار کرد: وقتی بازار مسکن رکود داشته باشد، قطعا" روی صنف های زیادی تاثیر می گذارد و همه آسیب می بینند و چرخه اقتصاد داخلی را دچار آسیب می کند.

۱۴۰۰ واحد کابینت سازی در کرج تعطیل شد
رئیس اتحادیه کابینت سازان کرج هم در گفتگو با بازار گفت: افزایش بی رویه قیمت مواد اولیه، مالیات، اجاره ها و حقوق کارگران» باعث شد از دو هزار واحد صنفی کابینت ساز در کرج ۶۰۰ واحد فعال باقی بماند و هزار و ۴۰۰ واحد تعطیل شد و واحدهای فعال هم تعداد کارگران خود را از ۵ نفر به یک نفر رسانده اند.

قاسم پورنظری با اشاره به افزایش قیمت مواد اولیه در نتیجه افزایش نرخ دلار گفت: در دو سال گذشته کابینت از متری هشتصد هزار تومان به ۶ میلیون تومان رسیده است و این وضعیت توان مردم برای درخواست کابینت را خیلی کم کرده است.

پورنظری فشار دارایی و شهرداری برای دریافت مالیات و کرایه مغازه ها را از دیگر مشکلات واحدهای صنفی کابینت سازان عنوان کرد و گفت: ۶۰ درصد مواد اولیه ما در داخل تولید و تامین می شود و برای تهیه ۴۰ درصد وارداتی هم مشکلات زیادی داریم.

آسیب زنجیره ای به صنوف و مشاغل مرتبط با بازار مسکن

وی که خود نیز یکی از کابینت سازان کرج است گفت: من ۲۹ سال است در اتحادیه کابینت سازان مشغولم و در دوران های مختلف شاهد گرانی های بازار و افزایش قیمت ها بوده ام، اما در این سال‌های اخیر گرانی بیداد می‌کند و با این وضعیت تولیدکنندگان ما نابود می‌شوند.

رئیس اتحادیه کابینت سازان کرج نوسان قیمت هر روزه مواد اولیه و عدم توان کابینت سازان برای انجام تعهدات خود را یکی از مشکلاتی عنوان کرد که باعث تشکیل پرونده های متعدد شکایت در اتحادیه شده است و افزود: روزانه حداقل ۲۰ شکایت از صنف کابینت داران به اتحادیه داریم که دلیل همه آنها افزایش قیمت روزانه مواد و در نتیجه عدم توان انجام کار و تعهدات تولیدکنندگان بوده است.

رئیس اتحادیه کابینت سازان کرج با تاکید بر اینکه همه تولیدکنندگان کابینت در کرج مشکل دارند، گفت: اگر همین طور پیش برویم تعداد همکارانمان به ۲۰۰ نفر می‌رسد، امیدوارم برای وضعیت تولیدکنندگان و مشکلات آنها چاره اندیشی و رسیدگی شود.

گرانی مواد اولیه وارداتی کیفیت و امنیت آسانسورها را کاهش داده است
مدیرعامل یک شرکت آسانسور سازی در البرز با اشاره به افزایش روزانه قیمت مواد اولیه و بلاتکلیفی تولیدکنندگان گفت: اگر وضعیت به همین روال پیش برود، همه شرکت های آسانسور سازی ورشکست می شوند. .

سید مرتضی میران در گفتگو با بازار  با اشاره به افزایش مداوم قیمت مواد اولیه وارداتی گفت: نمی توان مواد اولیه با کیفیت و جنس خوب تهیه کرد و این وضعیت مسلما" روی کیفیت و امنیت آسانسور تاثیر می گذارد.

میران با اشاره به محدودیت ها و مشکلاتی که تحریم ها برای شرکت های پله برقی و آسانسورسازی ایجاد کرده است، گفت: گرانی مواد اولیه و کالاهای وارداتی و نوسانات بازار باعث شده شرکت ها نتوانند قراردادهای کلی ببندند و حدود ۸۰ درصد شرکت ها مجبور به مدیریت پیمانی هستند که این بحث باعث آسیب به شرکت های آسانسورسازی شده است.

آسیب زنجیره ای به صنوف و مشاغل مرتبط با بازار مسکن

مدیرعامل این شرکت آسانسور سازی با تاکید بر اینکه اکثر صنف ها این مشکل را دارند، افزود: هر افزایش قیمت ناگهانی دلار ضربه‌ محکمی به صنف ما و سایر اصناف وارد می کند و شرکت هایی که رقبای بزرگ دارند با این افزایش قیمت بیشتر زمین می خورند چرا که به تنهایی نمی توانند تمام زیان را پرداخت کند و درگیر شکایت و مسائل حقوقی می شوند.

حال با تغییر دولت و شرایط سختی که مدتهاست بر بخش خصوصی و تولید و صنعت حاکم شده، چشم امید تولیدکنندگان و صنعتگران و اصناف به رویکرد و عملکرد دولت جدید است تا با مدیریت کارشناسانه و رفع موانع و پشتیبانی از تولید، شرایط کشور را از بحران خارج و به سمت رشد و توسعه پیش ببرد.

کد خبر: ۱۰۱٬۱۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha