۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۰
«ارز» از سیاست‌های غلط بانک‌ مرکزی لطمه دید
رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران:

«ارز» از سیاست‌های غلط بانک‌ مرکزی لطمه دید

نفر، رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران مشکلات ارز گران را فقط متوجه تحریم ندانست و گفت: لطماتِ حوزه ارزی ناشی از سیاست های غلط کشور خاصه در حوزه بانک مرکزی است.

به گزارش بازار، جمشید نفر درباره گمانه زنی های ۵هزار تومانی در صورتِ نبودِ تحریم و مشکلات دیگر، گفت: اقتصاد دستور بردار نیست و مولفه های بسیاری به جز مولفه های مورد نظر رئیس جمهور در قیمت ارز تاثیر می گذارد.

وی دیپلماسی و میزان سرمایه گذاری در کشور را از دیگر عوامل اثر گذار در نرخ ارز دانست گفت: اگر میزان صادرات بیش از نیاز وارداتی باشد، بالانس اقتصادی مثبت خواهد شد و در نهایت قیمت ارز کاهش می یابد.

نفر با اشاره به اینکه برخی کشورها با بالانسِ صادراتی مثبت، باز هم ارزش ارزهای خارجی را بالا می برند تا قیمت پول ملی خود را پایین آورند، گفت: ما ابتدا باید بدانیم نرخ ارز بالا خوب است یا پایین و از طرفی شرایط کشور را بسنجیم.

این فعال بخش خصوصی در حوزه صادرات یادآور شد: درست است که ما از حوزه تحریم ضربه بسیار خورده ایم ولی لطماتِ حوزه ارزی سیاست های غلط کشور خاصه در حوزه بانک مرکزی است.

هندی ها سی سال قیمت ها ثابت نگه داشتند
همچنین مهرداد مظفری، مدیر اسبق بانک صادرات با حضور در میزگرد اقتصادی «گفتگوی اقتصادی»، گزاره مورد نظر رئیس جمهور مبنی بر اما و اگر های دلار ۵ هزار تومانی را نیازمند نقد و بررسی عنوان کرد.

مظفری گفت: این گزاره از نظر منطقِ کلامی صحیح است؛ به گونه ای که در علم فلسفه می خوانیم به انتفاعِ یک مقدمِ نادرست، می توان هر نتیجه ای گرفت. پس به لحاظ فلسفه کلامی، سخن رئیس جمهور برآمده ای گزاره ای صحیح است.

این مدرس دانشگاه بعد دیگر این نظر را ناظر بر منطق اقتصادی دانست و اضافه کرد: در منطق اقتصادی، ارز از دو زاویه بررسی می شود چون اگر بخواهیم طولنی سخن بگوییم، مخاطبان از جریان کلام ما خارج می شوند.

مظفری گفت: اگر ارز را به عنوان یک کالا در نظر بگیریم و موجودیت آن را ببینیم نه موجودیتِ آن را، باید بپذیریم که جریان عرضه ی ارز مدتی محدود شد و در نتیجه قیمت آن بالا رفت.

این کارشناس حوزه پول و بانک در تکمیل سخنان خود در رادیو گفت‌وگو، گفت: حال به زاویه ای دیگر از ارز می نگریم. این ارز سایه توانِ تولید و قدرتِ رقابت و نوآوریِ ماست؛ به گونه ای که شاخصِ اقتصادی در هند این گونه است که یک قوطی کبریت را به مدت سی سال، با یک قیمت واگذار کرده اند.

کد خبر: ۱۰۱٬۱۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha