۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۳
برای خرید لاستیک به چه نکاتی باید دقت کرد؟| مشخصات فنی تایر را بشناسید
«بازار» بررسی کرد

برای خرید لاستیک به چه نکاتی باید دقت کرد؟| مشخصات فنی تایر را بشناسید

رفتار رانندگی، کلاس خودرو، جاده و شرایط جوی از مهمترین مواردی هستند که در زمان انتخاب و خرید لاستیک باید به آن توجه داشته باشید.

بازار؛ گروه خودرو: لاستیک به عنوان یک قطعه مصرفی در خودرو طی دو سال گذشته چالش‌های فراوانی را در بازار تجربه کرده است. چالش‌هایی که از لحاظ قیمتی، قدرت خرید مشتریان را به شدت کاهش داده و آن‌ها را به سمت استفاده از لاستیک استوک بیش از گذشته سوق داده است. دلیل این موضوع نیز صرفا منوط به جهش نرخ ارز، تحریم‌ها و ایجاد کمبود در بازار تایر است. اگر از این مسائل گذر کنیم، معضل دیگری که گریبان گیر مالکان خودروها است انتخاب لاستیک مناسب برای خرید است. گاهی برخی از آن‌ها اطلاعات کافی در خصوص تهیه تایر نداشته با چالش مواجه می‌شوند، در این گزارش سعی داریم نکاتی در خصوص تایر برای آشنایی بیشتر در زمان خرید ارائه دهیم.

لاستیک های شما باید انواع مختلفی از شرایط آب و هوایی مانند باران، گرمای زیاد، برف، یخ و غیره را تحمل کند. معمولا در بازار لاستیک‌های تابستانی، زمستانی و چهار فصل وجود دارد، لذا همیشه توصیه می‌شود برای افزایش ایمنی خودرو از لاستیک‌های چهار فصل استفاده کنید

چگونه لاستیک انتخاب کنیم؟
باتوجه به طراحی، قوای فنی، هندلینگ و کلاس هر خودرویی انتخاب تایر برای آن متفاوت است. زیرا تایر در عین سادگی مهم‌ترین قطعه برای پایداری بهبود حرکت خودرو توام با ارتباط آن با سطح زمین است. پس از آن باید دقت کنید که خودرو شما در چه فصل و شرایط دینامیکی قرار هست حرکت کند، لاستیک های شما باید انواع مختلفی از شرایط آب و هوایی مانند باران، گرمای زیاد، برف، یخ و غیره را تحمل کند.

معمولا در بازار لاستیک‌های تابستانی، زمستانی و چهار فصل وجود دارد، لذا همیشه توصیه می‌شود برای افزایش ایمنی خودرو از لاستیک‌های چهار فصل استفاده کنید. اگر رانندگی پر شتاب و سرعت توام با ترمزهای پیاپی دارید، باید تایری انتخاب کنید که طول عمر بیشتری داشته باشد. اگر علاقمند به سواری راحت و آرام هستید، به دنبال لاستیک هایی باشید که به طور خاص به راحتی، سواری نرم یا صدای کم جاده اهمیت داده است. معمولا تایرهای با درجه T، S و H که روی دیواره لاستیک درج شده این ویژگی را دارد. اما در غیر اینصورت برای افزایش بهبود سواری پر شتاب با هندلینگ بالا، لاستیک‌های با عملکرد بالا را باید انتخاب کنید. معمولا در دفترچه راهنمایی خودروها لاستیک مناسب و مورد استفاده خودرو در آن ذکر شده که باید ابتدا آن را مطالعه و سپس اقدام به خرید کنید.

تایرهای بایاس و رادیال در زاویه الیاف که زاویه آج گفته می شود تفاوت دارند. زاویه آج ها در بایاس حدود ۴۰ درجه است و در رادیال حدود ۲۰ درجه است. تایرهای رادیال برای راحتی سفر مناسب تر هستند زیرا بی سروصداتر و نرم تر هستند

زبان لاستیک را به درستی بشناسید
تایرها به طور کلی به دو دسته تقسیم می شود که عبارت اند از تایر بایاس و تایر رادیال است. اکثرا روی تایرها نوشته هایی وجود دارد که مشخصات آن را بیان می کند. به عنوان مثال P۱۹۵/۷۰R۱۴ روی لاستیک حک می شود. حرف p به معنایی مسافرتی است و عدد ۱۹۵ بیانگر پهنای تایر بر حسب میلی متر است. عدد ۷۰ بیانگر ارتفاع بر حسب درصد است و کلمه R به معنای رادیال است. عدد ۱۴ نیز بیانگر قطر رینگ است. این مشخصات را هر راننده ای باید بداند تا در هنگام خرید یک تایر مناسب برای خودروی خود اطلاعاتی را داشته باشد. تایرهای بایاس و رادیال در زاویه الیاف که زاویه آج گفته می شود تفاوت دارند. زاویه آج ها در بایاس حدود ۴۰ درجه است و در رادیال حدود ۲۰ درجه است. تایرهای رادیال برای راحتی سفر مناسب تر هستند زیرا بی سروصداتر و نرم تر هستند. ولی از نظر پایداری بایاس مقاوم تر است.

تاریخ تولید در عمر مفید اهمیت دارد
با داشتن آگاهی کافی در خصوص مشخصات فنی تایر، در زمان خرید باید به نکته بسیار مهم که همان تاریخ تولید لاستیک است، دقت کنید. اگر در بازار لاستیکی را یافتید که بیش از دو سال از تولید آن می‌گذرد، هرگز اقدام به خرید آن نکنید. زیرا در زمان استفاده ممکن است به دلیل عدم چسبندگی مناسب یا ترک در دیواره، منجربه کاهش ایمنی خودرو شود. هرچند که طول عمر تایرها به عوامل مختلفی بستگی دارد که شامل رفتار رانندگی، آب و هوا، شرایط جاده ای و برآورد طول عمر تایر سازنده است. هرچه شرایط جاده سخت تر باشد، لاستیک شما سریعتر فرسوده می شود.

طول عمر یک لاستیک براساس نوع آن ۶۴ هزار تا ۱۶۰ هزار کیلومتر باید باشد. لاستیک‌های تمام فصل عمر مفیدی در حدود ۶۴ تا ۱۱۲ هزار کیلومتر دارند، با گذشت این مقدار تضمینی برای آج آنها وجود ندارد

به طورک کلی بنا به استانداردهای جهانی، طول عمر یک لاستیک براساس نوع آن ۶۴ هزار تا ۱۶۰ هزار کیلومتر باید باشد. لاستیک‌های تمام فصل عمر مفیدی در حدود ۶۴ تا ۱۱۲ هزار کیلومتر دارند، با گذشت این مقدار تضمینی برای آج‌ها آن وحود ندارد.

برآورد تولید کننده در مورد عمرمفید لاستیک براساس آزمایش‌های و نه بر پایه شرایط واقعی است، پس هرگز از تایرهای استوک برای خودرو استفاده نکنید. براساس متریال و طراحی تایر، ممکن هست لاستیکی که خریداری کردید مشروط بر تمام فصل بودن و رفتار رانندگی صحیح چندین سال طول عمر داشته باشد. امروزه تایرسازان در دنیا به دنبال تولید محصولی هستند که بتواند عمرمفیدی در حدود پیمایش یک میلیون کیلومتر داشته باشد. بنابراین کیفیت عمر مفید را براساس پیمایش آن از درجه A تا C رتبه بندی می‌کنند.

تایر توصیه شده خودروساز انتخاب کنید
یکی از نکات مهمی که مالکان خودروها به انتخاب لاستیک توجه ندارند، سایز استاندارد لاستیک است. اگر برای خودرو در بازه استانداردی تعریف شده اقدام به انتخاب تایر نکنید، اختلال در سیستم ABS، ایراد در فرمان پذیری، افزایش مصرف سوخت خودرو، افزایش خرابی سیستم گیربکس و پیشرانه را درپی خواهید داشت.

کد خبر: ۱۰۱٬۱۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha