۲۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۶
تورم، گرانتر از طلا/ تحولات داخلی احساس طلا را برنمی‌انگیزد
مال باختگان فلز زرد

تورم، گرانتر از طلا/ تحولات داخلی احساس طلا را برنمی‌انگیزد

سرمایه گذاران طلا در امسال سودی حدود ۲۰ درصدی را کسب کرده اند که حتی پایین تر از نرخ تورم بوده است. با این وجود برخی از فعالان بازار می گویند که قیمت طلا در سال آینده جهش چشم‌گیری را تجربه خواهد کرد.

بازار- بازار طلا سال پر فراز و نشینی را تجربه کرد. طلا که سال ۹۸ را با رشد ملایمی آغاز کرده بود، با رکود بی سابقه ای در تابستان مواجه شده و به یکباره در زمستان به بالاترین رقم خود در ۴ دهه گذشته رسید. آنگونه که آمارها نشان می‌دهد هر گرم طلا که سال ۹۷ را با عدد ۴۲۹ هزار تومان به پایان رسانده بود در نخستین روزکاری بازار توانست عدد ۴۳۲ هزار تومان را به نام خود ثبت کرد. قیمت سکه هم با کمی افت نسبت به سال ۹۷ به ۴ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان رسید.

حرکت قیمتی طلا بر خلاف بازارهای جهانی 

 اما شرایط برای بازار طلا در دومین ماه سال چنگی به دل نمی زد و افت و خیزهای شدیدی را تجربه کرد. بهای هر گرم طلا که که در اواسط اردیبهشت به ۴۶۵ هزار تومان افزایش یافته بود، به یکباره روند نزولی به خودگرفت وماه را با قیمت ۴۱۸ هزار تومان به پایان رساند. افت شدید تقاضا در بازار به گونه‌ای بود که رکورد شکنی طلا در بازارهای جهانی هم نتوانست جانی به بازار بی رمق داخل کشور ببخشید. در حالی در ۴ خرداد امسال بهای هر اونس جهانی طلا با رشد بی‌سابقه طی ۶ سال گذشته به یکباره به ۱۴۴۰ دلار افزایش یافت که هر گرم طلا در بازار ایران تنها با ۲.۷ درصد افزایش نسبت به روزهای گذشته ۴۳۳ هزار تومان خرید و فروش می‌شد.

تجربه حباب صفر 

سقوط قیمت‌ها در بازار ادامه پیدا کرد و در ۲۵ تیر به کمترین حد خود در ۴ ماه گذشته رسید. فعالان بازار افزایش عرضه ارز و البته تحویل سکه‌های پیش فروش شده را دلیل اصلی افت شدید قیمت طلا و سکه در آن روزها می‌دانستند. حباب سکه‌ای که در برخی مواقع به بالای ۵۰۰ هزار تومان می رسید مدام در حال تخلیه شدن بود. طوری که محمد کشتی آرای رییس کمسیون طلا و جواهر تهران در ۴ شهریور اعلام کرد که بعد از ۴ سال حباب سکه به صفر رسیده وکاملا تخلیه شده است. هر گرم طلا در هفدهمین روز شهریور در حالی به بهای ۴۱۴ هزار تومان خرید و فروش می‌شد که در آخرین روز زمستان ۹۷ قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار بر تابلوی طلافروشان ۴۲۹ هزار و ۸۷۰ تومان ثبت شده بود. مقایسه این دو رقم نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری در بازار طلا در نیمه نخست سال جاری با رشد منفی چهاردرصدی روبه‌رو بوده است. هم زمان با شروع فصل پاییز، سردی بازار هم بیشتر شد وبهای هر گرم طلا در پایان نخستین ماه نیمه دوم به ۴۰۱ هزار تومان کاهش یافت. قیمت سکه هم در دوم آبان به کمترین مقدار خود در سال ۹۸ رسید  و عدد ۳ میلیون و ۸۴۵ هزار تومان را به نام خود ثبت کرد.

همدردری با بازارهای جهانی در پاییز 

 رفته فته اما با شعله‌ور شدن قیمت‌ها در بازار ارز و افزایش قیمت طلای جهانی در آبان دوباره رونق به بازار بازگشت. گویی این بار قیمت اونس جهانی و نرخ دلار در بازار ایران برخلاف ماه‌های قبل در این جهت با هم، هم‌دست شدند تا بازار طلا دوباره سکه شود و رکوردهای جدیدی را در پاییز امسال به ثبت برسانند. روند رو به رشد قیمت تا آنجا ادامه داشت که هر گرم طلا در آستانه رسیدن به ۵۰۰ هزار تومان قرار گرفت و قیمت هر سکه طلای بهار آزادی تا رسیدن به پنج میلیون تومان فاصله چندانی نداشت. آنگونه که آمارها نشان می‌دهد بهای سکه از ابتدای مهر امسال تا پایان آذر حدود ۲۰ درصد سود عاید سرمایه گذاران خود کرده است.

شوک های پی در پی  جهانی / کرونا بعد ازحمله تروریستی  امریکا 

روند به رشد قیمت‌ها همچنان ادامه داشت تا اینکه حملات تروریستی آمریکا تمامی بازارها را حسابی شوک زده کرده و قیمت طلا به یکباره جهش بی سابقه ای را در ۴ دهه گذشته تجربه کرد. قیمت طلا در ۱۴ دی ۲۴.۳ دلار افزایش یافت و به ۱۵۵۲.۴ دلار در هر اونس رسید. با آرام شدن تنش‌ها میان ایران و آمریکا قیمت ها کمی پایین آمد و به ۴۹۷ هزار و ۵۰۰ تومان درپایان دی رسید. اما این وضعیت دوام چندانی نداشت و با شیوع ویروس کورنا بهای این فلز زرد دوباره در مسیر افزایش قرار گرفت، به طوری که بهای هر گرم طلای ۱۸ عیاردر پایان بهمن به ۵۴۲ هزار تومان رسید. بازار هنوز از شوک کرونا در نیامده بود که بازگشت ایران به لیست سیاه  FATF، منجر به شکستن رکورد ۱۶ ماهه در بازار طلا شد. قیمت سکه تمام بهار آزادی ‌در اولین روز پس از نشست‌های گروه مالی اقدام مشترک و تعلیق ایران به ۵‌میلیون و ۴٠٠‌هزار تومان رسید. همچنین قیمت هر گرم طلای ‌١٨ عیار با ۳‌هزار تومان افزایش به گرمی ۵۵٢‌هزار تومان و اونس جهانی به ١۶٠٨ دلار رسید. ‌روند صعودی قیمت طلا ادامه داشت تا آنجا که بهای هر گرم طلا در ۵ اسفند رکورد تازه ای را به ثبت رساند و به قیمت ۶۲۸ هزار تومان رسید. اما با گسترده شدن شیوع ویروس کرونا بازار طلا هم همچون سایر بازارهای جهانی در مسیر کاهش قرار گرفته و هر گرم طلای ۱۸ عیارسال را با قیمت حدود ۶۱۰ هزار تومان  و سکه تمام بهار آزادی با قیمت ۶ میلیون و ۱۱ هزار تومان سال را به پایان رساند.

نوسانات سینوسی  و محدود طلا و سکه نشان می دهد که طلا و سکه بازار جذابی برای سرمایه گذاران نبوده است. این جذابیت به قدری پایین بوده که محمد ولی رییس اتحادیه تولید کنندگان طلا و جواهر از کاهش حدود ۷۰ درصدی تقاضای خرید طلا نسبت به سال های گذشته خبر می دهد.  او که معتقد است قیمت طلا در سال ۹۹ دوباره روند افزایشی به خود می‌گیرد، به خبرگزاریبازار می‌گوید: هرچند که طلا به دلیل بازدهی بالا در سال ۹۷، یکی از بازارهای جذاب برای سرمایه گذاران بود، اما در سال ۹۸ با اقبال زیادی همراه نشد. اما پیش بینی می‌شود که تقاضا در سال آینده بیشتر شود.  به گفته او، سرمایه گذاران طلا در امسال سودی حدود  ۲۰ درصدی را کسب کرده‌اند که حتی پایین تر از نرخ تورم بوده است.

 اما نگاهی بهتغییرات قیمتی در بازارهای جهانی  نشان میدهد که بر خلاف  آنچه  فعالان  این بازار مدعی هستند، در واقع این افزایش  قیمت و سود ذهنی که برای سرمایه گذارن  به ووجود امده نه تحت تاثیر  اقتصاد داخلی بلکه متاثر از  افزایش قیمت جهانی ان بوده است.  

بررسی های «بازار» نشان می دهد که  نرخ  هر انس  طلا در فروردین ماه حدود ۱۲۷۵ دلار بوده  در حالی که در پایان روز ۲۸ اسنفد سال ۹۸  این عدد به ۱۵۰۹ دلار رسیده است که  افزایشی در حدود۱۹ درصد را نشان می دهد. و این  افزایش ۱۹ درصد خود را در افزایش ریالی  فلز زرد نشان داده است.   بنا براین  سرمایه گذاران در بخش طلا بیشتر با فضای جهانی  همراه بوده اند و چون نرخ تورم در سال جاری بالا تر از این عدد بوده است، لذا در عمل  سرمایه گذاران  این بازار در سال ۹۸ به جای سود و یا حداقل حفظ قدرت خرید دارایی ها ی خود  متضرر شده اند.  

جدول تغییرات قیمتی طلا در دوازده ماهه سال ۹۸ 

ماه های  ۱۳۹۸

فررودین 

اردیبهشت

خرداد

تیر

مرداد(

شهریور

مهر

آبان

آذر

دی

بهمن

اسفند

متوسط قیمتهرگرم طلای۱۸ عیار

۴۳۴۰۰۰۰

۴۲۴۰۰۰۰

۴۱۹۰۰۰۰

۴۱۵۰۰۰۰

۴۱۴۰۰۰۰

۴۰۹۰۰۰۰

۴۰۴۰۰۰۰

۴۰۸۰۰۰

۴۴۸۰۰۰۰

۴۸۰۰۰۰۰

۵۲۵۰۰۰۰

۶۰۰۰۰۰۰

کد خبر: ۱۰٬۱۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha