۱۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۴
بانوانی که تنور اشتغال را گرم نگاه می‌دارند؛ کارآفرینی زن و مرد نمی‌شناسد
گفت‌وگو بازار با بانوان کارآفرین نمونه؛

بانوانی که تنور اشتغال را گرم نگاه می‌دارند؛ کارآفرینی زن و مرد نمی‌شناسد

مشهد- این روزها با این اوضاع نابسامان اقتصادی هرکجا نامی از کارآفرین به گوشمان می‌رسد با امیدواری می‌گوییم خدا را شکر، این افراد توانستند عده‌ای را مشغول به کارکرده و نان‌آور یک خانواده کنند.

بازار؛ گروه استان‌ها: واژه کارآفرین به فردی اطلاق می‌شود که با استفاده از ظرفیت‌های شغلی توانسته برای یک یا چند نفر اشتغال پایدار ایجاد کند، اصولاً آقایان کارآفرینان ماهرتری هستند، اما ما بانوان کارآفرینی داریم که چند سال پی‌درپی به‌عنوان کارآفرین برتر انتخاب‌شده و در مقابل موانع استوار ماندند.

نرگس شفائی  یکی از همین بانوان خراسانی است که به‌عنوان کارآفرین برتر شناخته می‌شود و در زمره نخستین بانوان بازرس در اتحادیه آرد و نان نیز جای دارد.

این بانوی ۴۳ فریمانی در استان خراسان رضوی توانسته تا با راه‌اندازی یک نانوایی و هم‌چنین بسته‌بندی انواع نان افزون بر ۲۰ نفر را به کار مشغول کند.

لازم به ذکراست این بانوی پرتلاش خراسانی که علاوه بر ایجاد نانوایی با راه‌اندازی مشاغل دیگری هم چون شرکت بیمه و شرکت تعاونی «استارتاپی» نقش به سزایی در اشتغال‌زایی برای همشهریان خود داشته است حال در زمره کارآفرینان برتر زن در سطح کشور شناخته می‌شود.

گفت‌وگوی بازار با نرگس شفائی کارآفرین برتر کشوری را به‌منظور آشنایی با رمز موفقیت وی در ذیل می‌خوانید. 

* تحصیلات شما چیست؟
من فارغ‌التحصیل کارشناسی مدیریت بیمه  هستم.

* چه شد که وارد بازار کار شدید؟
من در خانواده‌ای بزرگ شدم که پدرم یک واحد دامداری در فریمان داشت. من فرزند بزرگ خانواده  ۸ نفره بودم و تمامی کار های اداری پدرم را انجام می‌دادم. سال ۸۰ پدرم دچار سکته مغزی شد و امکان فعالیت از وی سلب شد و لذا ازآنجایی‌که مادرم درگیر پرستاری از پدرم شد لذا من مسئولیت خانواده را پذیرفتم.

بانوانی که تنور اشتغال را گرم نگاه می‌دارند؛ کارآفرینی زن و مرد نمی‌شناسد

ما در مشهد زندگی می‌کردیم و دامداری پدر در فریمان بود لذا به علت نبود پدرم بر سرکار تعدادی از دام‌های ما تلف شدند و ازآنجایی‌که رفت‌وآمد نیز بسیاری سخت بود  از این‌رو تصمیم گرفتیم  دامداری را بفروشیم.

* کار دیگری را انتخاب کردید؟
پدرم بیمه نبود و باید منبع درآمدی می‌داشتیم و ایجاد شغلی که از عهده من برمی‌آمد.تصمیم گرفتیم نانوایی بخریم ،آن زمان مجوز نانوایی را به نام یک خانم نمی‌دانند، مجبور شدیم واحدی که دایر بود را خریداری کنیم و ازاین‌رو مباشر انتخاب کردیم تا بتوانیم این کار را انجام بدهیم اما خودم به‌صورت جدی حضور داشتم.

* با چه سختی‌هایی در این مسیر روبرو بودید؟
در ابتدا فضای مردانه‌ای بود و خانم‌ها را در این شغل نمی‌پذیرفتند.این شغل برای من دردسرهای خودش را داشت زیرا برای بسیاری از کارگران سخت بود که کارفرمایشان یک خانم باشد و از من دستور بگیرند.

این موضوع یکی از موانع بهبود کیفیت کار و ایجاد انضباط در محل کار بود اما درنهایت  سعی کردم این فضای سنگین را تحمل‌کنم.اگرچه قبول کارفرمای خانم در محیط مردانه برای کارگران کمی دشوار و غیرقابل‌قبول بود اما درنهایت برای همگان اثبات شد که خانم‌ها نیز توانایی و مدیریت قابل‌توجهی دارند و کارآفرینی مرد و زن نمی‌شناسد.به هر ترتیب این مشکلات را پشت سر گذاشتم و کم‌کم مشکل  اقتصادی هم حل شد.

*آیا نگاه مردم ومشتریان هم به همین شکل بود؟
ابتدا که مردم مرا می‌دیدند برایشان جالب بود و من فقط نظارت داشتم وقتی با روپوش سفید مرا می‌دیدند، تصورشان این بود که کارشناس بهداشت هستم اما کم‌کم برای تمامی اهالی محل مسجل شد که تغییر و تحولات مثل کیفیت بهتر نان، زیبایی و بهداشت و تمیزی نانوایی از برکات حضور یک بانوی کارآفرین است.

* به نظر خودتان این کار مردانه است یا زنانه؟
کار نانوایی کار سخت و طاقت‌فرسایی است، زنان کمتر ورود پیداکرده‌اند و بندرت شاطر زن یا خمیرگیر بانو داریم اما در بحث فروش، بسته‌بندی، نظارت، کارشناس ناظر یا کیفی همیشه از خانم‌ها استفاده می‌کنیم چون صبورتر و باحوصله‌تر و در رعایت بهداشت و مرتب‌تر هستند.

* چه شد که به فکر راه‌اندازی مشاغل دیگر افتادید؟
برایم مهم بود که بانوان بی‌سرپرست یا بد سرپرست را دورهم جمع کرده و در راستای توانمندسازی آن‌ها نیز گام بردارم و از طرفی منحصر کردن فعالیت به یک نانوایی را کم می‌دانستم لذا از همین رو یک شرکت حمل‌ونقل به ثبت رساندم و به‌عنوان آژانس بانوان شروع به کارکردیم.

بانوانی که تنور اشتغال را گرم نگاه می‌دارند؛ کارآفرینی زن و مرد نمی‌شناسد

پس از دریافت مجوز حمل‌ونقل و سرویس دانش آموزان را به ثبت رساندم  تا تعداد بانوان بیشتری مشغول به کار شوند اما در سال ۹۸  که بحث کرونا پیش آمد و سرویس دانش آموزان منتفی شد و بانوان بیکار شدند.

ازآنجاکه کرونا باعث تا تمامی رانندگان خانم که سرپرست خانوار هم بودند بیکار شده و شغل خود را از دست بدهند لذا نخستین شرکت تعاونی استارتاپی در حوزه حمل‌ونقل بانوان را در کشور به ثبت برسانم  و به‌عنوان مدیرعامل بانو تاکسی شرق در مشهد شروع به کارکردیم.

* در این کار جدید برای چند نفر ایجاد اشتغال کردید؟
هدفم این بود که برای  دو هزار و۳۵۰ راننده خانم را که فاقد درآمد شدند ، کاری فراهم شود ازاین‌رو در فاز اول ۴۰۰ بانو را جذب کردیم و تاکسی بی‌سیم ۱۸۴۴ را با اپلیکیشن بانو تاکسی به اجرا رساندم.

* ظاهراً به کار دوم هم اکتفا نکردید؟
با توجه به تحصیلات دانشگاهی‌ام در سال ۹۵ نیز نمایندگی بیمه آسیا را گرفتم و شرکت آتیه سازان مهربان شرق را تأسیس کردم تا آن‌هم سبب اشتغال‌زایی شود.

* مجموع این فعالیت‌ها شمارا در زمره کارآفرینان برتر کشور قرارداد؟
بله من از برگزیدگان دوره نهم انتخاب مردمی زنان کارآفرین معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده  هستم.

کد خبر: ۱۰۱٬۱۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha