۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۶:۰۰
مرغداران در آستانه ورشکستگی| واحدها، تولید ندارند
بازار از ایلام گزارش می‌دهد؛

مرغداران در آستانه ورشکستگی| واحدها، تولید ندارند

ایلام- عدم حمایت لازم از مرغداری های استان ایلام از سوی مسئولان باعث شده هم اکنون بیشتر این واحدها دچار مشکل باشند و ۱۰۰ واحد مرغداری نیز از چرخه تولید خارج شده اند.

بازار؛ گروه استان ها: استان ایلام از گذشته تاکنون به عنوان یکی از قطب های  تولید مرغ در کشور به شمار می رود، چند سالی است که صنعت مرغ استان با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کند.

طبق آمارها سالانه ۵۰ هزار تن گوشت مرغ در استان ایلام تولید می شود، این میزان تولید درحالی است که حداقل ۲ برابر نیاز مصرف استان است.با این وجود هر ساله مشکلات در بخش تولید مرغ استان به وجود می آید.

این مشکلات در سطح مرغداری های استان باعث کمبود مرغ در بازار مصرفی استان می شود.در حال حاضر نیز مشکلات زیادی دامن مرغداری های استان را گرفته و هم اکنون تولید مرغ به شدت در استان کاهش و مرغ در سطح استان با کمبود مواجه است.

۱۰۰ واحد مرغداری تولید ندارند
نایب رئیس اتحادیه مرغداران ایلام در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار داشت: در سال های گذشته تقریبا سه الی چهار برابر نیاز استان تولید مرغ در استان وجود داشت،اما هم اکنون بیش از ۱۰۰ واحد مرغداری  از چرخه تولید خارج و جوجه ریزی انجام نداده اند.

متاسفانه مسئولان نظارتی استان فقط بر مرغ نظارت می کنند، بر ملزوماتی که منجر به تولید مرغ می شود هیچ نظارتی ندارند

مرغداران ایلامی در آستانه ورشکستگی| ۱۰۰ واحد تولید ندارند

یدالله سجادی فر افزود: مرغداران استان مشکلات زیادی دارند، هزینه های تزریقات واکسن، هزینه های بیمه تامین اجتماعی و کارگری افزایش پیدا کرده، همچنین قیمت بارنامه های حمل و نقل به طور وحشتناکی افزایش پیدا کرده است.

وی عنوان کرد: متاسفانه مسئولان نظارتی استان فقط بر مرغ نظارت می کنند، بر ملزوماتی که منجر به تولید مرغ می شود هیچ نظارتی ندارند.

مرغداران از نبود حمایت ها و بی تفاتی مسئولان می گویند
 یکی از مرغداران استان ایلام در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار داشت: کمبود نهاده های دامی یکی از مشکلات اصلی مرغداران استان است، هزینه نهاده ها از مرغداری ها گرفته شده اما نهاده ای به مرغدار داده نشده است.

سویایی که در اختیار مرغداری ها قرار داده اند بی کیفیت وغیرقابل استفاده است

 رضا صادقی گفت: حدود ۲۰ هزار قطعه در مرغداری جوجه ریزی انجام داده ام که بیشتر  مرغ ۴۵ روزه هستند، هم اکنون میزان ذخیره نهاده در مرغداری من در حدود یک تن ذرت فقط است.

مرغداران ایلامی در آستانه ورشکستگی| ۱۰۰ واحد تولید ندارند

وی گفت: همچنین سویایی که در اختیار مرغداری ها قرار داده اند بی کیفیت و غیرقابل استفاده است.

قیمت مرغ در ایلام ارزان است
مدیر عامل کشتارگاه سپید مرغ مانشت در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار داشت: در استان ایلام قیمت مرغ ارزان است، در استان ایلام مرغ کیلویی ۲۵ هزار و ۷۰۰ تومان به دست مصرف کننده می رسد.

قدرت الله کاظمی اضافه کرد: در خوزستان این قیمت ۳۸ هزار و ۴۰۰ هزار تومان است، در استان های همجوار قیمت مرغ گران تر است، به همین علت مرغ های تولیدی استان به دیگر استان ها قاچاق می شود.

عرضه و توزیع مرغ در ایلام مشکلی ندارد
معاون اقتصادی استانداری ایلام نیز روز گذشته در جلسه ستاد تنظیم بازار استان اظهار کرد:با برنامه‌ریزی انجام شده، مدیریت، همفکری و همراهی همه دستگاهها چالش خاصی در حوزه عرضه مرغ در بازار وجود ندارد.

جهانگیر رستم زاده با اشاره به افزایش ۱۵ درصدی جوجه ریزی نسبت به مدت مشابه سال قبل گفت: طبق برنامه ریزی بعمل آمده، توزیع مرغ در ماه های آینده نه تنها نیاز استان را تامین می کند، بلکه می توان مازاد آن را نیز به استانهای همجوار صادر کرد.

مرغداران ایلامی در آستانه ورشکستگی| ۱۰۰ واحد تولید ندارند

وی با تاکید بر اینکه مزارع جوجه ریزی باید با قیمت مصوب جوجه مرغداری ها را تامین کنند، گفت: در استان های دیگر اتحادیه های مرغداران پیگیر دریافت جوجه ریزی و نرخ های تعیین شده هستند، ضرورت دارد در استان نیز این ساز و کار فراهم آید.

با وجود مشکلات موجود مسئولان از تامین مرغ موردنیاز بازار استان می گویند. با حمایت از مرغداران و رفع مشکلات آنها علاوه بر اشتغال می توان شاهد تولید و صادرات مرغ به مناطق مختلف  کشور بود.

از سوی دیگر عدم نظارت کافی  بر شبکه توزیع، چند نرخی شدن قیمت مرغ و وسوسه شدن دلالان باعث شده تا هر از چندگاهی مرغ را از بازار ایلام  به دیگر استان ها پر بکشد.

کد خبر: ۱۰۱٬۰۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha